امور زیربناییتعاون و اشتغال

بیکاری معلولان و قوانین روی زمین مانده

اجرا نشدن قوانین مربوط به اشتغال معلولان از جمله سهمیه ۳ درصدی دستگاه‌های دولتی در استخدام و اجرا نشدن مشوق‌های بیمه ای برای بخش خصوصی، از جمله عوامل موثر در بیکاری این قشر از جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دوازدهم آذرماه، روزی است که از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی معلولان نام گذاری شده است؛ معلولانی که هر چند ظاهرا از لحاظ جسمی – حرکتی با مشکل مواجه هستند اما به اعتقاد خودشان «مهارت آنها اندیشه آنهاست».

امروز یکی از مهمترین معضلات معلولان در کنار مسائل و چالش‌های اجتماعی، موضوع بیکاری است؛ در عین حال در حالی که «آمار» ابتدایی‌ترین اصل در اتخاذ سیاست گذاری‌های اقتصادی به شمار می رود اما ظاهرا هیچ آماری از تعداد معلولان، و جمعیت معلولان شاغل و بیکار وجود ندارد.

همچنین بخوانید

علاوه بر این قوانین مربوط به اشتغال این قشر از جامعه همچنان روی زمین مانده است و  هر سال به عنوان دغدغه‌ تکراری معلولان در حوزه اشتغال مطرح می شود.

در همین ارتباط، محمد موسوی، بنیانگذار کانون معلولان توانا و کارآفرین برتر کشور در گفتگو با پایگاه خبری آرمان اقتصادی در خصوص وضعیت اشتغال معلولان در کشور می‌گوید: متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات ما فقدان  آمار صحیح از تعداد معلولان است و متاسفانه در سر شماری سال ۹۵ ، در فرم‌های مربوطه، این قشر از جامعه از سرشماری حذف شدند.

مقام مشورتی سازمان ملل در امور معلولان افزود: دولت ایران عضو کنوانسیون جهانی احقاق حقوق معلولان در سازمان ملل است که درهمین راستا در سال ۱۳۸۳ قانون  جامع حمایت از حقوق معلولان تصویب شد اما طی حدود ۶ سال گذشته به منظور بازنگری در قانون، لایحه اصلاحی به مجلس ارائه شد که پس از تصویب در مجلس، توسط شورای نگهبان با ایراد مواجه و مجدد به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد وطی این مدت همچنان در انتظار اصلاح است.

وی با بیان اینکه بنا به اظهار نظر کارشناسان بهزیستی بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد قانون جامع حمایت از معلولان اجرایی نشده است گفت: یکی از موضوعات پیش بینی شده در قانون، توجه به مسئله اشتغال این قشر از جامعه است در حالی که وضعیت اشتغال معلولان مطلوب نیست و در عین حال که تقاضای شغل در بین جمعیت معلول زیاد است اما شغلی در برابر این میزان تقاضا وجود ندارد.

معلولی که شغل داشته باشد دیگر معلول نیست

این کارآفرین برتر کشوری معتقد است: معلولان با جسم رنجور خود نباید در مشاغل جسمی به کار گرفته شوند بلکه باید تلاش شود در صورت امکان در مشاغل فکری به کار گرفته شوند اما با توجه به اینکه شغلی وجود ندارد دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: ما بر این باوریم معلولی که شغل داشته باشد دیگر معلول نیست و می‌تواند در جامعه به راحتی زندگی کند و محتاج کسی نباشد. اما از سویی دولت در برابر تعهدات قانونی خود در قبال معلولان پایبند نیست و از طرف دیگر بخش خصوصی به دنبال نیروی کار سالم از نظر جسمی است و هیچ انگیزه و رغبتی برای جذب این قشر از جامعه ندارد.

رئیس هیأت مدیره کانون معلولان توانا با بیان اینکه طبق قانون، دولت موظف است ۳ درصد از استخدام‌های دولتی را به معلولان اختصاص دهد افزود: دولت هیچگاه این تعهد خود را عملیاتی نکرده و در حال حاضر سهم معلولان از جذب در دستگاه‌های دولتی بسیار اندک و نامحسوس است.

وی گفت: علاوه بر این، بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان، دولت متعهد شد که ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایانی که نسبت به جذب معلولان اقدام می کنند را پرداخت کند اما این بند قانونی هم به درستی اجرا نمی شود.

این کارآفرین برتر کشوری که ۹۲ درصد از کارکنان کارخانه وی را معلولان تشکیل می‌دهند به درخواست‌‍‌های جامعه معلولان در حوزه اشتغال اشاره کرد و گفت: نخستین خواسته ما این است که دولت به وظیفه قانونی خود در جذب ۳ درصدی معلولان در دستگاه‌های دولتی عمل کند ضمن اینکه برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای جذب این قشر از جامعه در بازار کار، باید راهکارها و مشوق‌های متنوعی در نظر بگیرد همانطور که در کشورهای همسایه ما، دولت ها امتیازات خاص و فوق العاده ای برای بخش خصوصی در صورت جذب معلولان در نظر گرفته‌اند.

موسوی تاکید کرد: امروز بخش خصوصی هیچ انگیزه ای برای جذب معلولان ندارد چراکه مشوق و امتیازی از سوی دولت برای آنها در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه مهارت معلولان، تفکر و اندیشه آنها است و همچون سایر افراد جامعه توانایی انجام مسئولیت های خود بهترین شکل را دارند گفت: معلولان نیاز به ترحم ندارند و فقط باید خودباوری را در آنها تقویت کرد. ضمن اینکه از خیریه‌ها تقاضا می‌شود با کمک کانون معلولان، بستر  کارآفرینی در اشتغال برای این قشر از جامعه را فراهم کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا