بورسفرابورس

افزایش بیش از ۱۲ درصدی ارزش بازار فرابورس ایران

در هفته‌ای که گذشت طی ۴ روز معاملاتی آیفکس با ۲۰ پله صعود بازدهی خود از ابتدای سال را به ۱۶.۲ درصد رساند. در همین حال بر ارزش بازار فرابورس نیز ۲.۱ درصد افزوده شد تا از ابتدای امسال نزدیک به ۱۳ درصد (۱۲.۷ درصد) ارزش بازار افزایش یابد.

فرابورس ایران هفته معاملاتی منتهی به سوم آذرماه را با رشد ۲ درصدی شاخص کل و ارزش بازار و نقل و انتقال یک‌هزار و ۱۹۳ میلیون ورقه به ارزش ۹ هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال پشت سر گذاشت که این میزان معامله در ۱۲۷ هزار دفعه صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در هفته‌ای که گذشت طی ۴ روز معاملاتی آیفکس با ۲۰ پله صعود بازدهی خود از ابتدای سال را به ۱۶.۲ درصد رساند. در همین حال بر ارزش بازار فرابورس نیز ۲.۱ درصد افزوده شد تا از ابتدای امسال نزدیک به ۱۳ درصد (۱۲.۷ درصد) ارزش بازار افزایش یابد.

بررسی معاملات فرابورس طی ۴ روز معاملاتی هفته قبل نشان می‌دهد سه‌شنبه سی‌ام آبان ماه بالاترین رقم حجم و ارزش مبادلاتی رقم خورد به طوری که در این روز ۴۹۹ میلیون سهم به ارزش ۳ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

در میان بازارها نیز بازار اول بهترین عملکرد هفتگی را در رشد حجم و ارزش معاملات تجربه کرد؛ چراکه افزایش ۲۸۲ و ۳۸۳ درصدی را در حجم و ارزش دادوستدها در مقایس هفتگی شاهد بود. در این بازار ۳۵۴ میلیون سهم به ارزش ۸۵۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

بازار دوم و سوم نیز رشد ۱۰ و ۲۵ درصدی ارزش معاملات را به ثبت رساندند، اگرچه بازار دوم افت ۷ درصدی در حجم خرید و فروش سهام را شاهد بود.

در بازار ابزارهای نوین مالی سرمایه‌گذاران ۴۰ میلیون ورقه به ارزش ۶ هزار و ۸۲۳ میلیارد ریال را دست به دست کردند که نسبت به هفته قبل با کاهش حجم و ارزش معاملات روبرو شد اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش این متغیرها را تجربه کرد.

اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسه نیز به ترتیب در حجم ۷، ۳۳ و ۰.۲۴ میلیون ورقه به ارزش ۶ هزار و ۲۳۳، ۴۱۱ و ۱۸۰ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی معامله شدند.

از سوی دیگر ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به یک‌هزار و ۷۵۲ میلیارد ریال رسید که بالاترین رقم ازین میزان را گروه شیمیایی‌ها در اختیار گرفت. در این صنعت ۲۹۹ میلیارد ریال سهام معامله شد که سهم ۱۷ درصدی را از ارزش کل معاملات به خود اختصاص داد.

گروه پالایشی‌ها، فلزات اساسی، انبوه‌سازی و حمل و نقل نیز به ترتیب در جایگاه دوم تا چهارم قرار گرفتند. این صنایع به ترتیب سهم ۱۶، ۱۴، ۷ و ۶ درصدی را ارزش کل معاملات در اختیار گرفتند.

از دیگر رخدادهای هفته‌ای که گذشت همچنین می‌توان به عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶۱۱» با قیمت کشف شده ۸۶۴ هزار ریال، قطعیت معامله اختراع بدن خشک کن سقفی به ارزش ۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال و قطعیت عرضه عمده ۴۲.۱۵و ۲۶.۳۷ درصد از سهام کنترلی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان درنماد «وگستر۴» در بازار اول اشاره کرد.

 

منبع: روابط.عمومی فرابورس ایران

قالب وردپرس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا