بانکگردشگری

امهال نشد!

با وجود آن‌که معاون گردشگری از تمدید مهلت بازپرداخت اقساط وام کرونا تا شهریورماه ۱۴۰۰ خبر داده بود، اما فعالان گردشگری می‌گویند بانک‌ها با انکار چنین مصوبه‌ای، به اجرای آن تمکین نکرده و هر روز تاخیر در بازپرداخت را مشمول جریمه می‌کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، مبلغ وام کرونا برای بخش گردشگری از ۱۶ تا ۹۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد و مهلت بازپرداخت، طبق آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا، از اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود. درحالی‌که برخی شعبه‌های بانکی آن مصوبه را تمکین نمی‌کردند و همچنان در انکار به سر می‌بردند و حساب‌های گیرندگان این وام را مشمول جریمه دیرکرد کرده بودند، معاون گردشگری بدون راه‌کاری برای حل مشکل بعضی گیرندگان وام و بانک‌ها، از امهال بازپرداخت تسهیلات کرونا در حوزه گردشگری تا پایان شهریورماه خبر داد.

فعالیت بخش گردشگری از اسفندماه سال ۱۳۹۸ با شیوع ویروس کرونا تقریبا تعطیل شده و بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها و مراکز اقامتی و گردشگری در یک سال گذشته یا به طور کامل از مدار خدمات‌رسانی خارج شده‌اند و یا در تعطیلی موقت به سر می‌برند، این بخش که معتقد است در مدت زمان گذشته از حمایت درستی برای جبران خسارت‌ها بهره‌مند نبوده و شاهد اقدامات ضربتی و اصولی از سوی دولت برای حفظ این صنعت نبوده است، با نزدیک شدن سررسید پرداخت اقساط وام کرونا، به دلیل آن‌که نتوانسته هزینه‌های خود را تامین کند، درخواست تمدید امهال این وام را داشت.

در همین راستا، ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ حدود دو هفته پیش در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام خبر داد که با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی وزارتخانه و قولی که به فعالان حوزه گردشگری داده بودیم، بازپرداخت تسهیلات بانکی حوزه گردشگری که در قالب بسته‌های حمایتی دوگانه در سال گذشته پرداخت شده بود، تا پایان شهریورماه سال‌جاری امهال شد. امهال مالیات و حق بیمه کارفرمایی نیز در حال پیگیری است.

به گفته او، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در مهرماه به تمامی کسب‌وکارهای گردشگری باتوجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره، تسهیلاتی از ۱۶۰ میلیون ریال تا ۹ میلیارد ریال با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس حدود شش‌ماه اختصاص پیدا کرد که این زمان تا پایان شهریور ۱۴۰۰ تمدید شد.

هرچند، ستاد ملی کرونا، سخنگوی دولت و یا بانک مرکزی برخلاف روند گذشته، این مدت هیچ اشاره‌ای به چنین مصوبه‌ای نداشتند. اینک نیز برخی فعالان گردشگری و صنایع دستی به ایسنا اطلاع دادند که با فرارسیدن اردیبهشت‌ماه و پایان زمان تنفس اقساط، بانک‌ها از چند روز گذشته در تماس با گیرندگان وام، اقساط را طلب کرده و هشدار جریمه دیرکرد و کسر از حساب ضامن داده‌اند و وجود چنین مصوبه‌ای را انکار می‌کنند و حتی نامه مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها در این ارتباط را قبول ندارند.

اینک، معاون گردشگری که به نظر می‌رسد این مصوبه را زودهنگام اعلام کرده، در پاسخ به پیگیری برخی فعالان گردشگری از اختلاف نظرهایی با بانک مرکزی و مذاکره با آن‌ها خبر داده است.

بعضی از فعالان گردشگری، به‌ویژه راهنمایان گردشگری و تورگردانان‌ها که با بسته بودن مرزها به روی گردشگران خارجی هنوز به چرخه فعالیت بازنگشته‌اند و بیکار هستند، می‌گویند از همان وامی که گرفته‌اند اقساط خود را باز می‌گردانند و یا ناچارند وام دیگری بگیرند و این وام را پس بدهند، چون با هر روز تاخیر، بانک‌ها سراغ ضامن‌ها می‌روند. به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌های اولیه درباره بدهکار شدن صنعت گردشگری با طراحی چنین بسته حمایتی، اکنون به واقعیت پیوسته است.

اظهارات چند مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها نیز مبنی بر این است که بعضی فعالان گردشگری و صنایع دستی به دلیل نوع قسط‌بندی و مهلت کم بازپرداخت، از دریافت این وام انصراف داده‌اند؛ مثلا در استان ایلام از مجموع ۳۰۰ واحد گردشگری ۱۴۷ واحد متقاضی دریافت این تسهیلات بوده که ۱۱۵ واحد آن را دریافت کرده‌اند. سایر استان‌ها نیز در وضعیتی مشابه به‌سر می‌برند.

فعالان صنایع دستی نیز با مشکل مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند، با وجود آن‌که ۲۲ بهمن‌ماه سال گذشته، عبدالناصر همتی، از امهال وام واحدهای تولیدی تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ خبر داده بود، اما برخی بانک‌ها از این دستور تمکین نکرده و حتی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. معلوم نیست بانک‌ها دقیقا با چه مصوبه، بخشنامه‌ و یا دستور چه مقامی، حاضر به تمکین مصوبه‌های لازم‌الاجرای هیأت دولت، ستاد ملی کرونا و بانک مرکزی می‌شوند!؟

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا