بورسفرابورس

بازدهی بیش از ۱۱ درصدی شاخص کل فرابورس از آغاز سال

در ۵ روز مبادلاتی این هفته، یک هزار و ۳۴۵ میلیون ورقه بهادار در ۲۰۶ نوبت دادوستدی میان فعالان بازار دست به دست شد که ارزش این مبادلات به رقم ۸ هزار و ۲۶۵ میلیارد ریالی رسید. در پی این دادوستدها در حالی حجم کل مبادلات در مقایسه به هفته گذشته ۸ درصد افزایش یافت که ارزش معاملات فرابورس با کاهش ۴ درصدی روبه‌رو شد.

معاملات هفته منتهی به ۱۹ آبان ماه، با رشد شاخص کل فرابورس ایران، افزایش حجم مبادلات و کاهش اندک ارزش مبادلات فرابورس همراه بود.

به گزارش آرمان اقتصادی شاخص کل فرابورس که در روزهای نخست هفته جاری روند کاهشی را طی کرده بود، در آخرین روز معاملاتی هفته ۹ واحد خیز برداشت و در ارتفاع ۹۷۷ واحدی قرار گرفت؛ بدین ترتیب آیفکس به ترتیب بازدهی ۳.۶ و ۱۱.۶ واحدی را از ابتدای ماه و سال جاری به ثبت رسانید.

در ۵ روز مبادلاتی این هفته، یک هزار و ۳۴۵ میلیون ورقه بهادار در ۲۰۶ نوبت دادوستدی میان فعالان بازار دست به دست شد که ارزش این مبادلات به رقم ۸ هزار و ۲۶۵ میلیارد ریالی رسید.

در پی این دادوستدها در حالی حجم کل مبادلات در مقایسه به هفته گذشته ۸ درصد افزایش یافت که ارزش معاملات فرابورس با کاهش ۴ درصدی روبه‌رو شد.

همچنین ارزش مبادلات بازارهای اول و دوم به یک هزار و ۲۳۳ میلیارد رسید که این رقم ناشی از نقل‌وانتقال ۵۳۰ میلیون سهم در ۷۹ هزار نوبت معاملاتی در این دو بازار بود.

رشد حجم و ارزش مبادلات بازار پایه

تابلوهای «الف»، «ب» و «ج» بازار پایه نیز در هفته سوم آبان‌ماه میزبان جابه‌جایی ۷۶۱ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۲۴۱ میلیارد ریال بودند که این ارقام نشان‌دهنده رشد ۳۱ درصدی حجم و افزایش ۹ درصدی ارزش مبادلاتی این بازار نسبت هفته دوم آبان‌ماه است.

در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس نیز اوراق بدهی با بیشترین استقبال از سوی معامله‌گران روبه‌رو شد به گونه‌ای که نقل‌وانتقال این اوراق میان معامله‌گران به دادوستد ۵ میلیون ورقه به ارزش ۴ هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال انجامید.

در همین حال صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن، جایگاه‌های دوم و سوم را به لحاظ حجم و ارزش مبادلاتی در بازار ابزارهای نوین مالی به دست آوردند. بدین ترتیب ۴۸ میلیون ورقه ETF به ارزش ۷۰۰ میلیارد ریال و ۳۴ هزار ورقه تسه به ارزش ۲۵۹ میلیارد ریال در طول هفته جاری خریدوفروش شد.

از جمله رویدادهای مهم این هفته نیز می‌توان به عرضه عمده ۲۶.۳۷ درصد از سهام کنترلی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان در نماد «وگستر۲» و عرضه عمده ۴۲.۱۵ درصد از سهام همین شرکت در نماد «وگستر۴» در بازار اول فرابورس ایران اشاره کرد.

تسویه کامل سود اوراق شهرداری‌ها در فرابورس

در این هفته مدیرعامل فرابورس ایران از تسویه کامل سود اوراق شهرداری‌ها در فرابورس خبر داد و گفت که با پیگیری‌های صورت‌گرفته، تمامی سود اوراق شهرداری‌ها تا پایان هفته گذشته به حساب دارندگان این اوراق واریز شده است.

رویداد مهم خارجی مربوط به فرابورس در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم نیز برگزاری جلسات کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی (فیاس) با حضور ۱۸ عضو کامل و وابسته در ایروان ارمنستان بود که طی آن فرابورس ایران به عنوان نایب‌رئیس این کمیته کاری انتخاب شد.

 

منبع: روابط.عمومی فرابورس ایران

قالب وردپرس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا