امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کمک بلاعوض برای اجرای آبیاری نوین ۲میلیون تومان افزایش یافت

شاهرود- نماینده شاهرود و میامی در مجلس، گفت: طبق مصوبه مجلس، کمک بلاعوض برای اجرای سیستم آبیاری نوین با دو میلیون تومان افزایش، به ۹ میلیون تومان برای هر هکتار رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، سید حسن حسینی شاهرودی در بازدید از روستاهای دهستان طرود که از صبح پنج شنبه تا شامگاه به طول انجامید به میزبانی مسجد جامع طرود، بیان کرد: در سال گذشته دولت به ازای هرهکتار هفت میلیون تومان کمک بلاعوض برای آبیاری نوین به روستاهای کشور اختصاص داده بود که این میزان با تلاش مجلس به ۹ میلیون تومان افزایش یافت.

وی افزود: افزایش دو میلیون تومانی اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای سیستم های نوین آبیاری می تواند برای روستاهای دهستان طرود که با بحران خشکسالی روبرو هستند، بسیار موثر واقع شود.

همچنین بخوانید

ضرورت اجرای آبیاری نوین

عضو خانه ملت، گفت: اجرای نخلستان با شیوه آبیاری نوین برای نخستین بار در اراضی روستای طرود با کمک بخش خصوصی در حال انجام است که قطعاً می تواند الگوی خوبی برای کشت سایر محصولات این منطقه مانند پیاز و سیر باشد که هم میزان آب کمتری را به اراضی کشاورزی منتقل می کند و هم توجیح اقتصادی طرح های کشاورزی را افزایش می دهد.

حسینی شاهرودی در ادامه بر ضرورت تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و بیان داشت: امروز باید واسطه ها در مقوله کشاورزی حذف شوند و شرایطی توسط خودِ روستائیان شکل گیرد که بتوانند محصولاتشان را با برَند طرود و روستای مطبوعشان در تهران و حتی بازارهای خارجی عرضه کنند.

وی درباره راهکار تکمیل زنجیره فروش محصولات کشاورزی بیان کرد: امروز طرود می تواند قطب تولید خرما در استان سمنان محسوب شود لیکن مردم می بایست با کمک یکدیگر شرایط را برای ثبت یک شرکت تعاونی فراهم کنند تا بتوانند در وهله نخست تولیداتشان را ارتقا بخشند و در مرحله بعد به دنبال بازار فروش آن در تهران و سایر استان های کشور باشند لیکن نباید به انتظار نشست تا دولت برای این قشر کاری را صورت دهد.

گازرسانی طرود در دست اقدام

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس همچنین از بهسازی راه شاهرود-طرود-سطوه، استقرار مستمر پزشک، تلفن و ارتباطات، تلویزیون، برق و … به عنوان مطالبات مردم طرود یاد کرد و گفت: به همت مسئولان بخش اعظمی از این زیرساخت ها مانند مدرسه، خانه بهداشت، گیرنده تلویزیونی و … در این دهستان راه اندازی شده است.

حسینی شاهرودی همچنین درباره مشکل گاز رسانی به روستای طرود، تاکید کرد: طبق قانون وزارت نیرو، گازرسانی فقط به روستاهایی امکان پذیر  است که در فاصله ۲۰ کیلومتری منبع گاز باشند لذابرای دهستان طرود که با شاهرود ۱۷۰ کیلومتر و با کوه زر دامغان ۸۰کیلومتر فاصله دارد، قانوناً این امر میسر نیست اما برای رفع آن دو راهکار وجود دارد.

وی همچنین درباره این راهکارهای، افزود: نخست اینکه می توان مخزن های سی ان جی را در دهستان طرود نصب کرد تا مردم از نعمت گاز بهره مند شوند و سپس می توان خط لوله را از کوه زر دامغان به طرود منتقل کرد که در این باره با نماینده مردم دامغان در مجلس و وزیر نیرو مذاکراتی شده است.

حسینی شاهرودی در این سفر از روستاهای سرتخت، مهدی آباد، بیدستان و سطوه نیز دیدار کرد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا