اقتصاد کلان

مالیات بر کالا و خدمات پردرآمدترین نوع مالیات در بازار

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی مالیات مستقیم اخذ شده در شش ماهه نخست سال ۲۳۱.۹ هزار میلیارد ریال اعلام شده که مصوب این رقم برای شش ماه اول ۲۸۹.۸ هزار میلیارد ریال و برای کل سال ۵۶۸.۷ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

بنا بر آمار موجود رقم اخذ شده در مدت مشابه سال گذشته ۲۴۴.۳ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

همچنین بخوانید

محاسبات صورت گرفته نشان می‌دهد سهم درآمدهای مستقیم در سبد درآمدی دولت ۵۳.۸ درصد بوده که این رقم در مقایسه با رقم سال گذشته افت ۵.۱ درصدی داشته است.

در میان انواع مالیات‌های مستقیم مالیات بر اشخاص حقیقی با سهم ۳۲.۵ درصد در رتبه اول، مالیات اشخصاص حقوقی غیردولتی با سهم ۲۱.۳ درصد در جایگاه دوم و مالیات بر درآمدها با سهم ۱۸.۲ درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

مالیات‌های غیرمستقیم نیز میزان ۱۹۹.۳ هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص داده اند که میزان مصوب آن برای مدت شش ماهه اول سال ۳۰۳.۶ هزار میلیارد ریال و برای سال ۹۶ رقم ۵۹۵.۸ هزار میلیارد ریال محاسبه شده است.

این نوع از مالیات‌ها سهم ۴۶.۲ درصدی در سبد کل درآمدهای مالیاتی داشته که رقم آن در مقایسه با سال گذشته رشد ۵.۶ درصدی داشته است.

در میان مالیات‌های غیرمستقیم بیشترین رقم با سهم ۳۶.۷ درصد به مالیات بر کالا و خدمات، پس از آن مالیات بر ارزش افزوده با رقم ۲۴.۹ درصد در جایگاه دوم و مالیات بر واردات با سهم ۹.۵ درصد در پله سوم قرار گرفته است.

انتهای پیام/

منبع:میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا