امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

درخواست فائو برای مبارزه با بیماری‌های دامی فرامرزی

فائو خواستار همکاری گسترده افغانستان، ایران، پاکستان و تاجیکستان در مبارزه با بیماری‌های دامی فرامرزی شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی(فائو)، کارشناسان و مسئولین دامپزشکی کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان و تاجیکستان در تهران اولین نشست همکاری چهارجانبه برای مقابله با بیماری‌های دامی فرامرزی و تقویت اقدامات هماهنگ در این حوزه را برگزار کردند.

«نبیل گنجی»، معاون نماینده منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا طی سخنانی در مراسم آغاز به کار این نشست بر نقش تعیین کننده دام در رشد اقتصادی کشورهای شرکت کننده تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه هم‌اکنون این نوع تهدیدات تحت تأثیر بحران‌های طبیعی و انسانی در مناطق جنگ‌زده افزایش یافته و منجر به مهاجرت گسترده روستاییان و کوچ‌نشین‌ها به کشورهای همسایه شده است، فرآیندی که مکانیسم‌های کنترل بهداشت دام در کشورهای میزبان را عملا مختل می‌سازد.

گنجی که هم‌اکنون به عنوان نماینده موقت فائو در جمهوری اسلامی ایران حضور دارد، افزود: در حال حاضر، مناقشات طولانی، بسیاری از کشورها را در منطقه تحت تأثیر قرار داده و باعث ناامنی غذایی شدید میلیون‌ها نفر شده است، به گونه‌ای که تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی برای ریشه‌کنی سوءتغذیه و گرسنگی را با مانع جدی مواجه ساخته‌ است.

«تومیو شیچیری»، نماینده فائو در افغانستان نیز به عنوان دیگر سخنران نشست امروز تأکید کرد که یکی از ابعاد منحصر بفرد این مراسم مشارکت تیم‌های تخصصی و فنی برای تشخیص و شناسایی بیماری‌های دامی، امراض مسری، پیشگیری از بیماری‌ها، تمهیدات درمانی و کنترل فرامرزی جابجایی دام‌ و محصولات دامی است.

فائو در سطح جهانی و منطقه‌ای تلاش می‌کند تا پیشگیری از بیماری‌های دامی و امراض مشترک بین انسان و دام را با همکاری سازمان بهداشت جهانی دام(OIE)  و سازمان بهداشت جهانی(WHO) گسترش دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا