بانک و بیمهطلا و ارز

مدل فروش بانک کارگشایی حباب بازار را از‌بین نمی‌برد/ حجم عرضه سکه بیشتر شود

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مدل فروش بانک کارگشایی که به صورت حراج است نمی تواند حباب بازار را به طور کامل تخلیه کند، معتقد است، این عرضه ناقص و قطره چکانی فقط مسکنی بیش نیست و نتوانسته تقاضای بازار را برطرف کند، تقاضایی که ناشی از خروج پول از بانک ها بواسطه کاهش نرخ سود و نگرانی از کاهش ارزش آن و گسیل آن به بازار دلار و سکه می باشد.

امیر محمد رحیمی در گفت و گو با خبرنگار بورس آرمان اقتصادی در خصوص وضعیت بازار سکه به خبرنگار آرمان اقتصادی گفت: در روزهای اخیر بحث هایی در مورد کارآمدی حراج های بانک کارگشایی در شکستن حباب سکه و عدم موفقیت کامل آن به دلیل اخذ موقعیت خرید برخی فعالان بازار طلا در بازار آتی مطرح شده است.

 وی افزود: اینطور ادعا شده است افرادی در حراج بانک کارگشایی سکه می خرند تا قیمتش را بالا ببرند و در بازار آتی سکه سود کنند؛ این ادعای عجیب ظاهرا به دلیل نااشنایی برخی ها  با این بازار و از طرفی تحت تاثیر شایعات و گفته هایی که بیشتر در محافل گپ و گفت (و نه در بحث های کارشناسی) مطرح شده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ابتدا اینکه  بازار آتی هم اکنون با توجه به افزایش بازیگران و به تبع آن حجم معاملات و افزایش موقعیت های باز به بلوغ خود رسیده و این روند ادامه دارد،  بنابراین دیگر گذشته است  گروهی با مثلا اخذ موقعیت ۱۰۰۰ قرارداد بتوانند آن را تحت تاثیر قرار دهند.

رحیمی در ادامه بیان داشت: همین دوهفته پیش بود که با نبود بانک کارگشایی قیمت های سررسید شهریور به بالاتر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومن رسید؛ از این رو قطعا می توان گفت عرضه های بانک کارگشایی اثری در شکستن حباب سکه داشته است اما به دلیل حجم محدود عرضه، لازم است برای پایدار شدن این ثبات قیمت ها حجم عرضه بیشتر باشد و اگر این کار انجام نشود قاعدتاً بازار صرفا براساس عرضه های موقتی و کم حجم بعضابا هدف تبلیغاتی، نمی تواند یک رفتار با ثبات را نشان دهد.

وی با تاکید بر اینکه بازار آتی همانطور که از اسمش پیداست بازار آینده است، اظهار داشت:  پیش بینی ها به آن جهت می دهد و دلیل افزایش قیمت در دو هفته پیش و هم اکنون را باید در افزایش قیمت دلار و نوسان فصلی آن با توجه به فرارسیدن ژانویه جست و جو کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه  روند قیمت سررسید شهریوراز روند قیمت سکه نقدی در بازار تبعیت می کند نه قیمت کارگشایی، گفت:  به عنوان مثال در روز شنبه بعد از اتمام حراج شاهد کاهش قیمت در تمام سررسید ها تا آخر وقت بازار بودیم و قیمت ها تا زیر یک میلیون و ۶۰۰ تومان هم کاهش داشت دقیقا همین یک شنبه نیز تکرار شدکه علت آن نیز کاهش قیمت سکه در بازار در همین فاصله دو ساعته بود.

رحیمی این را هم یادآور شد؛ روند قیمتی دلار پس از دومین روز عرضه کارگشایی صعودی شد به نحوی که در همین چند روز گذشته شاهد افزایش ۷۰ تومانی در نرخ ارز بودیم و همین مسئله نیز بی تاثیر در افزایش قیمت ها چه در بازار نقد و چه در بانک کارگشایی نبوده است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه واقعیت امر این است که مدل فروش بانک کارگشایی که به صورت حراج  است نمی تواند حباب بازار را به طور کامل تخلیه کند، خاطرنشان کرد:  این عرضه ناقص و قطره چکانی فقط مسکنی بیش نیست و نتوانسته تقاضای بازار را برطرف کند، تقاضایی که ناشی از خروج پول از بانک ها بواسطه کاهش نرخ سود و نگرانی از کاهش ارزش آن و گسیل آن به بازار دلار و سکه می باشد.

وی در پایان گفت: شاید از این رهگذر بتوان نسخه ای را برای بانک کارگشایی ارائه نمود که در آن نسبت به فروش آتی سکه و یا فروش سلف سکه آن هم نه در بستری بسیار منسوخ همچون حراج اشیاء عتیقه و بلکه در یک بستر الکترونیک شفاف و حرفه ای اقدام نماید،  حرفه ای ها در بازار نیک می دانند که پیشتر  در بورس کالای ایران در دو بازار فیزیکی و گواهی سپرده کالایی و همچنین در بازار آتی این بستر فراهم شده است.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا