انرژی

کاهش هفتگی بهای معاملات نفت جهانی

نفت روز جمعه که معامله‌گران سرگرم بررسی مسیر توفان گرمسیری نیت در خلیج مکزیک و تاثیر احتمالی آن بر زیرساخت انرژی منطقه بودند، کاهش پیدا کرد و به کاهش هفتگی اضافه کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در نوامبر در بازار نیویورک ۱.۵۰ دلار یا سه درصد کاهش یافت و در ۴۹.۲۹ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات نفت خام آمریکا برای کل هفته حدود ۴.۶ درصد کاهش یافت که نخستین کاهش پس از چهار هفته رشد متوالی بود.

نفت برنت برای تحویل در دسامبر ۱.۳۸ دلار یا ۲.۴ درصد کاهش یافت و در ۵۵.۶۲ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات این بازار برای کل هفته حدود ۲.۱ درصد کاهش ثبت کرد.

همچنین بخوانید

کاهش شمار دکلهای حفاری حمایت چندانی برای قیمت‌های نفت فراهم کرد. طبق گزارش گروه صنعتی بیکرهیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت هفته گذشته با دو حلقه کاهش، به ۷۴۸ حلقه رسید. مجموع دکل‌های حفاری فعال آمریکا که شامل دکل‌های نفت و گاز طبیعی می‌شود، نیز چهار حلقه کاهش یافت و به ۹۳۶ حلقه رسید.

به گفته ریچارد مالینسون، تحلیلگر شرکت مشاوره “انرژی اسپکت”، با نزدیک شدن توفان نیت همان طور که در جریان توفان هاروی در اوت مشاهده شد، بازار به احتمال تعطیلی پالایشگاه‌ها متمرکز شده که احتمالا برای قیمت فرآورده‌های نفتی مثبت و برای قیمت نفت خام اندکی منفی است.

با این‌همه با وجود ابهاماتی که نسبت به تبعات این توفان بر فعالیت پالایشگاهی وجود دارد، قیمت فرآورده‌های سوختی حمایت چندانی دریافت نکرد. بنزین برای تحویل در نوامبر ۳.۳ درصد کاهش یافت و به ۱.۵۵۹ دلار در هر گالن رسید و برای کل هفته دو درصد کاهش نشان داد.

تا روز پنج شنبه حدود ۱۵ درصد از تولید نفت خلیج مکزیک و بیش از شش درصد از تولید گاز طبیعی با آماده شدن این منطقه برای توفان نیت تعطیل شد.

قیمت‌های نفت روز پنج شنبه که پادشاه عربستان سعودی و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در مسکو درباره تمدید مشارکت روسیه در توافق کاهش تولید جهانی مذاکره کرده بودند، افزایش یافته بود.

به گفته استفان برناک، تحلیلگر شرکت کارگزاری PVM اویل آسوشیتس، این دیدار نهایی در مسکو جان تازه‌ای به خریداران نفت بخشید و انتظارات را نسبت به این که دو بازیگر اصلی پیمان کاهش تولید جهانی، این توافق را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید خواهند کرد، بالا برد.

توافق اولیه که حدود یک سال قبل میان اوپک و ۱۰ تولیدکننده خارج از این سازمان منعقد شد، کاهش تولید به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز به مدت شش ماه را هدف گرفته بود. این توافق در ماه مه امسال به مدت ۹ ماه دیگر تا پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ تمدید شد.

به گفته تحلیلگران در شرکت مشاوره “جی بی سی انرژی”، در عرصه ژئوپلتیکی تحولاتی وجود دارند که از پتانسیل تاثیرگذاری در بازار برخوردارند. سرمایه‌گذاران نفت به دقت پیامدهای همه پرسی استقلال در منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق که ممکن است به مسدود شدن فروش ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام منجر شود را دنبال می‌کنند. بازار همچنین منتظر تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، درباره تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای است.

بر اساس گزارش رویترز، گزارش بازار ماهانه اوپک، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین المللی انرژی نیز هفته جاری منتشر می‌شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا