صنعت، معدن، تجارت

ساماندهی صادرات صیفی و لبنیات ایران به روسیه

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران گفت:با توجه به ظرفیت ایران می‌توانیم تأمین‌کننده محصولات آبزی و به‌ویژه میگوی روسیه و کشورهای اوراسیا باشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما؛ محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به دیدار اخیر رئیس اتاق با سفیر روسیه گفت: مسائل و مواردی در آن دیدار مطرح شد که نیاز به پیگیری دو طرف دارد و باید تلاش کنیم مشکلات بر سر راه توسعه روابط تجاری رفع شود.

کرباسی با تأکید بر لزوم برگزاری کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و روسیه اظهار کرد: برگزاری این کمیسیون مشترک در دستور کار قرار دارد و وزارت ارتباطات ایران نیز یازدهم تا سیزدهم مهرماه سال جاری را برای برگزاری این کمیسیون مشترک مطرح کرده که البته نهایی نشده و در حال بررسی است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به انجام مذاکرات برای پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت: پس از ورود ایران به اتحادیه اوراسیا به همان نسبتی که فضای مناسبی برای اقتصاد ایران فراهم می‌شود، زمینه برای حضور ویژه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در ایران نیز مهیا خواهد شد.

این مقام مسوول همچنین با اشاره به ظرفیت بالای ایران در تولید آبزیان و به‌ویژه میگو، تصریخ کرد: ایران می‌تواند تأمین‌کننده محصولات آبزی و به‌ویژه میگوی روسیه و کشورهای اوراسیا باشد.

وی ظرفیت بالای ایران در تولید انواع طیور و مرغ را نیز از قابلیت‌های توسعه روابط دو کشور برشمرد و افزود: ایران ظرفیت زیادی در این زمینه دارد و برای ما جای سؤال است که چرا نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید در بازار مرغ روسیه وارد شویم.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک میان تجار ایرانی و روسی را از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور مطرح کرد.

کرباسی به صادرات صیفی و سبزی از ایران به روسیه نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل چهارفصل بودن ایران، امکان تولیدات صیفی‌جات مانند خیار و گوجه و انواع سبزیجات وجود دارد و می‌توان زمینه تشکیل شرکت مشترک در این زمینه را فراهم کرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صادرات لبنیات و مرکبات از ایران را از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور بیان کرد و گفت:: صادرکنندگان ایرانی به طور سنتی کیوی به روسیه صادر می‌کنند؛ اما زمینه صادرات انواع دیگر مرکبات هم وجود دارد و در این زمینه هم می‌توان شرکت‌های مشترک تشکیل داد.

لزوم رفع مشکلات زیرساختی برای توسعه همکاری‌های ایران و روسیه

رایزن بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران در این دیدار با تأکید بر پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت: در طول مذاکرات ما و همکاران ما در این مذاکرات حضور دارند و این مذاکرات چند سال است که ادامه دارد، اما باید بدانیم این مذاکرات چندجانبه است.

 رستم مورات علی اف با اشاره به سخنان کرباسی در مورد واردات مرغ روسیه از ایران گفت:: در زمینه تولید مرغ تا حدی به خودکفایی رسیده‌ایم و سالانه فقط مقدار کمی مرغ وارد می‌کنیم.
مورات علی اف همچنین با تأکید بر ظرفیت‌های بسیار ایران در تولید محصولات لبنی و همچنین شیر خشک باکیفیت تأکید کرد و گفت: بلاروس هم که در اتحادیه اوراسیا است در این زمینه ظرفیت‌های زیادی دارد و روسیه قسمت زیادی از نیاز شیر خشک خود را از بلاروس وارد می‌کند.

رایزن بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران همچنین به وجود مشکلات حمل و نقل در حمل صیفی و سبزی از ایران اشاره کرد و گفت: بعضی‌اوقات درب کامیون‌ها در کشور آذربایجان که مسیر عبور کامیون‌ها به روسیه هستند باز می‌شود و علاوه بر اینکه کالاها دیر می‌رسند، کیفیت کالاها هم در اثر شوک حرارتی پایین می‌آید.

بنابر گزارش اتاق بازرگانی ایران؛ وی درخواست کرد این موضوع در کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان مطرح‌شده و حل شود.

این مقام روسی همچنین در مورد ورود مرکبات ایران به روسیه گفت: مرکبات ایران بسیار باکیفیت است، اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه به مرکباتی نیاز دارند که ماندگاری زیادی داشته باشند و بیش از یک- دو هفته در فروشگاه‌ها سالم بمانند و فاسد نشوند، اما مرکبات ایرانی این‌گونه نیستند.

رایزن بازرگانی روسیه با تأکید بر وجود زمینه‌های بسیار برای همکاری ایران و روسیه اظهار کرد: هنوز زیرساخت‌های توسعه همکاری‌ها آماده نیست و در زمینه حمل‌ونقل و بسته‌بندی و وجود ترمینال‌ها مشکلاتی وجود دارد.

مورات علی اف در بخش دیگری از سخنانش از همکاری دو شرکت ایرانی و روسی خبر داد و گفت: بعضی شرکت‌های ایرانی خودشان پیگیر همکاری بوده‌اند و زمینه را برای تولید و ارسال کالای باکیفیت فراهم کرده‌اند؛ بر همین اساس هفته دیگر اولین محموله صیفی‌جات بر اساس اجرای قوانین و استانداردها مانند استاندارد بسته‌بندی آماده شده و به روسیه ارسال و به فروشگاه‌های زنجیره‌ای این کشور می‌رود.

وی همچنین بر لزوم شکل‌گیری دستگاهی برای حل اختلافات تجاری تأکید کرد و گفت: دستگاه و نهادی برای حل اختلافات تجار و فعالان اقتصادی دو کشور نداریم و ایجاد دستگاهی برای حل اختلافات تجاری دو طرف باید در دستور کار قرار گیرد.

پس از سخنان رایزن بازرگانی سفارت روسیه، کرباسی در مورد موضوع حمل‌ونقل گفت: فعال کردن آبراهه‌های دریای خزر باید در دستور کار ما قرار بگیرد؛ چراکه انتقال کالا با کانتینرهای یخچال دار از طرق دریای خزر هم امن‌تر است و هم از نظر اقتصادی صرفه زیادی دارد.

به گفته کرباسی اگر امکان توسعه و گسترش کشتیرانی برای انتقال کالاها میان ایران و روسیه فراهم شود، هزینه‌های حمل‌ونقل حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته و کالاها نیز امن‌تر به مقصد می‌رسند.

رایزن بازرگانی روسیه در این زمینه تصریح کرد: زیرساخت‌های بنادر دو کشور برای عملی کردن این موضوع آماده نیست و کشتی‌های موجود فقط توانایی حمل ۷ تا ۸ کانتینر یخچال‌دار را دارندو حل این مشکلات نیاز به دخالت دولت دارد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا