بانک و بیمهطلا و ارز

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

پس از مدت‌ها که بازار ارز با ثبات نسبی مواجه بود مجددا دچار تلاطم شد و نمودار قیمتی به سرعت روند صعودی را در پیش گرفت و مرز ۴ هزار تومان را نیز درنوردید.

پس از مدت‌ها که قیمت دلار در بازار در کانال ۳ هزارتومانی باقی مانده بود و در این کانال فراز و فرود داشت در نهایت از قید این کانال ازاد شد و به رقم بالای ۴ هزار تومان صعود کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از میزان، اگر به روند افزایش قیمت دلار در مهرماه را بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم که به جز دوم مهرماه که با کاهش ناچیز روبه‌رو بود در سایر روزها روند رو به رشدی داشت به نوعی که قیمت دلار در ابتدا پاییز با قیمت ۳ هزار و ۸۹ تومان در بازار معامله می‌شد اما، اکنون که وارد نیمه دوم مهرماه شدیم روند صعودی دلار شدت بیشتری گرفت و در بازار تا قیمت ۴ هزار و ۶۰ تومان نیز رسید که پس از سال‌ها بی‌سابقه است.

ایجاد فضای هیجانی و به وجود آمدن بازار کاذب، تلاطم را بیشتر کرده و دلار با قیمت‌‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسد‌البته برخی کارشناسان درصد زیادی از این افزایش را طبیعی بیان می‌کنند.

در این میان رئیس کل بانک مرکزی به این تلاطمات واکنش نشان داد و عنوان کرد: ارزهای مختلف در دنیا نوساناتی دارند و چیز عجیبی نیست و حتی قوی ترین ارزها هم دچار نوسان نرخ برابری با ارزهای دیگر می شوند، واقعیت های اقتصادی در هر کشوری شرایطی را اقتضا می کند و چیزی نیست که بشود با دستور آن را در یک شرایط خاص و ثابت نگه داشت.

سیف گفت: بانک مرکزی نسبت به نوسان نرخ ارز بی‌تفاوت نیست و وظیفه دارد که از نوسانات هیجانی بازار ارز جلوگیری کند و اگر بانک مرکزی مداخله کند، ممکن است به شکل موقت بشود بازار را کنترل کرد، اما شرایط باز به همان شرایط قبل برمی گردد و این امر بازار را از پیش بینی پذیر شدن خارج می کند.

بازار ارز در حالی دچار تلاطم شده است که مسئولان بانک مرکزی چندی قبل وعده تک نرخی کردن ارز را در سال‌جاری داده بودند و فروش ارز مسافرتی را نیز متوقف کردند.

کامیاب معاون بین الملل بانک مرکزی پیشتر درباره زمان اجرای برنامه یکسان سازی نرخ ارز گفته بود؛  برنامه ریزی‌ها، اجرای این موضوع را تا پایان سال جاری پیش بینی کرده است.

هادی حق‌شناس کارشناس مسائل اقتصادی، درباره تلاطم بازار ارز اظهار کرد: قیمت دلار در شهریورماه امسال تفاوت معنا داری با شهریور سال ۹۲ نداشته است. در حالیکه در چهار سال گذشته اقتصاد ایران با تورم مواجه بود، هر چند دولت تلاش کرد تورم میانگین بالای ۳۵ درصد را به یک رقمی تبدیل کند ولی این به معنای نبود تورم در اقتصاد کشور نیست.

وی افزود: در اقتصاد قاعده‌ای برای تعیین نرخ ارز یا تعدیل آن وجود دارد مبنی بر اینکه باید میانگین نرخ تورم داخلی را از میانگین نرخ تورم کشورهایی که با آنها بیشترین مبادله تجاری را داریم کم کنیم تا نرخ ارز تعدیل شود.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در چهار سال گذشته نرخ ارز به دلایل مختلف تعدیل نشده است،گفت: این عدم تعدیل یا به دلیل خوش بینی به برنامه‌های دولت بوده یا به دلیل آثار برجام بود که انتظار می‌رفت میلیاردها دلار وارد اقتصاد کشور شود یا به دلیل این بود که بانک مرکزی با تزریق ارز مانع به وجود آمدن نوسان در بازار ارز شد.

حق‌شناس تصریح کرد: تغییرات نرخ ارز طبیعی است، البته این نوسانات باید ادامه پیدا کند تا دولت به سمت یکسان سازی نرخ ارز برود، هر چند دولت در سال گذشته این فرصت را داشت اما آن را انجام نداد.

وی تاکید کرد: نوسانات نرخ ارز فرصتی است که دولت به سمت تک نرخی کردن ارز برود البته این بدان معنا نیست که شاهد شوک ارزی در بازار باشیم.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بخش زیادی از نوسان قیمت ارز طبیعی است، گفت: قطعا نوسانات به نفع دولت نیست.

حق‌شناس تصریح کرد: با توجه به تورم انباشته قیمت واقعی ارز پایین تر از ۴ هزار تومان نیست.

اکنون باید به انتظار نشست و دید که قیمت دلار در چه قیمتی تثبیت می‌شود و آیا بانک مرکزی دخالتی در این زمینه خواهد کرد یا خیر.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا