بانک و بیمهطلا و ارز

دوپینگ دلاری ترامپ جواب نداد!

سال گذشته بازار‌ها وعده‌های ترامپ را باور کرده و به عنوان سیگنال تقویت‌کننده اقتصاد و شاخص دلار قلمداد کردند.

حالا که یک سال از انتخابات گذشته، شاخص دلار ۲۲/ ۶ درصد تضعیف شده است و بازار‌ها متهم به حباب‌سازی شده‌اند. در این مدت، دایره مخالفان طرح کاهش مالیات‌ ترامپ با افزوده شدن برخی از جمهوری‌خواهان گسترش یافته و کسری احتمالی منابع مالی طرح زیر‌ساخت‌ها نیز مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. در این گزارش وعده‌های فریبنده دونالد ترامپ بررسی شده است.

همچنین بخوانید

گذشت یک سال از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با افت ۲۲/ ۶ درصدی شاخص دلار توام شده است. وعده‌های ترامپ که روز‌های خوشی را برای اسکناس آمریکایی به تصویر کشیده بودند، حالا به لنگر پایین‌کشنده دلار تبدیل شده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، کاهش مالیات‌ها تا حدود ۱۵ درصد و افزایش بودجه زیرساخت‌های اقتصادی تا سقف هزار میلیارد دلار، دو وعده جذاب ترامپ بودند. فقدان شفافیت در منابع هزینه‌های اجرای دو طرح گران‌قیمت ترامپ، موج ابتدایی مخالفت‌ها را به راه انداخت. انتشار موج اول، سیاستمداران و اقتصاددانان را به واقع‌گرایی بیشتر نسبت به آینده اقتصاد آمریکا وادار کرد و همزمان زمینه را برای گسیل موج دوم مخالفت‌ها آماده کرد.  این موج به دنبال بالا رفتن احتمال رد طرح مالیاتی در کنگره شکل گرفت.شاخص دلار همزمان با انتشار موج دوم، طی ۲روز گذشته حدود یک درصد افت کرد.

دو وعده غیرشفاف ولی جذاب!

یک سال از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر گذشته است. انتخاباتی که طی آن حزب جمهوری‌خواه کرسی ریاست دولت را از دموکرات‌ها ربود. دونالد ترامپ در این کارزار، هیلاری کلینتون را با تکیه بر دو وعده وسوسه‌انگیز اقتصادی خود شکست داد. وعده اول ترامپ، افزایش بودجه زیرساخت‌ها در بخش خصوصی و عمومی تا سقف هزار میلیارد دلار بود. تیم اقتصادی ترامپ، منبع مالی این تخصیص بودجه کم‌سابقه را صندوق فدرال، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و پروژه‌های پیش‌بینی شده، معرفی کرده بودند. وعده دوم ترامپی‌ها، طرح کاهش مالیات اقشار مختلف و شرکت‌ها بود. منبع مالی این طرح نیز کاهش فرار‌های مالیاتی و جبران هزینه‌ها با رشد اقتصادی که این طرح به همراه خواهد داشت، عنوان شد. منابع جبران هزینه‌های هر دو وعده گران‌قیمت رئیس‌جمهوری آمریکا، بدون انتشار جزئیات مطرح شدند. فقدان شفافیت در منابع باعث شد تا اجرایی شدن این طرح‌ها بدون عواقب مخرب اقتصادی، از نظر بسیاری از کارشناسان غیرممکن باشد. اما جو داغ انتخاباتی آمریکا بدون توجه به عواقب این دو وعده، تنها سیگنال‌ تقویتی آنها را دریافت کردند.

دوپینگ دلاری ترامپ جواب نداد!

فرکانس دو وعده «رئیس‌جمهور توئیتری»، سیگنال قدرتمندی با محتوای دوپینگی به بازار‌ها منتقل کرده بود. خوش‌بینی‌ها به کاهش مالیات‌ها و تقویت زیر‌ساخت‌های اقتصادی، موج عظیمی از بلند‌پروازی اقتصادی و دلاری در جامعه به‌راه انداخت. اتمسفری که ترامپ تا دو ماه پس از پیروزی انتخاباتی‌اش در فضای اقتصادی آمریکا مستقر کرده‌ بود، روند صعودی ماه فوریه را برای دلار به ارمغان آورد، اما این روند با ۶ ماه سقوط متوالی زنده به‌گور شد. شاخص دلار از ماه فوریه سال‌جاری میلادی تا ماه اوت (از اواسط بهمن‌ماه تا اوایل شهریور) بیش از ۵/ ۸ درصد افت کرد تا اینکه سه مولفه به نجات دلار شتافتند. افزایش‌های متوالی نرخ بهره بین بانکی، تصویب لایحه بودجه سال ۲۰۱۸ میلادی و بازگشت امید به طرح کاهش مالیاتی، سه ناجی روحی شاخص دلار بودند. پس از ورود ناجیان به اتمسفر اقتصادی آمریکا، شاخص دلار در ماه‌های سپتامبر و اکتبر مجموعا ۲ درصد رشد کرد.

ریباند ۲ درصدی شاخص دلار تحت‌تاثیر بازگشت امید‌ها به تحقق ۲ وعده‌ ترامپ بود. لایحه بودجه، اگرچه در مجموع، منتقدان زیادی از هر دو جناح سیاسی داشت، اما تقویت زیر‌ساخت‌ها نیز بخشی از آن بود. کارشناسان اقتصادی، تصویب بودجه پیشنهادی ترامپی‌ها را نشانه‌ای از هموار شدن راه پر فراز و نشیب تصویب طرح کاهش مالیاتی می‌دانستند. همزمان با بازگشت خوش‌بینی‌های ترامپی، انتشار داده‌های اقتصادی مثبت در طول این دو ماه، چاشنی کانال افزایشی دلار شده بودند. با پایان ماه اکتبر، بلوای جدید وعده‌های ترامپ نیز خاتمه یافت و کانال شاخص دلار بازهم تغییر کرد. استارت ماه نوامبر به‌دلیل افزایش شبهات نسبت به آینده بلندمدت اقتصاد آمریکا با اجرای طرح کاهش مالیاتی همراه بود. تقویت نگرانی‌های عمومی و افزایش انتقادات، تصویب‌‌شدن وعده انتخاباتی ترامپ را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. شاخص دلار در واکنش به بی‌اطمینانی ایجاد شده در طول ۱۵ روز اخیر حدود ۳۳/  ۱ درصد کاهش یافت. به‌نظر می‌رسد وعده‌های ترامپ بیش از آنکه تقویت‌کننده ارز آمریکایی باشند، باعث حاشیه‌سازی و افت آن شده‌اند.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا