انرژی

کاهش قیمت سر به سر نفت در خلیج فارس

صندوق بین‌المللی پول در دورنمای اقتصادی منطقه‌ای برای خاورمیانه و آسیای مرکزی از کاهش قیمت نفت خام که تولیدکنندگان نفت خلیج فارس برای متوازن کردن بودجه‌شان نیاز دارند، خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، این وام‌دهنده جهانی اعلام کرد عربستان در سال آینده به قیمت ۷۰ دلاری هر بشکه نفت نیاز دارد که در مقایسه با قیمت سر به سر ۹۶.۶۰ دلار در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. قیمت سر به سر معرف قیمتی است که نفت خام برای پوشش هزینه‌ها و مخارج بودجه باید داشته باشد.

تولیدکنندگان نفت خلیج فارس پس از اینکه قیمت‌های نفت از بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۴ ریزش کرد و بیش از نیمی کاهش یافت، هزینه‌ها را کاهش داده و یارانه‌ها را حذف کرده‌اند. نیاز برای کاهش هزینه‌ها در شرایطی که اوپک برای مقابله با اشباع عرضه تولیدش را کاهش داده، ضروری شده است.

همچنین بخوانید

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که نفت در میان مدت بین ۵۰ تا ۶۰ دلار معامله خواهد شد. واقعیت قیمت‌های پایین نفت، صادرکنندگان را ناچار کرده از توزیع درآمدهای نفتی از طریق هزینه بخش عمومی و یارانه‌های انرژی فاصله بگیرند.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، نقطه سر به سر ایران، عراق، کویت و قطر نیز پایین قیمت نفت است که برای متعادل کردن بودجه در سال ۲۰۱۸ کافی است اما متعادل کردن بودجه برای کشورهایی مانند عربستان طولانی‌تر خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده هیچ یک از این تولیدکنندگان اقتصادهایی را ایجاد نکرده‌اند که در صورت به پایان رسیدن منابع هیدروکربن از مردمشان حمایت کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا