صنعت، معدن، تجارت

توسعه مناسبات صنعتی و معدنی ایران و مجارستان

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت تاکید کرد: ما برای توسعه روابط با مجارستان علی رغم رابطه دیرینه تاریخی نیازمند شناخت بهتر از پتاسیل‌های اقتصادی قابل مبادله بین دو کشور هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صنعت، محمد شریعتمداری در دیدار با میهایلی وارگا وزیر اقتصاد ملی مجارستان افزود: امیدواریم در راستای تلاش‌های کمیسیون مشترک دو کشور نقشه راه همکاری‌های ایران و مجارستان را طراحی شود و به جمع بندی برسیم.

شریعتمداری با اشاره به برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در ماههای پایانی سال گذشته افزود: خوشحالیم که برخی اسناد زیر بنایی مثل سند توسعه همکاری های اقتصادی و یا اجتناب از اخذ مالیات های مضاعف بین دو کشو ربه امضا رسیده است دامنه توسعه فعالیت‌های اقتصادی با مجارستان در همه بخش‌ها است اما امروز می خواهیم در حوزه صنعت ،‌معدن و تجارت متمرکز شویم.

وزیر صنعت ،‌معدن وتجارت یادآور شد: پیش نیاز این فعالیت در حوزه های صنعت ، معدن و تجارت برقراری یک رابطه بانکی مطمئن بین دو کشور است و خوشبختم که در گذشته نه چندان دور هیات بانکی مجارستان با همکاران بانک مرکزی ما مذاکرات ثمر بخشی داشتند و من بسیار امیدوارم که منجر به توافق ارزشمندی شود که پایه همکار یهای مشترک ما را پشتیبانی کند.

وی گفت : ایران امروز برای رشد اقتصادی پایدار نیاز به جذب سرمایه ها ی خارجی دارد.همکاران ما درحوزه صنعت ،‌معدن و تجارت آماده گفتگو در باره نحوه جذب سرمایه های خارجی هستند و علاوه بر این موضوع بسیارمهم و پایه ای ، برای شناخت دقیق تر از فعالیت ها ی صنعتی و معدنی مشترک آمادگی داریم. هم چنین فعالیتهای آی تی، آی سی تی ، خودروسازی سبک و سنگین ، پتروشیمی ، صنعت نفت و گاز ازدیگر زمنیه ها ی مورد اشاره شریعتمداری برای همکاری متقابل بودند.

وی یاد آور شد: قبلا هم سابقه همکاری در برخی از زمینه ها مثل اتوبوس های ایکاروس داشتیم و باید افزایش یابد. در موضوعات سرمایه گذاری خارجی دیروز قرارداد ساخت ۲ هزاردستگاه اتوبوس ایکاروس برای ساخت در داخل امضا شده است امیدوارم همکاری ها درمورد ساخت داخلی کردن فعالیت‌های تولیدی درایران بین ایران و مجارستان محکمتر شود.

شریعتمداری اضافه کرد: درهمه زمینه ها ی صنعتی علاقمند فعالیت مشترک تولیدی در ایران هستیم چون کشور ما کشور جوانی است و اشتغال ا ز مهمترین مسائلی است که به آن اهتمام داریم.

وی با اشاره به وجود آینده خوب در روابط دو کشورافزود: ۲ هزاردانشجوی ایرانی در مجارستان مشغول به تحصیل هستند و علاوه بر آن ۴ هزاردانش آموخته مجاری پایگاه ارزشمندی برا ی توسعه همکاری ها ی صنعتی هستند که بسیاری در ایران زندگی می کنند و در واقع سفرای مشترک ما محسوب می شوند که می تواندن برا ی توسعه همکاریها نقش اساسی ایفا کنند و امیدواریم هردو کشور از این پتانسیل ها استفاده مطلوب به عمل آید.

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به رشد ۴ درصدی اقتصادی مجارستان که ازمتوسط رشد اروپا پیشی گرفته ما نیز آماده همکاری در زمینه های مختلف با کشور دوست مجارستان هستیم و مایلیم از تجربیات شما در کاهش نرخ بیکاری استفاده کنیم و این موضوع بسیار کلیدی برای ما محسوب می شود.

وی افزود: حجم روابط ما روند رو به رشدی دارد اما همچنان انتظارات ما را برآورده نمی کند و در سال گذشته حجم مبادلات تجاری با محارستان دو برابر شده اما با نادیده گرفتن بخش نفت ، رقم قابل قبولی نیست.

وی با اشاره به ۵۰ پروژه اولویت دار درحوزه صنعتی افزود: این لسیت به همراه گزارش پیش امکان سنجی آنها در سایت وزارت خانه ثبت شده است و قابل استفاده سرمایه گذران و علاقمندان به همکاری قرا رگرفته است که به خصوص در حوزه صنایع پتروشیمی ، دارو سازی و مسایل بانکداری آماده مذاگره برا ی همکاری مشترک هستیم.

وی با اعلام تمایل کشورمان برای امضا تفاهم نامه همکاری مشترک بین ما و گروه ۴ (مجارستان ، لهستان، اسلواکی و چک ) گفت : شما می توانید این امکان را فراهم کنید همچنین بازارهای اطراف ایران بازارهای مهمی برا ی ما هستند و ایران می تواند به عنوان یک هاب برای صادرات مجدد محصولات به افغانستان و عراق و .. که امروز نیازمند آن هستیم عمل کند و مجارستان می تواند با نگاه مثبت برای تعامل ایران با اتحادیه اروپا فعالانه عمل کند.

وی با اعلام حمایت از ایجا د پرواز مستقیم هوایی افزود : برای توسعه همکاری ها ی صنعتی علاقمندیم که هیات مجاری مذاکراتی را با سازمان گستر ش و نوسازی صنایع ایران و در حوزه معدن و صنایع معدنی با سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی صورت دهد چرا که این مذاکرات به شناخت دقیق تر از پتانسیل های قابل مبادله کمک می کند.

شریعتمداری اظهار کرد: کاغذ و بر پای آن چوب از زمینه های خوب همکاری ها بوده و هست و در این زمینه هم ما آماده مذاکره و همکای بیشتر هستیم.

وی در ادامه با اشاره به شکل گیری مرکز تجاری ایران در مجارستان افزود: بخش خصوصی در این زمینه فعالیت خود را آغازکرده و در این مدت موفق به برگزار ی۵ نمایشگاه صنایع دستی و محصولات ایرانی برای معرفی و حضور در اروپا شده است. همچنین این مرکز طرح اولیه ایجاد مرکز لجستیک و انبار را به طرف مجاری تقدیم کرده است و متظر تایید هستیم.

در ادامه میهایلی وارگا وزیر اقتصاد ملی مجارستان با اشاره به وجود روابط خوب بین دو کشور یادآور شد : دولت مجارستان همواره تلاش کرده است که روابط دیپلماتیک بدون وقفه ای در جریان باشد و این همکاری ها در دوران تحریم هم ادامه داشت و علاقمندیم بیش از گذشته این روابط ارتقا یابد و همواره از ارتقای روابط ایران چه با مجارستان و چه اروپا حمایت کرده و می کنیم.

وی تاکید کرد: دولت مجارستان هم به صورت مستقل و هم به عنوان عضوی از اروپا از برقراری و حفاظت برجام حمایت می کند، چرا که قرارداد مهمی است و باید به همین صورت حفظ شود.

وارگا گفت: روابط ما دیرینه است و مجارها تجارت را از ایرانیان آموخته اند و در دو سال گذشته و در سفرنخست وزیر مجارستان به ایران به این نتیجه رسیدیم که حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشو رباید به دوران قبل از تحریم ها برگردد.

وی افزود: با وجود روند رو به رشد این مبادلات تازه به یک ششم مبادلات قبل از تحریمها رسیده ایم.

وارگا با اشاره به امضای تفاهم نامه ساخت مشترک اتوبوس و نیز تجهیزات پزشکی گفت: در زمینه ساخت اتوبوس برقی همکاری مشترک با ایران خواهیم داشت وتفاهم نامه ای هم برای نظارت بر امنیت ریلی قطار امضا شد.

همچنین دیروز در اتاق بازرگانی تفاهم نامه برای ساخت خنک کننده ها ی نیروگاهی امضا کردیم و همکاری فیماین در حوزه صنایع دارویی، کاغذ و سبزی و میوه ادامه می باید و این در حالی است که مجارستان وارد کننده محصولات نفتی و نفت و سبزی و میوه از ایران است.

وزیر اقتصاد مجارستان با اشاره به لزوم ایجاد خط مستقیم هوایی بین دو کشورافزود: برای رفت و آمد ۲ هزاردانشجوی ایرانی در مجارستان به همراه خانواده هایشان و نیز جهانگردان مجاری و شرکت ها ی تجاری نیاز به این خط هوایی داریم.

وی ازهمکاری شرکت های مجاری برای مشارکت در ۵۰ پروژه دارای اولویت کشورمان حمایت کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا