اقتصاد کلان

بانک‌های تجاری تمایلی به اعطای تسهیلات مسکن ندارند/ خلاء «اوراق رهنی» یک مانع مهم

مدیرعامل بانک مسکن خبرداد:

مدیرعامل بانک مسکن گفت: چون ماهیت تسهیلات بخش مسکن بلندمدت است و هنوز ابزار اوراق رهنی که می‌تواند موضوع ۱۲ سال بازپرداخت و سررسید بلندمدت را پوشش دهد، فراهم نشده است بانک‌های تجاری رغبتی برای ورود به بخش مسکن از خود نشان نمی‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدهاشم بت‌شکن در پاسخ به این سؤال که چرا بانک‌های دیگر علی‌رغم مصوبه دولت برای اعطای تسهیلات مسکن ورود نمی‌کنند، گفت: این عدم ورود سایر بانک‌ها به اعطای تسهیلات مسکن انتقاد نیست بلکه واقعیت است، چرا که به هر حال بانک‌های تجاری چندان تمایلی از خود برای دادن تسهیلات مسکن از خود نشان نمی‌دهند.

بت شکن در پاسخ به این سؤال که آیا بانک‌ها رغبتی برای ورود به بخش مسکن از خود نشان نمی‌دهند یا اینکه دستورالعمل دولت به گونه‌ای است که چندان محکم نیست تا آنها را ملزم به دادن تسهیلات کند، گفت: این سؤال را باید از رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها بپرسید.

*ابزار اوراق رهنی فراهم نشده است

وی افزود: ماهیت تسهیلات بخش مسکن بلندمدت است و هنوز ابزار اوراق رهنی که می‌تواند آن موضوع ۱۲ سال بازپرداخت را و سررسید بلندمدت را پوشش دهد فراهم نشده است، شاید به همین دلیل است که سایر بانک‌ها رغبتی برای ورود به بخش مسکن نداشته باشند.

اوراق بهادار به‌پشتوانه وام‌های رهنی (MBS) را در ایران اختصارا اوراق رهنی می‌نامند. بانک‌های خرده‌فروش اعطا‌کننده تسهیلات رهنی (وام‌های بلندمدت خرید مسکن) می‌توانند با فروش این تسهیلات به سرمایه‌گذاران بازار سرمایه، منابع جدید تجهیز و تسهیلات اضافی اعطا کنند. بانک‌های سرمایه‌گذاری واسطه این امر هستند. آنها با طراحی ابزارهای مالی مناسب به پشتوانه تسهیلات رهنی، اوراق بهادار طراحی و عرضه می‌کنند که محل بازپرداخت اصل و سود آنها، جریان نقدی دریافتی مربوط به اقساط تسهیلات رهنی اعطایی است.

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا