امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

راهکار حجتی برای جلوگیری از ورود آب‌شور به زمینهای کشاورزی آبادان

آبادان – وزیر جهاد کشاورزی در سفر به آبادان راهکار خود برای جلوگیری از ورود آب‌شور به زمین‌های کشاورزی آبادان را تشریح کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمود حجتی عصر امروز در جریان سفر به آبادان اظهار کرد: برای فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری، برای ۳۱۸ هزار هکتار آن تأمین آب انجام و در اختیار قرار گرفت و به این ترتیب عملیات اجرایی را آغاز کردیم.

وی افزود: امروز قریب به ۲۷۰ هزار هکتار از آن اراضی آماده شده و در اختیار کشاورزان خوزستانی قرار گرفته است.

همچنین بخوانید

حجتی با اشاره به اینکه مردم رنجدیده شهرهای آبادان و خرمشهر در جنگ تحمیلی بیشترین آسیب را چه به لحاظ مالی و چه جانی متحمل شدند و ما نسبت به مردم این دو شهر دین بزرگی به گردن داریم، بیان کرد: در هنگام آغاز به کار طرح یاد شده مشکلات خاصی وجود داشت اما اقداماتی را در قالب اجرا و بهره‌برداری و نوسازی و بازسازی نخیلات به انجام رساندیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: درنهایت نتیجه‌ای که حاصل شده این بود که آب از طریق مارد وارد کانال اصلی شود و سپس با پمپاژ تا پای باغ‌ها در مزارع برسد و تحویل کشاورز شود.

حجتی با تأکید بر اینکه آنچه تاکنون در چارچوب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تعریف و اجرا شده با مشارکت و همراهی خود کشاورزان بوده است، گفت: بسیاری از کشاورزان سال‌ها به دلیل وجود برخی مشکلات نخیلاتشان را رها کرده بودند و زمین‌ها حالت خشکیده و یا باتلاقی پیدا کرده بود و نیزارها نیز رشد زیادی کرده بودند.

وی افزود: با مشارکت کشاورزان بخشی از عملیات بازسازی به صورت دریافت مبلغ چهار میلیون تومان برای هر هکتار به انجام می‌رسد و تمامی مراحل به ترتیب توسط خود کشاورزان و با نظارت مهندسان و ناظران انجام می‌شود و درنهایت با عملیات تسطیح و زهکشی و آبیاری است که بتوان آب را در باغات تحویل کشاورز دهیم.

حجتی اظهار کرد: خوشبختانه کار در قالب بلوک‌های مختلفی از سال گذشته آغاز شده است، به طور مثال در روستای شلحه حاج حسین حدود دو هزار و ۲۰۰ هکتار تا یک ماه دیگر تمامی مراحل آماده‌سازی آن به اتمام می‌رسد و تحویل کشاورزان می‌شود. در زمان حاضر حدود ۳۰۰ هکتار آن تحویل شده است. در روستای حیر نیز از یک هزار و ۲۰۰ هکتاری که عملیات آن آغاز شده طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده کار تا پایان سال جاری به اتمام و تحویل کشاورزان می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین عنوان کرد: برای جلوگیری از ورود آب‌شور به مزارع، نخستین راهکارش انجام زهکشی است که به این ترتیب ارتباط مزارع با جزر و مد قطع می‌شود و آب از طریق پمپاژ آب از مارد و به وسیله کانال ایزوله شده در بخشی و از طریق لوله در بخشی دیگر به مزارع وارد می‌شود.

حجتی تصریح کرد: در مورد فاز دوم طرح آنکه برای اجرای آن از روز نخست به دنبال تخصیص آب بودیم و رئیس‌جمهور نیز قولش را به مردم داده بود و نوبخت نیز آن را صورت‌جلسه کردند و این موضوع همچنان از طریق وزارت نیرو در حال پیگیری است و مراحل نهایی آن در حال طی شدن است اما هنوز هیچ ابلاغی در این باره به ما نشده است.

وی توضیح داد: اگر در همان سال اول در مورد فاز دوم نیز تخصیص آب انجام و ابلاغیه اعلام می‌شد شاید تاکنون بخشی از فاز دو را نیز کار کرده بودم اما در زمان حاضر در این باره عقب هستیم و منتظر ابلاغیه مانده‌ایم.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا