بورسبورس اوراق

چرخش پول‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه/ به بازار مطمئن نیازمندیم

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، این افزایش شاخص که طی روزهای گذشته شاهد بودیم حباب نیست و می توان با جدیت‌ از جذابیت های سوددهی آن بهره‌مند شد.

عباس ضیایی نیری در گفت وگو با خبرنگار بورس آرمان اقتصادی درخصوص تقویت شاخص این روزهای بازار سرمایه گفت: مسلما اعتماد سازی در نوع سرمایه‌گذاری و سود دهی مطمئن در برابر نقدینگی‌های سرگردان‌ که پس از اجرایی شدن کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و غیر قابل اعتماد بودن برخی موسسات‌ نوظهور مالی با توهم‌ سوددهی زیاد به سپرده‌گذاران و ساکن بودن بازار مسکن و ریسک پذیری بازار سکه و ارز از دلایلی است که در این چند مدت باقی‌ مانده تا پایان سال شاهد حرکت مثبت و سبز شدن علامتهای بازار سرمایه بوده ایم.

وی افزود: انتقال مستقیم نقدینگی از سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه است نیز موجب سنگین شدن وزنه شفافیت در تالار شیشه‌ای شده است  و تا پایان سال با نگاه خوش بینانه به تداوم این روند امیدواریم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی آرتا یاران ایرانیان تصریح کرد: در این رشد شاخص ها  توجه به رشد و افزایش قیمت جهانی مواد اولیه و کامودیتی‌ها حائز اهمیت است،  و سرمایه گذاری‌ها باید به صورت بلند مدت باشد تا نوسانات غیر قابل پیش بینی و البته عادی در سوددهی در کوتاه مدت باعث ترس برای ورود  سرمایه گذاری های جدید نشود

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: البته نکته قابل مهم  دیگر این‌ است که جامعه به این‌ نتیجه رسیده سیل نقدینگی‌های مازاد یا غیر مازاد را از سپرده گذاری به سرمایه گذاری تغییر دهند که همین امر نیز در شتاب گرفتن رشد بورس بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: انجام‌ الزامات و اجرایی شدن مصوبه‌های دولت و منطقی شدن نرخ‌های بهره موجب شده تا چرخ های این بازار شروع به حرکت کند؛  به طوری که در سنوات گذشته غالبا تفاوت غیر منطقی را در میان نرخ تورم و نرخ سود بانکی مشاهده می کردیم که همین تفاوت از دلایل کاهش جذابیت بازار سرمایه در نگاه سرمایه‌گذاران بود.

به باور این کارشناس بازار سرمایه؛ همچنین افزایش نفت با رسیدن به نرخ ۶۴ دلار و افزایش کالاهای صنایع پتروشیمی همچنین فولاد و مس و دیگر فلزات کاربردی نظیر آلومینیوم، سرب، متانول هم در بازار بین‌المللی باعث سودآوری شرکت‌های بورسی شده است، بدین ترتیب می توان امیدوار بود با مدیریت‌ صحیح سیاست خارجه و تمرکز به اجرای صحیح دستور العمل ها و آموزش شفاف در بین سرمایه‌گذاران ظرفیت‌های رشد بیشتری را برای بازار سرمایه بین  ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر تا پایان سال باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به خوبی‌ می توان‌ تاکید کرد  این افزایش شاخص دارای حباب نیست و با جدیت‌ از جذابیت های سوددهی آن بهره‌مند شد، با حمایت‌ بیشتر دولت از اجرای دستورالعمل ها می توان‌ روح تازه‌ای در کالبد این‌ بازار مهم‌ و تاثیر گذار وارد کر تا  اهرمی برای کل ساختار اقتصاد کشور محسوب شود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا