انرژی

میادین کوچک نفتی، هدف بسته ۵ میلیارد دلاری

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آماده سازی بسته‌های پنج میلیارد دلاری برای افزایش تولید از میدان‌های نفتی، اظهار کرد: هدف این بسته ها میادین کوچک نفتی هستند.

علی کاردر در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برای این منظور از شرکت‌های ایرانی دعوت و این فرآیند به صورت مناقصه انجام خواهد شد. فعلا اسناد و مستندات میادین درحال آماده سازی و قرار است به ازای هر میدان یک مناقصه بین شرکت‌های ایرانی برگزار شود.

وی گفت: این میادین کوچک اکثرا در مناطق عملیاتی که زودتر به تولید می‌رسند واقع شده است؛ میادینی که افزایش تولید در دوره‌های کوتاه‌تر دارند.

همچنین بخوانید

بر اساس این گزارش، بیژن زنگنه پیش از این از آماده سازی یک بسته پنج میلیارد دلاری برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره برداری خبر داده و گفته بود: یک بسته پنج میلیارد دلاری در حال آماده سازی است که قرار است در طول دو سال برای افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره برداری اجرا شود که بخشی از آن شامل تعمیر چاه‌ها و بخشی دیگر شامل حفر چاه‌های جدید در مناطق مختلف نفتی از جمله مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرزی و غیره می‌شود. در این راستا از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنیم که آنها می‌توانند یک شریک خارجی داشته باشند.

به گفته وی، جلسات برای آماده‌سازی بسته‌های مذکور برگزار می‌شود.در این جلسات در مورد تامین مالی نیز صحبت می‌شود. برای تامین مالی بسته‌ها چندین روش از جمله فروش اوراق مشارکت فاینانس داخلی، یوزانف، وام از صندوق توسعه ملی و غیره مدنظر است. اجرای این بسته‌ها هم تولید نفت را افزایش می‌دهد و هم اشتغال ایجاد می‌کند.تعریف بسته‌ها در حال انجام است و اسناد برای مناقصه و گرفتن مجوز در حال آماده سازی است. اجرای  این بسته‌ها با اجرای ای پی سی متفاوت است.

همچنین کاردر در سومین کنگره کاربردی نفت و نیرو با اشاره به آماده‌سازی بسته پنج میلیارد دلاری برای افزایش تولید از میادین گفته بود: این بسته در ابعاد کوچک و تا میزان ۱۰۰ میلیون دلار آماده می‌شود و عمده کار آن حفاری، خط لوله جریانی و تغییرات در نمک‌زدایی است.اجرای بسته‌های مذکور صادر و در سطح شرکت‌های ایرانی است.همه شرکت‌های ایرانی می‌توانند این بسته‌ها را اجرا کنند، ما از نظر تامین مالی نگران اجرای این بسته‌ها بودیم. زیرا مدل آن EPC بود اما بازار به این بسته‌ها علاقه‌مندی نشان داد و شرکت‌های ایرانی ابراز علاقه کردند که تعدادی از آنها می‌توانند تامین مالی کنند به همین دلیل مدل را به ETCF تغییر دادیم و شرکت‌های ایرانی می‌توانند پروژه را اجرا کنند. بخش دیگر کار توسط وزارت نفت و بخشی دیگر توسط بانک‌ها و صندوق توسعه انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اجرای بسته‌های مذکور میزان تولید را ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه افزایش می‌دهد، اظهار  کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود، تولید نفت سالانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا