امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سالانه ۳۵ میلیارد متر مکعب آب مجازی وارد کشور می شود

معاون وزیر جهاد بر تعیین استراتژی آب مجازی در کشور تاکید و اضافه کرد: ۳۵ میلیارد متر مکعب آب مجازی سالانه به کشور وارد می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز امروز چهارشنبه در همایش بین المللی آب مجازی که به همت اتاق ایران برگزار شد، اظهار داشت: ما باید با توجه به کیفیت و کمیت آب به سیاست آب مجازی ورود پیدا کنیم.

وی با بیان این که پسته و خرما دو محصول عمده صادراتی ایران است، تصریح کرد: آبی که برای تولید پسته و خرما مصرف می شود از نوع بی کیفیت است و نمی تواند جایگزین آب مورد نیاز محصولاتی مانند گندم، جو و ذرت شود.

همچنین بخوانید

کشاورز افزود: در نظریه آب مجازی باید به مسایل کیفیت و چگونگی آب به عنوان ظرفیت جایگزینی توجه شود ضمن آن که باید آماده باشیم در صورتی که تعادل آبی بخش کشاورزی به دلایلی در مورد محصولات احتیاج به تجدید نظر داشته باشد، ما هم در مورد صادرات بعضی محصولات آب بر مانند سیب زمینی، پیاز و هندوانه تجدید نظر کنیم.

وی با اذعان به اینکه میزان واردات آب مجازی در کشور ناشی از حجم واردات کالاهای کشاورزی است، گفت: ما در سال حدود ۵ تا ۶ میلیارد متر مکعب صادرات و ۳۰ تا ۳۵ میلیارد متر مکعب واردات آب مجازی داریم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در عین حال تغییر الگوی غذایی و توجه به کشت دیم از نظر استفاده از آب سبز یا باران را از موضوعات مهمی دانست که باید بخش کشاورزی به آن بپردازد.

وی ادامه داد: آب مجازی در مورد سایر محصولات مانند شیر، مرغ، گوشت قرمز و آبزی پروری و کالاهای صنعتی مانند کاغذ و چرم نیز باید محاسبه شود.

کشاورز در مورد صادرات و واردات محصولات زراعی نیز اظهار داشت: در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میزان واردات محصولات کشاورزی کشور دچار نوسانات ناشی از شرایط اقلیمی و بی توجهی به تولید در سال ۸۴ بود اما در زمینه صادارت، پایداری نسبی و رویه افزایشی داشته ایم به طوری که صادرات بخش کشاورزی از سه میلیون تن به پنج میلیون تن در دو سال اخیر رسیده است.

وی با بیان اینکه روند تولید برخی محصولات استراتژیک مانند گندم طی چهار سال اخیر با موفقیت همراه بوده است، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۵ با اقدامات و سیاست های صورت گرفته در بخش کشاورزی به خودکفایی گندم رسیدیم و این روند امسال و سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تولید شکر را با توجه به کم آبی در کشور موفقیت آمیز توصیف و پیش بینی کرد ظرف پنج سال آینده چنانچه کارخانه های جدید قند در جنوب کشور احداث شود، مشکل کسری تولید این محصول رفع خواهد شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد در سال های آینده با بهره گیری از تکنولوژی ها و ارقام جدید در تولید دانه های روغنی جهش اتفاق بیفتد.

کشاورز، وضعیت تامین امنیت غذایی را با توجه به دو شاخص کالری و پروتیین در کشور قابل قبول دانست و گفت: اگر در کشور و در بخش کشاورزی بتوانیم ۸۰ تا ۸۵ درصد کالری را تولید کنیم عدد خوبی است.

وی افزود: گندم در تامین کالری و پروتئین نقش مهمی دارد و در حال حاضر ۳۶ درصد پروتئین مورد نیاز کشور از طریق گندم، ۱۰.۵ درصد از دانه هایی مانند گردو، بادام و آجیل، ۱۰ درصد از طریق مرغ و جوجه و ۱۱ درصد از شیر تامین می شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در همین حال اظهار داشت: ما در تولید برخی محصولات آب بر مانند برنج و ذرت با توجه به کمبود تکنولوژی و منابع آبی نباید اصرار به خوداتکایی داشته باشیم.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا