امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اعطای حقآبه کشاورزی در خوزستان با کشت های دائم است

آبادان – استاندار خوزستان گفت: اولویت نخست ما در اعطای حقآبه کشاورزی در خوزستان با کشت های دائم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامرضا شریعتی عصر امروز در جلسه شورای کشاورزی استان خوزستان در محل سرسرای اجتماعات فرمانداری آبادان، با ابراز امیدواری از اینکه این جلسه منشاء خیری برای رونق بخشی به کشاورزی خوزستان و آبادان باشد، گفت: کشاورزان و صیادان حاضر در جلسه خواسته های به حقی را مطرح کردند، همیشه شهرهای پائین دست رودخانه ها مورد کم لطفی و کم مهری قرار می گیرند و بالادست بهتر بهره برداری می کنند اما با همه این سخنان از آنجایی که اراضی کشاورزی در حوزه کارون و مارون جزو نخیلات و کشاورزی دائمی ما به شمار می رود اولویت در اعطای حقآبه با آنان است و باید محدودیت برای کشت های فصلی اعمال شود، اولویت با باغداران و کسانی است که کشت های دائمی دارند.

وی، قطعی آب ۴۵ روزه در بخشی از روستاهای آبادان را تاسف بار،  قابل پیگیری سریع و رفع خواند افزود: اکنون حادترین و بهترین زمان برای آبیاری نخیلات است و اگر آب به موقع و به اندازه به اراضی نرسد آسیب جدی می بینند.

شریعتی اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان باید با اعمال مدیریتی درست و به شکل ویژه ای هرچه سریعتر نسبت به رهاسازی آب اقدام کند تا مشکل آب رسانی به نخیلات به ویژه در پائین دست حل شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: بایستی به کشاورزان آبادانی که به دلیل جنگ نخیلات شان به طور ناخواسته از بین رفت کمک کنیم تا به پیش روند.

شریعتی گفت: در بحث برق نیز باید سازمان آب و برق خوزستان طی هماهنگی و واگذاری بحث نگهداری تاسیسات برق به توزیع برق مانع از قطعی های مکرر برق شود، اگر چه شاید مسئولان بالا رفتن میزان مصرف برق در سال جاری را دلیل قطعی های مکرر بدانند اما قطعی برق در خوزستان مسبوق به سابقه است و آن را در سنوات گذشته نیز شاهد بودیم.

وی افزود: باید در جهت تقویت و پایداری خط انتقال برق تلاش و مشکل آن رفع شود.

شریعتی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه مجوزهای غیر قابل استفاده در بخشهای شیلات، صنایع تبدیلی و کشاورزی، دامپروری و مرغداریها باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند، اظهار کرد: در حالی فریاد بیکاری در استان سر می دهیم که بسیاری از افراد مجوزهای مختلفی را در دست خود دارند که اصلا نیازی به آن ندارند، برایشان مهم نیست و کاری را هم از پیش نمی برند و این ظلم آشکار به مردم است.

وی تصریح کرد: باید هر چه سریعتر این افراد مشخص و مجوزشان خلع شود و به متقاضیان جدید واگذار شود تا اثربخشی داشته باشد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه گزارش این بررسی ها باید ظرف یک تا دو ماه به طور کامل تهیه و در جلسه شورای کشاورزی استان مطرح شود، گفت: از این مدل کارها در استان فراوان داریم، برخی ها زمین می گیرند تا به صورت رانتی از آن بهره ببرند و به دلیل زرنگی و واسطه ای که دارند از آن سوء استفاده می کنند، بایستی با تشکیل کمیته های مختلف مجوزات اعم از زمین و حق آب ها تعیین تکلیف شود.

شریعتی افزود: در بحث شیلات و آبزی پروری نیز پیشنهاد آن است که در جلسه ای با حضور معاون اقتصادی استانداری و شیلاتی ها مسائل مبتلابه مطرح و به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و توافقات انجام شده در این جلسه در قالب مصوبات در دستور کار شیلات استان قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در سالی که به نام سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال معرفی شده هر کسی در این راستا گام برندارد مجوزش لغو و به افراد توانمند سپرده می شود.

استاندار خوزستان گفت: استفاده از قایقهای دارای توان ۷۵ اسب بخار برای کسانی که از شیلات مجوز دارند بلامانع و برای سایران ممنوع است و این را به فرمانده دریابانی نیز اعلام کرده ایم و بایستی این موضوع به درستی رعایت و انجام شود.

شریعتی اظهار کرد: مشکل نی زایی کانال خاکی موجود نیز با اتمام کار احداث سد و مکانیزه شدن کانالهای مذکور به طور قطعی رفع می شود.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا