امور زیربناییتعاون و اشتغال

آتش‌ستیزان و مصائب تکراری شغلی/درخواست شغلی آتش نشانان از مسئولان

شغل آتش نشانی هر چند در گروه مشاغل سخت و زیان آور قرار دارد؛ اما شاید دیگر وقت آن رسیده باشد که مصائب و مشکلات شغلی این افراد از سوی مسئولان برطرف شود.

آرمان اقتصادی- گروه اقتصادی- محمد جندقی: «آتش نشانی شغل نیست؛ عشق است». این جمله همزمان با حادثه غم‌بار ساختمان پلاسکو در فضای مجازی به تدریج در حال انتشار بود تا غم و اندوه گرفتاری آتش‌ستیزان فداکار این حادثه در زیر آوار، یک جامعه را داغدار کند.آتش‌نشانانی که بعد از مهار آتش سوزی، پلاسکو را تخلیه کردند تا مبادا قربانی بدهد، اما طولی نکشید که خود قربانی شدند.

اما حادثه روز گذشته و شهادت تعدادی از آتش‌نشانِ فداکار بهانه‌ای شد تا اکنون که ذهن مسئولان بیش از هر چیز درگیر آورگی جان تعدادی از آنها در زیر خروارها آهن و اسکلت است، به مشکلات و مصائب شغل آتش نشانی پرداخته شود.

همچنین بخوانید

هر چند شغل آتش نشانی طبق قانون در گروه مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود؛ اما پیگیری‌های انجام شده نشان می‌دهد همچنان شرایط و ضوابط دست و پاگیر مانع از اجرای کامل قانون برای این مشاغل می شود.

در همین زمینه نادر مرادی، آتش‌نشان و نائب رئیس شورای اسلامی کار سازمان آتش‌نشانی تهران که در جریان عملیات اطفاء حریق ساختمان پلاسکو نیز حضور داشت در گفتگو با آرمان اقتصادی، ضمن تسلیت و ابزار تاسف از شهادت تعدادی از آتش‌نشانان گفت: شغل آتش نشانی یکی از شغل‌های بسیار پرمسئولیت در عین حال همراه با مخاطرات روحی و روانی است که در حادثه اخیر این مشکلات بیش از پیش نمود بیرونی پیدا کرد.

عضو کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان تهران گفت: در حال حاضر آتش نشانان در دو گروه کارگری و کارمندی تقسیم می‌شوند که آتش نشانان گروه‌ کارگری تابع قانون تامین اجتماعی و آتش نشانان گروه کارمندی نیز تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت هستنند.

وی افزود: با وجود اینکه آتش نشانان هر دو گروه کارمندی و کارگری در بخش عملیاتی فعالیت می‌کنند و با مخاطرات شغلی یکسان مواجه هستند، اما شرایط «سخت و زیان آوری» برای آنها متفاوت است و در این زمینه تبعیض وجود دارد.

مرادی ادامه داد: آتش‌نشانان مشمول قانون تامین اجتماعی (گروه کارگری) در تهران در ۳۶ عنوان شغلی تقسیم بندی می‌شوند و در عین حال که طبق قانون، شرایط سخت و زیان آور برای تمام این عناوین شغلی باید اجرا شود اما متاسفانه در حال حاضر شرایط سخت و زیان‌آور فقط برای ۸ عنوان شغلی اجرایی می‌شود.

مرادی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط سخت و زیان آوری برای ۴ عنوان شغلی «نجات‌گر» و ۴ عنوان شغلی «راننده سنگین خودروهای آتش نشانی» اجرا می‌شود و شاغلان این ۸ گروه شغلی می‌توانند با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند.

نائب رئیس شورای اسلامی کار سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه ۲۸ عنوان شغلی آتش نشانی در بخش کارگری شامل شغل‌هایی چون رانندگان خودروهای سبک و اپراتورهای سامانه ۱۲۵ آتش نشانی می‌شوند گفت: طبق قانون، شرایط سخت و زیان آوری نیز مشمول این شاغلان هم می‌شود که در اجرا معطل مانده است.

وی با بیان اینکه کمیته استانی باید در خصوص اجرای شرایط سخت و زیان آوری برای این ۲۸ گروه شغلی تصمیم گیری کند از مذاکره و پیشنهاد به این کمیته برای اجرای شرایط سخت و زیان آوری برای این ۲۸ گروه شغلی خبرداد.

عضو کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان تهران در بخش دیگری از اظهارات به مشکلات آتش نشانان گروه کارمندی اشاره کرد و گفت: از حدود ۴ سال پیش این آتش نشانان نیز در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفتند اما به دلیل اینکه تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت هستند با ۲۰ سال سابقه و داشتن «شرط سنی» ۵۰ سال می‌توانند بازنشسته شوند.

مرادی ادامه داد: با فرض اینکه فردی در سن ۲۵ سالگی هم وارد شغل آتش نشانی شود طبیعتا طبق شرایط مشاغل سخت و زیان آور باید در سن ۴۵ سالگی بازنشست شود اما به دلیل قید شرط سنی ۵۰ سالگی عملا امکان بازنشستگی این افراد وجود ندارد.

وی درباره چگونگی رفع این مشکل گفت: در بخش آتش نشانان گروه‌های کارمندی، می‌توان با اصلاح قانون نظام هماهنگ مصوب مجلس شورای اسلامی، شرط سنی برای این آتش نشانان را حذف کرد؛ البته به دلیل اینکه سازمان آتش نشانی وابسته به شهرداری است، شورای شهر تهران نیز می‌تواند با تهیه لایحه‌ای نسبت به حذف شرط سنی آتش نشان اقدام کند.

نائب رئیس شورای اسلامی کار سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به حقوق و مزایای ناچیز در برابر مخاطراتی که آتش نشانان را تهدید می‌کند گفت: آیا وقت آن نرسیده که مسئولان نسبت به رفع مشکلات شغلی آتش نشانان اقدام کنند؟

سختی شغل آتش‌نشانی بیش‌ از هر چیز در حادثه پلاسکو بر همگان عیان شد؛ شغلی که آثار روحی و روانی ناشی از آن حتی متوجه خانواده‌های آتش‌نشانان هم می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود در این شرایط مسئولان دولتی و شهری در زمینه رفع موانع شغلی آتش نشانان اقدام کنند.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا