بورس

تقاضای جدید در بازار بدهی با کاهش پرتفوی سپرده‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری/ محدود شدن نقدینگی بانک‌ها دور از انتظار نیست

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش سپرده‌های بانکی در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، تقاضای جدید را برای اوراق بدهی ایجاد و البته احتمال محدود شدن نقدینگی بانک‌ها دور از انتظار نیست.

به گزارش آرمان اقتصادی، ولی  نادی قمی در گفتگو با خبرنگار بورس پایگاه خبری آرمان اقتصادی در خصوص ابلاغیه سازمان بورس برای صندوق‌های با درآمد ثابت  گفت:  در حال حاضر یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام، نرخ سود سپرده‌ها یا همان نرخ بازده بدون ریسک است که به عنوان معیار بنیادی برای قیمت‌گذاری سهام مد نظر سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

مدیرعامل تامین سرمایه نوین افزود:  کاهش نرخ سود سپرده‌ها از ابعاد مختلف نظیر کاهش هزینه مالی شرکت‌ها، افزایش مصرف و به تبع آن فعالی‌های اقتصادی بنگاه‌ها و کاهش نرخ تنزیل بازار سهام، بر روی بازار سرمایه اثر مثبت دارد.

نادی قمی در ادامه تصریح کرد: طی سال‌های اخیر دست کم سه بار اقدام به کاهش نرخ سود سپرده‌ها شد که دو بار آن با شکست مواجه گردید چرا که به اعتقاد کارشناسان به جای برخورد با علل تقاضای نقدینگی با معلول آن یعنی بالا بودن سود سپرده‌ها برخورد شده است.

وی با تاکید بر اینکه  این‌بار البته دولت و بانک مرکزی در اجرای مصوبه کاهش سود سپرده‌ها عزم جدی دارند؛ اظهار داشت: حتی اخیرا صحبت از کاهش سود سپرده‌ها به ۱۰ درصد نیز شده است؛  اگرچه برخی از بانک‌ها در رعایت این مصوبه چندان جدی نیستند اما شواهد نشان می‌دهد که بیشتر بانک‌ها خود را ملزم به رعایت نرخ سود سپرده‌ها می‌دانند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد؛ البته صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت همچنان به مدد سپرده‌های مدت‌دار  خود و پرتفوی غیرسپرده‌ای ( سهام و اوراق با درآمد ثابت) توانسته‌اند ۳ الی ۴ درصد سود بالاتر بسازند که این موضوع مقطعی است و با ورود منابع جدید به این صندوق‌ها، این مازاد سود نیز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با طرح این سوال که آیا بانک‌ها توان رعایت این مصوبه را دارند؟ گفت: معمولا در نیمه دوم سال، فشار نقدینگی به بانک‌ها افزایش می‌یابد از این رو  دولت برای جبران کسری پنهان بودجه اقدام به انتشار انواع اوراق بدهی می‌کند که این موضوع فشار نقدینگی به بازار پول و سرمایه را افزایش می‌دهد.

به باور نادی قمی؛  البته مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش سهم سپرده‌های بانکی در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و افزایش سهم اوراق بدهی ، تقاضای جدیدی برای اوراق بدهی دولت ایجاد می‌کند، اما باید در نظر داشت که ظرف نقدینگی کشور محدود است و چنانچه صندوق‌های با درآمد ثابت ۵ درصد از منابع خود را از سپرده‌ها به اوراق بدهی تخصیص دهند، محدودیت نقدینگی بانک‌ها افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه در این حالت باید انتظار داشت بانک‌ها برای جلوگیری از خروج منابع، نرخ‌های بالاتری را برای نگهداری پول پیشنهاد نمایند، تصریح کرد:  اگر شرایط به نحوی بود که می‌شد بخشی از منابع مورد تقاضای دولت، شهرداری‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را از طریق انتشار اوراق ارزی و جذب منابع خارجی ، تامین کرد، از فشار نقدینگی به بانک‌ها کاسته می‌شد.

نادی معتقد است؛ البته در شرایط فعلی که پی در پی  دولت آمریکا از خروج از برجام حرف می‌زند و طرف‌های اروپایی چندان مایل به ورود به بازار ایران نیستند، موضوع تا حدودی مشکل است. وی با بیان اینکه  این  چند ماه پیش‌رو ، مدت زمان سختی است تا بتوان ارزیابی از کاهش نرخ سود سپرده‌ها به عنوان مهم‌ترین اولویت اقتصادی دولت داشت؛ خاطرنشان کرد:  اگر نرخ سود سپرده‌ها پایین بماند و بتوان نرخ را ۱۰ درصد کاهش داد و سود حساب‌های جاری ( پشتیبان) را نیز حذف کرد، شاهد رونق بازار سهام خواهیم بود حتی اگر خروج آمریکا از برجام شوک مقطعی به بازار وارد کند.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا