بانک و بیمهطلا و ارز

سیف: دلار ارزان می‌شود/ بازار ارز چنان باثبات است که تحت تاثیر هیچ هیجانی قرار نمی‌گیرد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در پایان سال میلادی یک فشاری روی بازار وجود دارد و تأثیری بر افزایش نرخ ارز می‌گذارد که پس از پایان سال میلادی کاهش می‌یابد. من فکر می‌کنم این هم از این قاعده تبعیت می‌کند.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در مورد قیمت حبابی سکه و ارز در بازار گفت: یکی از مباحث اساسی در بانک مرکزی، پایش آرامش بازارها است. به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فارس، وی ادامه داد: بازار ارز و سکه شاخصی است از لحاظ بانک مرکزی که نشان‌دهنده بخش‌های اقتصادی است، روند چند سال گذشته قیمت ارز را که مرور می‌کنیم می‌بینیم که عموماً در پایان سال میلادی یک فشاری روی بازار وجود دارد و تأثیری بر افزایش نرخ ارز می‌گذارد که پس از پایان سال میلادی کاهش می‌یابد. من فکر می‌کنم این هم از این قاعده تبعیت می‌کند.

همچنین بخوانید

سیف با تأکید بر اینکه بانک مرکزی روند نرخ ارز را پایش می‌کند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بازار ارز از چنان ثباتی برخوردار است که تحت تأثیر هیچ‌گونه هیجان و التهابی قرار نمی‌گیرد. مشاهده کرده‌اید علی‌رغم اتفاقاتی که در سطح بین‌المللی در گذشته افتاده است، بازار ما هیچ تأثیر نگرفته است و با ثبات و آرامش مسیر خود را می‌رود.

رئیس بانک مرکزی در مورد نرخ سکه گفت: به هیچ وجه قیمت طلا تغییر نکرده است و تبعیت می‌کند از قیمت‌های بین‌المللی، اما بین قیمت طلا و سکه یک حبابی ایجاد شده است که از طریق روزهای اول بانک ملی و الان بانک کارگشایی اقداماتی انجام شد که الان دارد به سمت تخلیه آن حباب می‌رود، به هیچ وجه منطقی وجود ندارد که چنین حبابی وجود داشته باشد.

وی بیان داشت: ذخایر طلایی که بانک مرکزی دارد اجازه نمی‌دهد بازار سکه قیمت غیرمنطقی پیدا کند و به نظرم الان در شرف تخلیه آن حبابی هستیم که مشاهده شده است، تا حدی که آن حباب تخلیه شود، روند کاهشی ادامه پیدا می‌کند.

سیف در مورد این مسئله که اعضای هیأت دولت تصمیم گرفته‌اند دیدارهای مردمی به صورت مستمر داشته باشند، اظهار داشت: ما یک قراری تنظیم می‌کنیم تا ان‌شاءالله ارتباط نزدیک‌تر و بهتری را با مردم داشته باشیم. واقعیت این است که بانک مرکزی کار بسیار سنگینی را ظرف دو الی سه سال گذشته انجام داده است.

رئیس بانک مرکزی با تأکید بر اینکه الان مؤسسه غیرمجاز اعتباری به صورت فعال وجود ندارد، گفت: بخشنامه‌ای که شهریورماه بانک مرکزی در مورد نرخ سود ابلاغ کرد خیلی تأثیر داشت و می‌بینیم که نرخ ۱۵ درصد در خیلی از بانک‌ها رعایت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید تدابیری را در جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه مؤسسه مالی غیرمجاز دنبال کنیم و لذا با همکاری نیروی انتظامی و وزارت کشور تدارک این کار دیده شده و این تجربه را در آینده تکرار نخواهیم کرد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا