ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بهره‌برداری از وای‌فای عمومی مخابرات آغاز شد

معاون شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه علی‌رغم هزینه خرید و نصب آنتن و اجرای شبکه برای ارائه وای‌فای در مکان‌های عمومی، اپراتورها به دلیل مزیتی که این موضوع دارد این کار را انجام می‌دهند، از طرح توسعه وای‌فای توسط این شرکت طی یک سال و نیم پیش خبر داد که اکنون در بسیاری از استان‌ها در مکان‌های عمومی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همان‌طور که پیش از این به موضوع ارائه وای‌فای رایگان تا یک حجم محدود توسط اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت اشاره کرده بود، در روزهای اخیر هم با اشاره به این موضوع، اپراتورها را به این کار دعوت کرد.

در این باره داوود زارعیان – معاون شرکت مخابرات ایران- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه وای‌فای در کشورهای مختلف تقریبا مکمل شبکه موبایل است، گفت: شاید بتوان دو کارکرد جدی برای وای‌فای قائل شد؛ کارکرد اول در مکان‌هایی که تعداد مشترکان تلفن همراه زیاد می‌شود و شبکه وای‌فای با تکنیک وای‌فای آپلودینگ، به شبکه موبایل کمک می‌کند. برای مثال در ورزشگاه‌هایی که ۱۰۰ هزار نفر برای دیدن بازی می‌روند یا در فرودگاه‌هایی که در ایام خاصی مسافر زیاد می‌شود.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: مورد استفاده دیگر وای‌فای برای کسانی است که به طور موقت در یک مکان قرار می‌گیرند، اگر امکان خریداری سیم‌کارت نداشته باشند یا نیازی پیدا ‌کنند که بخواهند آن نیاز را از طریق وای‌فای برآورده کنند. معمولا در فرودگاه‌های بین‌المللی، مکان‌های نمایشگاهی و مکان‌های مشابه این موارد یافت می‌شود.

آغاز طرح توسعه وای‌فای از یک سال و نیم پیش

معاون شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران طرح توسعه وای‌فای را از حدود یک سال و نیم پیش شروع کرده است، افزود: در حال حاضر در بسیاری از استان‌ها این طرح شروع شده و تجهیزات وای‌فای در حال نصب است. در مکان‌هایی مانند بسیاری از فرودگاه‌ها و مکان‌های عمومی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

زارعیان همچنین خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در آینده حجم بیشتری درخواست برای وای‌فای باشد. همچنین فرودشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مجموعه مکان‌هایی که احتمال جمع شدن افراد وجود دارد، مکان‌های مناسبی برای ارائه وای‌فای است. ضمن این که پیش‌بینی این است که در آینده در کل سطح شهرهای بزرگ هم وای‌فای توسعه پیدا کند.

توسعه وای‌فای می‌تواند به تلفن‌های همگانی هم برسد

وی درباره روند تغییر کاربری کیوسک‌های تلفن همگانی و استفاده از آنها برای ارائه وای‌فای که پیش از این مطرح شده بود، گفت: ما بحث وای‌فای را به شکل دیگری توسعه می‌دهیم اما ممکن است به باجه‌های تلفن همگانی هم برسد. این طرح مقداری سازوکارهای اجرایی و امنیتی دارد که باید تنظیم شود، اما از نظر فنی کار دشواری نیست. البته خرید و نصب آنتن و اجرای شبکه هزینه دارد، اما علی‌رغم این هزینه، این کار را انجام می‌دهیم. همچنین از آن جایی که اپراتورها نیز به دنبال مزیت هستند، این کار را انجام خواهند داد.

معاون شرکت مخابرات ایران ادامه داد: در برخی از استان‌ها کاربرد وای‌فای را برای کیوسک‌ها ایجاد کردیم که فرد با مراجعه در کیوسک می‌تواند نیاز را حل کند. بیش از یک سال است که در برخی از مکان‌ها به صورت آزمایشی این کار را شروع کردیم. اما با توجه به توسعه تلفن همراه و به ویژه نسل سه و چهار، فکر می‌کنیم از نظر تجاری، توسعه وای‌فای بهتر از توسعه تلفن‌های همگانی است، زیرا افراد بیشتر در حال تحرک از شبکه استفاده می‌کنند.

شرکت گوگل طرح اینترنت رایگان را در برخی از کشورها پیاده‌سازی کرده است؛ زارعیان در پاسخ به اینکه آیا می‌توان این ایده را در نظر گرفت که در ایران هم مانند سایر کشورها وای‌فای رایگان ارائه شود، خاطرنشان کرد: این اتفاق قطعا می‌افتد. در برخی از کشورها وای‌فای رایگان در فرودگاه‌ها، محل‌های نمایشگاهی و هتل‌ها وجود دارد. بنابراین این روند در حال توسعه است.

معاون شرکت مخابرات ایران با اشاره به ایجاد محدودیت حجمی برای هر شخص در استفاده از اینترنت وای‌فای رایگان اظهار کرد: اپراتورها طوری تنظیم کردند که در جاهایی مانند هتل، ورزشگاه یا نمایشگاه که فرد از قبل رجیستر شده و هزینه‌ای پرداخت کرده است، اصولا محدودیت قائل نمی‌شوند، اما در سایر مکان‌ها محدودیت قائل می‌شوند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا