انرژی

اتمام پروژه فاضلاب تهران تا سال ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران از افزایش حدود دو برابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تهران در چهار سال گذشته خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته پروژه فاضلاب تهران تا سال ۱۴۰۰ به اتمام می رسد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد پرورش در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و تأسیسات آب و فاضلاب تهران در نشستی خبری با اشاره به اقدامات انجام شده در چهار سال گذشته اظهار کرد: به طور کل در این سال ها حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های آب و فاضلاب در استان تهران هزینه شد و توانستیم ۱۰ تا ۱۲ طرح بزرگ را به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: با این هزینه حدود ۵۵۰۰ کیلومتر شبکه های آب و فاضلاب و چندین تصفیه خانه فاضلاب در جنوب شهر و شهرهای اطراف تهران از جمله در شهریار، پردیس، اسلامشهر و … به بهره‌برداری رسید.

همچنین بخوانید

به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران، تقریباً می توان گفت ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب تهران در چهار سال گذشته دو برابر شده و از مجموع ۵۰۰ هزار مترمکعب به ۹۰۰ هزار مترمکعب رسید.

پرورش اظهار کرد: پیک مصرف آب در تابستان سال جاری حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب بود که تقریباً برابر با ۵۲ مترمکعب در ثانیه می‌شود.

وی اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد از آب مصرفی تهران از محل آب های سطحی تأمین می شود و با اجرای پروژه هایی که در یکی – دو سال اخیر انجام شد می‌توان گفت که مناطق جنوبی شهر نیز از آبی با کیفیت و استاندارد بسیار بالا دریافت می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: مدیریت آب تهران باید به سمت هوش مصنوعی برود و ما در حال مذاکره برای جذب سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی جهت اجرای طرح اسکادا تهران هستیم و تاکنون نیز برای جذب آن با ۱۱ شرکت خارجی مذاکرات جدی صورت گرفته است.

پرورش بیان کرد: دو سامانه سامع و ۱۲۲ برای تسهیل کار مشترکان طراحی شده که بر اساس آن مشترکان می توانند اطلاعات دقیق و کاملی از اجرای پروژه و مطالبات خود در این زمینه را دریافت کنند.

وی تأکید کرد: هم اکنون حدود ۶۵۰۰ کیلومتر یعنی حدود ۷۳ درصد از شبکه فاضلاب شهر تهران اجرایی شده که این عدد می بایست به حدود ۹۰۰۰ کیلومتر برسد.

او با اشاره به ساخت تصفیه خانه فیروز بهرام گفت: برای ساخت این تصفیه خانه حدود ۱۷۰ میلیون یورو سرمایه گذاری لازم است که بخش زیادی از مقدمات آن انجام شده است.

پرورش خاطرنشان کرد: هم اکنون اولویت ما در اجرای پروژه‌ها تمام کردن پروژه قمر بنی هاشم است که بر اساس آن آن می توانیم سیستم فاضلاب شهرهایی چون پرند، اسلامشهر و کیفیت آب جنوب تهران را به طور کامل ساماندهی کنیم.

وی در خصوص میزان بدهی بخش های دولتی و نظامی کشور به این سازمان گفت: هم اکنون بخش های دولتی و نظامی کشور حدود ۱۶۰ میلیارد تومان به ما بدهی دارند که امیدواریم بتوانیم با دریافت هر چه سریع تر آن پروژه های حیاتی این سازمان در سطح شهر را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: اگر براساس برنامه ششم توسعه بخواهیم پیش برویم بایستی تا پایان برنامه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در بخش های مختلف آب و فاضلاب سرمایه گذاری انجام شود.

وی با اشاره به چشم انداز شرکت آب و فاضلاب تهران برای سال ۱۴۰۰ گفت: برنامه این است که ظرفیت سیستم تصفیه خانه های فاضلاب شهر تهران تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

پرورش افزود: برنامه این است که از ۸۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت، حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب برای فضای سبز شهر تهران و حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب برای مصارف کشاورزی تخصیص داده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران تصریح کرد: در حال حاضر کل ظرفیت فاضلاب های شهر تهران حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است. وی ادامه داد: نهضت اساسی ما در ۴ سال آتی ساخت تصفیه خانه هاست و برنامه این است که در ۱۲ نقطه آن ها را احداث کنیم.

پرورش گفت: در حال حاضر تنها حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب از نیاز آبی شهر تهران از آبخوان های آن تهیه می شود و بقیه از خارج شهر و از محل سدهای مختلف اطراف تهران تأمین می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: اگر براساس برنامه های توسعه بخواهیم پیش برویم بایستی تا پایان برنامه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در بخش های مختلف آب و فاضلاب سرمایه گذاری انجام شود.

وی افزود: از این میزان حدود ۷۷۰ میلیارد تومان در بخش تولید و تأمین آب، ۲۸۰۰ میلیارد تومان در مدیریت مصرف و انرژی و حدود ۹۲۰۰ میلیارد تومان در بخش فاضلاب و بقیه در سایر زمینه هزینه خواهد شد.

پرورش اضافه کرد: برای تأمین مالی پروژه های بخش فاضلاب برنامه ما دریافت وام ۶۰۰ میلیون دلاری از زیرساخت آسیایی برای ساخت تصفیه خانه ها و ۱۴۰۰ میلیون دلار نیز بناست که از خود شرکت ها و جهت توسعه شبکه های فاضلاب سرمایه گذاری انجام شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا