بانکبانک و بیمه

کارمزد بانک‌های ایرانی در دنیا ارزانترین است


یک کارشناس مسایل بانکی با تاکید بر اینکه دریافت کارمزد بابت خدمات بانکی در تمام کشورها انجام می شود، گفت: کارمزد بانک های ایرانی جزو ارزانترین نرخ های کارمزد در دنیاست.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)، الله وردی رجایی سلماسی با تاکید بر اینکه ارایه هر خدمتی با دریافت هزینه همراه است، افزود: بانک یک موسسه مالی است که باید برای تامین هزینه های خود در ازای خدمات قابل ارایه، هزینه و کارمزد دریافت کند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که برگ چکی برای وصول به بانک می رسد، کارمند بانک باید آن را به حساب واریز کند و یا در صورت نبود موجودی در حساب، برگشت بزند که این پروسه هم هزینه زمانی و هم نیروی انسانی دارد و باید به صورت کارمزد از سوی مشتری تامین شود.
این کارشناس مسایل بانکی با تاکید بر اینکه سرمایه بانک ها از محل منابع دولتی و اختصاصی یا سپرده های مردمی است، بیان داشت: بانک ها برای تامین هزینه های خود و همچنین پرداخت سود سهامداران و سپرده گذاران نیاز به درآمد دارند که این درآمد از محل تفاوت نرخ سود سپرده و تسهیلات و کارمزدها تامین می شود.
وی تاکید کرد: البته برخی بانک ها نرخ کارمزد را برای مشتریان پرکار خود همراه با تخفیف و یا به صورت رایگان در نظر می گیرند که این امر یک سیاست تشویقی است. 
وی با بیان اینکه کارمزدهای بانکی بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی از مشتریان دریافت می شود، عنوان کرد: کارمزد بانکی بر اساس میزان هزینه تمام شده خدمت بانکی است، بنابراین این کارمزدها به صورت دقیق محاسبه می شود.
رجایی سلماسی تصریح کرد: اگر نرخ کارمزد بانکی معقول نباشد، بانک برای تامین سود سهامداران خود ناگزیر به انجام کارهای غیرعملیاتی و بنگاه داری خواهد بود که البته مورد تایید دولت و بانک مرکزی نیست بنابراین اگر نرخ کارمزدها معقول باشد، بانک ها هم فشار کمتری برای بالا بردن نرخ سود تسهیلات خواهند داشت. 
وی ادامه داد: سهامدار بانکی اگر بداند سودی عایدش نخواهد شد قطعا در سرمایه گذاری خود تجدیدنظر کرده و این امر بانک ها را با مشکل مواجه می کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا