بورسفرابورس

سه عرضه اولیه و یک گشایش نماد در فرابورس ایران

ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به ۲ هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال در هفته قبل رسید که به ترتیب گروه‌های دارویی، انبوه‌سازی، شیمیایی، فلزات اساسی و حمل و نقل در جایگاه اول تا پنجم صنایعی ایستادند که بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را در اختیار داشتند.

فرابورس ایران معاملات سومین هفته کاری در مهرماه ۹۶ را با سه عرضه اولیه و یک گشایش نماد در بازارهای سهام و اوراق با درآمد ثابت پشت سر گذاشت ضمن آنکه در مجموع بازارها نیز شاهد افزایش حجم و تعداد دفعات دادوستدها در مقابل کاهش ارزش معاملات صورت گرفته بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، روزهای شنبه و دوشنبه هفته منتهی به ۲۱ مهرماه به ترتیب ۱۰ درصد از سهام شرکت‌های لیزینگ ایران و شرق و آسیا سیر ارس در بازار دوم عرضه اولیه شدند تا به این ترتیب چهارمین و پنجمین عرضه‌های امسال در بازار سهام با دو نماد از گروه‌های واسطه‌گری مالی و پولی و حمل و نقل رقم بخورد. در نماد «ولشرق» تعداد ۳۰ میلیون سهم و در نماد «حآسا» نیز ۸۰ میلیون سهم به روش ثبت سفارش (Book Building) عرضه اولیه شدند تا این دو شرکت رسما معاملات خود را در بازار فرابورس آغاز کنند.

در هفته‌ای که گذشت همچنین شاهد عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب۷» به سرمایه‌گذاران بودیم تا از این پس معاملات ثانویه این اوراق در نمادهای سخاب ۲ تا ۶ در فرابورس پیگیری شود. کل اوراق «سخاب۷»  تعداد ۳۵ میلیون ورقه است و قیمتی که برای هر ورقه از آن کشف شد رقم ۸۰۰ هزار ریال بود.

سرمایه‌گذاران همچنین پذیره‌نویسی سهام جدید گروه اقتصادی کرمان خودرو ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه را در بازار سوم ادامه دادند. تعداد سهام قابل پذیره‌نویسی ۹۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم و تعداد سهامی که از یکشنبه دوم مهرماه تا آخرین روز هفته پیش با قیمت هر سهم یک‌هزار ریال پذیره‌نویسی شد ۲۱۹ میلیون و ۶۸۰ هزار سهم بود.

نگاهی به معاملات بازارهای فرابورسی

هفته گذشته معاملات فرابورس با دادوستد یک‌هزار و ۴۴۵ میلیون ورقه در ۵۰۷ هزار دفعه پی گرفته شد که ارزش این معاملات ۱۱ هزار و ۹۳۱ میلیارد ریال بود. افزایش ۷۷ و بیش از ۴۰۰ درصدی حجم و تعداد دفعات معاملات در فرابورس در حالی رقم خورد که ارزش دادوستدهای صورت گرفته ۱۰ درصد کاهش یافت.

نگاهی به تابلو معاملات بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد تمامی بازارها با افزایش حجم معاملات روبه رو شده‌اند و همچنین ارزش دادوستدها آن‌ها نیز به غیر از بازار سوم افزایش یافته است.

بر این اساس در بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب ۸۹، ۵۹۷ و ۵۱۶ میلیون سهم به ارزش ۱۵۰، یک‌هزار و ۵۲۶ و ۸۱۷ میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که در هر سه بازار حجم و ارزش مبادلات به طور محسوسی در مقایسه با هفته پیشین افزایش یافت.

رصد معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نیز که هفته گذشته شاهد یک عرضه و گشایش نماد بود حاکی از آن است حجم مبادلات به میزان ۵۱ درصد و ارزش آن ۲۰۸ درصد رشد کرده است.

اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن هر یک به میزان ۹، ۲۹ و ۰.۳ میلیون ورقه مورد مبادله قرار گرفتند که ارزش آن‌ها به ترتیب ۸ هزار و ۴۸۳، ۴۸۴ و ۲۶۵ میلیارد ریال بود. در خصوص اوراق بدهی شاهد رشد بیش از ۲۰۰ درصدی، ETFها افزایش بیش از ۳۰ درصدی و تسه‌ها رشد ۷۰ درصدی حجم و ارزش معاملات بودیم که در نوع خود هفته پررونقی را در خصوص نقل و انتقالات این ابزارهای معاملاتی نشان می‌داد.  

همانطور که اشاره شد گشایش نماد اوراق اجاره دولت برای بازپرداخت بدهی‌های وزارت علوم در نماد «اجاد۴۱» نیز در بازار ابزارهای نوین مالی رقم خورد که قیمت کشف شده برای هر ورقه یک میلیون و ۵۰ هزار ریال بود. تعداد کل این اوراق ۲.۵ میلیون ورقه بوده و تاریخ سررسید آن نیز ۲۴ اسفندماه سال ۹۹ است.

در سوی دیگر ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به ۲ هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال در هفته قبل رسید که به ترتیب گروه‌های دارویی، انبوه‌سازی، شیمیایی، فلزات اساسی و حمل و نقل در جایگاه اول تا پنجم صنایعی ایستادند که بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را در اختیار داشتند.

در نهایت شاخص کل فرابورس با افت ۲ درصدی در آخرین روز کاری هفته گذشته در نزدیکی ارتفاع ۹۳۰ واحدی ایستاد تا بازدهی آیفکس از ابتدای سال به ۶ درصد برسد.

منبع: روابط.عمومی فرابورس ایران

قالب وردپرس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا