امور زیربناییتعاون و اشتغال

تدوین ۱۳برنامه برای تعاون/افزایش سهم تعاون از اقتصاد در دستورکار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام وعده افزایش سهم تعاون از اقتصاد ملی، گفت: ۱۳ برنامه در بخش تعاون از جمله برای تعاونی های مرزنشینان تدوین شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی ربیعی در نشست فعالان بخش تعاون، اعضای فراکسیون تعاون مجلس و اعضای اتاق تعاون ایران در خصوص بخش تعاون گفت: روزی که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمدم، خیلی ها معتقد بودند اقدامی که در این وزارتخانه انجام شده بود، کار درستی نیست اما وقتی محضر رهبر معظم انقلاب حاضر شدم، اولین سئوالی که ایشان پرسیدند در خصوص ادغام وزارتخانه های «تعاون»، «کار و امور اجتماعی»  سابق بود و من پاسخ دادم که این وزارتخانه می تواند بر اثر تعاون، اشتغال ایجاد کند و با استفاده از کار، رفاه بوجود بیاورد. بنابراین پشت نام این وزارتخانه، ایده و نظریه نهفته است.

ربیعی ادامه داد: رشد کلاسیک نشان داد بیشتر از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار شغل ایجاد نمی کند و ۶۰۰ شغل دیگر برای پاسخ به تقاضای فعلی نیرو کار را باید با کمک اجتماعات مردمی از جمله تعاون ایجاد کنیم. تجربیات سالهای ۹۴ و ۹۵ در زمینه اشتغالزایی نشان داد ظرفیت های خالی اشتغال کجاها ست. من می خواهم اشتغال را با تعاون بیشتر عجین کنم.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به تصویب لایحه برداشت ریالی معادل ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در مجلس شورای اسلامی برای پرداخت تسهیلات اشتغال نیز گفت: این مصوبه با ایراد شورای نگهبان روبرو شده که اگر برطرف شود، در آئین نامه اجرایی آن سهم تعاون را افزایش خواهم داد. قرار شد این ۱.۵ میلیارد دلار را در چند بانک سرمایه گذاری کنیم و به همان اندازه نیز بانکها پول بیاورند و با نرخ سود ۹ درصد تسهیلات پرداخت کنند.

ربیعی با بیان اینکه یکی از مباحث ما این است که تعاون را در روزنه های جدید ایجاد کنیم، افزود: نمی توان تعاون را به زور در بخش هایی که قبلا بود مانند تعاونی های اعتبار، ایجاد شده بود، ایجاد کرد بلکه تعاون باید در بستر طبیعی خودش رشد کند.

وی گفت: تعاونی های تامین نیاز که قرار است به همدیگر زنجیره شوند، بستر خوبی برای فعالیت هستند. به عنوان مثال شرکت های خصوصی را وقتی می خواهیم زنجیره کنیم می توانیم در شکل تعاونی این زنجیره را بوجود بیاوریم.

ربیعی با تاکید بر اینکه سهام عدالت مسیر غلطی را پیمود، افزود: به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نامه نوشتم که سهام عدالت در پائین دست تعاونی است ولی دربالا دست یک بخش خصوصی زامبی است. اگر این سهام به شکل تعاونی خروجی داشت سهم بخش تعاون از اقتصاد را افزایش می داد.

وی یکی از مشکلات تعاونی ها را عدم وجود ذهنیت مناسبت نسبت به این بخش دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات ایجاد ذهنیت صحیح برای بخش تعاون است که من این موضوع را در دولت نیز بارها تذکر داده ام و برای ایجاد این ذهنیت صحیح تلاش کرده ام. بخش تعاون می تواند در حوزه های مختلف دولت را یاری کند.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر برنامه‌های خود در دولت دوازدهم را گسترش تعاونی برای گروههای هدف جدید مانند معلولان عنوان و تاکید کرد: جایگاه اتاق تعاون از نظر قانونی بسیار برجسته است و با اتاق های اصناف و بازرگانی قابل مقایسه نیست.

ربیعی همچنین در خصوص بانک توسعه تعاون اظهار داشت: این بانک باید گسترش یابد و در یکی دو ساله اخیر کمک های کوچکی به این بانک انجام بدهیم اما کافی نیست. باید بحث تضمین اعتبار را در خصوص بانک توسعه تعاون گسترش بدهیم تا این بانک تضامین شرکت های تعاونی را افزایش بدهد.

وی ایجاد زنجیره های افقی و عمومی تعاونی را مهم دانست و از دیگر برنامه های خود گره زدن افقی و عمودی تعاونی ها عنوان کرد و افزود: معتقدم گروههای زیادی ازتشکل ها را می توانیم در قالب تعاونی ها ایجاد کنیم. تشکل ها یک سازمان مدنی هستند که باید با سازوکار مدنی مدیریت شوند.

وی در خصوص پس گرفت لایحه بخشتعاون از مجلس که یکی از درخواست‌های تعاونگران بود نیز گفت: من با پس گرفتن آن موافق نیستم اما بخش های زیادی از آن باید حذف شود. خلاء های موجود را بررسی کنیم و مواردی از آن را که اضافی است باید حذف کنیم.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۳ برنامه در بخش تعاون از جمله برای تعاونی های مرزنشینان تدوین شده ضمن اینکه در دولت یازدهم برای گونه هایی از تعاونی ها که داشتند از خاصیت می افتادند برنامه داشتیم و آنها را تقویت کردیم.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا