بانکبانک و بیمه

۴راهکار برای حل مشکلات بانکی ایران و برزیل


رییس اتاق تعاون ایران در نشست مشترک با معاون وزیر کشاورزی برزیل، ۴ راهکار مهم برای حل مشکلات بانکی در گسترش تعاملات تجاری دو کشور را پیشنهاد داد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، در نشست مشترکی که با حضور بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران و معاونین، یومار نوواکی معاون وزیر کشاورزی برزیل همچنین رودریگو ده آزرده سانتوس سفیر برزیل، آلوارو گالوانی رایزن بازرگانی برزیل و هیات تجاری و برخی تعاونگران در اتاق تعاون ایران برگزار شد، دغدغه های تجار در راه توسعه تعاملات تجاری میان دو کشور طرح و بررسی شد.

بهمن عبداللهی با ارایه راهکارهای ۴ گانه برای حل مشکلات بانکی در توسعه روابط تجاری و تعاملات بین دو کشور به بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی بخش تعاون اشاره کرد و اظهارداشت: تشکیل یک کمیته مشترک متشکل از بانک توسعه تعاون و یک بانک از برزیل برای حل مشکلات نقل و انتقال پولی میان دو کشور می تواند راهکار مناسبی برای حل مشکلات نظام بانکی محسوب شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه زمینه توسعه کشاورزی در دو کشور ایران و برزیل گسترده است، پیشنهاد می شود برزیل در بخش های کشاورزی نظیر پرورش ماهی، زنبور عسل و محصولات باغی سرمایه گذاری کند.
عبداللهی در ادامه با معرفی صندوق ضمانت تعاون به عنوان یک نهاد منحصر به فرد در بخش تعاون اظهارداشت: وظیفه این صندوق ضمانت سرمایه گذاری در بخش تعاون است، بنابراین بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت می توانند گام های مهمی در تسهیل روابط پولی میان دو کشور بردارند.
وی در بیان راهکار سوم به ۴ هزار فروشگاه تعاونی در ایران اشاره کرد و گفت: بخش تعاون با داشتن بیش از ۴ هزار فروشگاه در ایران بزرگترین شبکه فروشگاهی ایران و خاورمیانه را دارد.
رییس اتاق تعاون ایران افزود: جمعیتی حدود ۷ میلیون مشتری ثابت این فروشگاه ها هستند، در نتیجه جمعیت ۳۰ میلیونی بازار خوبی برای مصرف کالاست و می توان با مکانیزم مناسب در قالب تفاهم نامه مشترک با برزیل در توسعه و ارتقا روابط دو کشور کمک کرد.
وی در  بیان راهکار چهارم به ایجاد کمیته مشترکی  میان بخش تعاون و تجار برزیلی اشاره کرد و اظهارداشت: برای تسهیل و شناخت توانمندی های بخش و توسعه تعاملات تجاری میان دو کشور تشکیل یک کارگروه مشترک متشکل از تعاونگران بخش تعاون و تجار برزیل پیشنهاد می شود. چنانچه این کمیته می تواند در سال دو اجلاس در کشور ایران و برزیل برگزار کند.
همچنین یومار نوواکی؛ معاون وزیر کشاورزی برزیل در این نشست ضمن تشکر  و ابراز خرسندی از آشنایی با بخش تعاون، بیان داشت: نقش دولت های حل مشکلات سر راه بخش خصوصی است.
وی با اشاره به توافقات دوجانبه دو کشور و ایجاد مرکز تحقیقات ایران و برزیل تصریح کرد: امروز برزیل یکی از بازیکنان بزرگ در بخش محصولات کشاورزی است و این موفقیت حاصل سرمایه گذاری در تحقیقات است.
به گفته وی، همکاری دو کشور در بخش کشاورزی فرصت خوبی برای تبادل تجارب دو کشور محسوب می شود. وی افزود: مشکلات بانکی موانعی را ایجاد کرده و تاکید ما یافتن راه حل برای رفع مشکلات بانکی است. معاون وزیر کشاورزی برزیل بیان داشت: روابط بانکی تضمین کننده روابط کشورهاست و تلاش می کنیم که آن را حل کنیم.
در بخش دیگری از این نشست، سفیر کشور برزیل به بزرگترین چالشی که در شرایط کنونی وجود دارد پرداخت و گفت: مسئله بانکی مهم ترین دغدغه در راه توسعه تبادلات تجاری است.
وی ادامه داد: در سفر اخیر هیات بانکی ایران به برزیل، بانک مرکزی برزیل اعلام کرد هیچ مانعی برای حضور بانک های ایران در برزیل وجود ندارد.
سفیر کشور برزیل به ارتباط مستقیم بانک های دو کشور اشاره کرد و گفت: تماس مستقیم بین بانک های ایران و برزیل موضوع دیگری بود که در جلسات هیات بانکی ایران به برزیل طرح و بررسی شد و انجام این مهم می تواند قدم مهمی برای تسریع در انتقال منابع پولی بین دو کشور باشد.
سفیر برزیل در بیان سومین راه حل در تسریع بخشیدن انتقال منابع پولی بین دو کشور اذعان داشت: تامین مالی گزینه دیگری است که می توان به آن پرداخت.
جلسه ای با وزارت دارایی و بانک توسعه اقتصادی برزیل در راستای تامین مالی پروژه های بزرگ برگزار و پیشنهاداتی نیز در این خصوص مطرح شده است.
وی افزود: همچنین برنامه تامین مالی صادرات که این مهم نیز با همکاری وزارت کشاورزی برزیل قابل طرح و بررسی است.
یومار نوواکی معاون وزیر کشاورزی برزیل در بخش دیگری از این نشست به نحوه ارتباط تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت: به عنوان دولت تلاش می کنیم شرایط این ارتباط رو مهیا و تسهیل کنیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا