صنعت، معدن، تجارتمعدن

‌تدوین نقشه راه،‌ راه اندازی فولاد استانی و ارایه تسهیلات صندوق بیمه معدنی

عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن و صنایع معدنی منتشر شد. در این میان تدوین نقشه راه معدن و صنایع معدنی، راه اندازی یک کارخانه فولاد استانی و ارایه ۱۲۲ میلیارد تسهیلات از سوی صندوق بیمه معدنی از جمله فعالیت های مربوط به ایمیدرو در این دوره کوتاه بوده است.

به گزارش روابط عممومی ایمیدرو، طبق این گزارش از اهم فعالیت های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در ۱۰۰ روز گذشته راه اندازی کارخانه آهن اسفنجی فولاد میانه با تکنولوژی ایرانی پرد در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن اشاره کرد که ۷۵۰ نفر به طور غیرمستقیم صاحب شغل شده اند و در اجرای آن از نیروهای بومی استفاده شده است. همچنین تدوین نقشه راه دولت دوازدهم در توسعه و توانمند سازی معادن و صنایع معدنی با حضور خبرگان بخش معدن و صنایع معدنی، توفیق در اخذ مصوبه هیات دولت در خصوص تخصیص بخشی از ۱.۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی به توسعه معادن روستایی از طریق صندوق بیمه فعالیت های معدنی، انتخاب پیمانکار و شروع عملیات اجرایی پروژه اسکله پارسیان در فاز اول به ظرفیت ۹ میلیون تن تخلیه و بارگیری و … نام برد.

۱۲۲ میلیارد تومان بیمه نامه معدنی

همچنین بخوانید

صدور۱۲۲ میلیارد و ۹۴ میلیون تومان انواع ضمانت نامه و بیمه نامه در صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از جمله اقدامات این دوره محسوب می شود. صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در راستای اهداف اقتصادی کلان کشور، تقویت و حمایت از سرمایه گذاران خصوصی در بخش معدن و همچنین با توجه به ماده ۳۱ قانون معادن مصوب ۱۳۷۷ ، در سال ۱۳۸۰ تاسیس شده و به منظور تحقق توسعه پایدار در بخش معدن، ایجاد تضمین و امنیت سرمایه گذاری در فعالیت های معدنی، هدایت و راهبری این سرمایه گذاری ها، فعالیت می کند. این صندوق در طول ۱۰۰ روزه نخست دولت دوازدهم ۱۲۲ میلیارد و ۹۴ میلیون تومان انواع ضمانت نامه ها و بیمه نامه ها در صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی صادر شده است.

از مهمترین دستاوردها و اقدامات صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت دوازدهم ، می توان به بازپرداخت دیون معوقه صندوق به نحوی که در حال حاضر صندوق دیون معوق ناشی از منابع بانکی ندارد به ارزش ۳۱۵ میلیارد ریال اشاره کرد.

همچنین انعقاد تفاهم نامه با بانک صنعت و معدن به ارزش حداقل ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای طرح های معدنی، تعیین تکلیف محدوده های معدنی بیمه شده از ابتدای عمر صندوق تا کنون و پیگیری تخصیص حداقل ۱۵ درصد از منابع حاصل از وجوه ناشی از مصوبه مجلس در طرح اشتغال روستایی و شهرهای کوچک به حوزه معدن از طریق صندوق بیمه از دیگر دستاوردهای این ۱۰۰ روزه به شمار می رود.

تکمیل اکتشافات معدنی در بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی نیز که در چشم انداز بیست ساله خود فراهم کردن زمینه ها و زیرساخت های لازم برای رشد فعالیت های دانایی محور و توسعه پایدار کشور از طریق شناسایی محیط های زمین شناسی ،شناخت منابع و کشف ذخایر مواد معدنی و شناسایی فرآیندهای پدید آورنده و کنترل کننده مخاطرات زمین شناختی و رفتارسنجی آنها و گسترش پایگاه داده های علوم زمین را دنبال می کند در طول صد روز اول آغاز به کار دولت دوازدهم تکمیل اکتشافات معدنی در بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع در قالب ۱۹ پروژه به منظور اکتشاف عناصر پایه فلزی و غیرفلزی و همچنین تداوم اکتشاف منابع آب کارستی در ۹ استان کشور را در پرونده خود دارد.

پایان اکتشاف ۱.۵ میلیون تن کانسنگ طلا، نقره، مس و سرب و روی در منطقه لاطلا واقع در کرمان و اخذ گواهی کشف و همچنین پایان اکتشاف ۶۴۹هزار تن کانسنگ سرب و روی و ۱۶۹هزار تن کانسنگ طلا در منطقه ندوشن واقع در یزد نیز به همت کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم انجام شده است.

کشف عناصر نادر خاکی

اکتشاف عناصر نادر خاکی در ۶ استان زنجان، یزد، البرز مرکزی، آذربایجان‌شرقی و غربی و اردبیل به مساحت بیش ۱۰۹هزار کیلومتر مربع و معرفی بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع به عنوان محدوده‌های امیدبخش برای ادامه فعالیت اکتشافی در این مدت صورت گرفته است. همچنین بررسی مشکلات و راهکارهای فرآوری سه منطقه اکتشافی برای عناصر مس، سرب و روی و سولفات سدیم-پتاسیم در استان‌های خراسان جنوبی، اصفهان و قزوین و اخذ گواهی کشف از دیگر اقدامات این سازمان در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم بوده است.

عملیات اکتشافی به مساحت بیش از ۳۶ هزار کیلومتر مربع در قالب ۴۵ پروژه (۳۰ پروژه زمین شناسی اقتصادی در مساحت ۳۵هزار کیلومتر مربع، ۵ پروژه ژئوشیمی در مساحت ۶۲۵ کیلومتر مربع، ۳ پروژه ژئوفیزیک با برداشت ۴ هزار و ۵۰۰ ایستگاه، ۷ پروژه فرآوری فسفات کهکیلویه و بویراحمد، آنتیموان سفیدآبه واقع در استان سیستان و بلوچستان، پتاس چوپانان واقع در خور و بیابانک، باریت خوزستان، طلا، سرب، روی و گلوکونیت خراسان رضوی) که۳۶ پروژه (۲۶ پروژه زمین‌شناسی اقتصادی، ۴ پروژه ژئوشیمی، ۳ پروژه ژئوفیزیک، ۳ پروژه فرآوری) آن پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد و ۹ پروژه (۴ پروژه زمین‌شناسی اقتصادی، ۱ پروژه ژئوشیمی، ۴ پروژه فرآوری) با کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی آغاز شده‌ است.

تداوم اکتشاف محدوده‌های آنومالی سرب و روی به مساحت ۴ هزار و ۸۹۶ کیلومترمربع و معرفی ۶هزار و ۸۴ کیلومتر مربع از کشور به عنوان اولویت اکتشاف کرومیت با اولویت ۳ هزار و ۴۶۲ کیلومتر مربع و همچنین تعیین مناطق پتانسیل‌دار اکتشاف کشور و اولویت اول آن در قالب ۲۰ تیپ ماده معدنی مختلف در قالب اطلس پتانسیل‌های معدنی کشور در مقیاس ملی با هدف کاهش ریسک و هزینه‌های اکتشافی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این یکصد روز است.

در این مدت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور موفق به پردازش و تفسیر ۴۰ هزار کیلومتر خطی اطلاعات ژئوفیزیک هوایی (مغناطیس‌سنجی و رادیومتری) در آذربایجان‌شرقی و ۹۱ هزار کیلومتر خطی در خراسان جنوبی و همچنین اجرای عملیات میدانی بیش از ۲ هزار و ۷۹۰ کیلومتر مربع از مساحت کشور در قالب ۱۸ منطقه به منظور تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی در مقیاس یک‌بیست‌وپنج‌هزارم برای نمایش کلیه عوارض بیش از ۵۰ متر و ادامه اکتشاف منابع آب کارستی در ۹ استان البرز، یزد، مرکزی، لرستان، ارومیه، فارس، سمنان، خراسان‌های رضوی و شمالی به مساحت ۱۱۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع و تعیین مناطق مستعد حضور آب شده است.

در یکصد روز فعالیت دولت دوازدهم سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، پیمایش صحرایی بیش از ۵۰ هزار کیلومتر در محل‌های اصلی کانون گرد و غبار و برداشت تعداد یک‌هزار و ۴۰۰ نمونه سطحی و ۵۰۰ نمونه اتمسفری در بیش از ۶۰ درصد از کانون های شناسایی شده در کشور و آغاز بررسی، پایش و تعیین دقیق محل گسل‌های لرزه‌زای کلان شهر‌های کشور پیرو مصوبه شورای عالی شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با الویت شهرهای تهران، تبریز، کرج، مشهد و کرمان را در دستور کار خود قرار داد.

انجام ۱۶۹ هزار و ۷۴۰ آنالیز در قالب ۷ روش تخصصی اکتشافی، فرآوری، معدنی و زمین‌شناسی برای بیش از ۷ هزار و ۳۸۰ نمونه اکتشافی و زمین‌شناسی، تهیه اینفوگرافیک اطلس نقشه راه علوم زمین و معدن برای ۳۱ استان کشور و همچنین آغاز ساماندهی و مدیریت مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک کشور در قالب مصوبه برنامه بین‌المللی علوم‌زمین و ژئوپارک‌ها (IGGP) در مجمع عمومی یونسکو در سال ۲۰۱۶ نیز به عنوان بخش دیگری دستاوردهای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در یکصد روز فعالیت دولت دوازدهم عنوان شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا