بانکبانک و بیمه

عملکرد وام‌دهی بانک توسعه صادرات


بانک توسعه صادرات ایران در پنج ماهه نخست سال ۹۶ ، ۴۳ میلیون دلار در قالب اعتبار خریدار تسهیلات پرداخت کرده است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)،اداره تامین مالی و سرمایه گذاری این بانک با ارائه گزارش عملکردی از تامین مالی در قالب ابزارهای مختلف اعلام کرد: در سال ۱۳۹۵ مبلغ ۴۸ میلیون دلار قرارداد اعتبار خریدار و ترتیبات بانکی منعقد و مبلغ ۱۷۹ میلیون دلار تسهیلات در قالب اعتبار خریدار پرداخت شده است.
این نوع تسهیلات در سیستم بانکی کشور منحصر به بانک توسعه صادرات است و از ابزارهای موثر برای افزایش قدرت رقابت پذیری صادرکنندگان ایرانی و امنیت اقتصادی آنان محسوب می شود.
بانک توسعه صادرات ضمن ایجاد خطوط اعتباری با بانک های کشورهای روسیه، ارمنستان و عراق، آمادگی دارد در صورت لزوم با بانکهای سایر کشورهای هدف قرارداد خط اعتباری ایجاد نماید.
اهمیت این نوع تسهیلات و نقش آن در حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی به گونه ای است که اعطای این نوع تسهیلات به عنوان بازوی اجرایی دولت در سیاستهای اقتصادی دولت در کشورهای خارجی محسوب می شود.

ارقام به میلیون دلار 

عنوان

عملکرد ۱۳۹۰

عملکرد ۱۳۹۱

عملکرد ۱۳۹۱

عملکرد ۱۳۹۱

عملکرد ۱۳۹۱

عملکرد ۱۳۹۵

۵ ماهه

۱۳۹۶

تسهیلات

۱۳۸

۸۱

۱۲۹

۱۵۳

۵۶۶

۱۷۹

۴۳

 

 
این گزارش با اشاره به اخذ خطوط فاینانس و ریفاینانس و استفاده از منابع مالی خارجی آورده است : با توجه به محدودیتهای بین المللی و تحریمها اخذ خطوط اعتباری خارجی جهت تامین مالی واردات از سال ۱۳۹۰ متوقف شد ولی در شرایط پس از برجام استفاده از منابع مالی خارجی بعنوان یک سیاست راهبردی در برنامه های عملیاتی بانک توسعه صادرات مطرح گردید.
در حال حاضر مذاکره و مکاتبه با بانکهای مختلف خصوصاً اگزیم بانکها در دستورکار مدیریت بین الملل این بانک قرار دارد و مواردی نظیر انعقاد قرارداد اخذ خط اعتباری کوتاه مدت از بانک تجارت پاریس جهت تامین مالی واردات به مبلغ ۲۵ میلیون یورو، انعقاد قرارداد خط اعتباری کوتاه مدت با اگزیم بانک کره جنوبی جهت تامین مالی واردات به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار و دریافت خط اعتباری از بانک BCP سوییس برای تامین مالی واردات به مبلغ ۲ میلیارد یورو از آن جمله است.
براساس این گزارش، مذاکره با بانکهای اکوبانک ترکیه، اگزیم بانک هندوستان، اگزیم بانک روسیه، اگزیم بانک کره جنوبی (میان مدت)، اگزیم بانک رومانی،Ober Bank اتریش، CITIC بانک چین، بانک سپه رم، ونش اکونوم بانک روسیه، دیوبانکای ایتالیا، ، بصورت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است.
اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بانک توسعه صادرات همچنین یادداشت تفاهم همکاری با اگزیم بانک اندونزی، اگزیم بانک مجارستان و چک اکسپورت در دو سال اخیر اقدام کرده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا