انرژی

برداشت ۳۵۰هزار بشکه‌ای نفت از غرب کارون تا پایان امسال

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان این که برداشت از میادین نفتی غرب کارون تا پایان سال به ۳۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید، اظهار کرد: با دو شرکت سروک آذر برای توسعه میدان نفتی آذر و پرشیا برای توسعه و یکپارچه سازی میادین یاران شمالی و جنوبی IPC امضاء خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید نورالدین شهنازی‌زاده در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با بیان این که برای انجام طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام میادینی که زیر نظر شرکت متن قرار دارند، ۳۶ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز است، افزود: تاکنون برای طرح‌های انجام شده یا طرح‌هایی که در دست اقدام هستند ۲۱.۵ میلیارد دلار و ۵۰۰۰ میلیارد تومان صرف شده است.

وی با تاکید بر این که شرکت متن باید در سال ۱۳۹۶ تولید خود را از میادین غرب کارون به ۳۵۰ هزار بشکه برساند، افزود: با برنامه‌هایی که در دست اقدام داریم احتمالا تولید شرکت متن از میادین غرب کارون تا پایان سال ۱۳۹۶ به بیش از ۳۵۰ هزار بشکه در روز برسد. یکی از خصوصیات بارز میادین کارون این است که شرکت متن برای توسعه این میادین از صندوق توسعه ملی استفاده کرده است.

همچنین بخوانید

تولید آزادگان جنوبی به ۱۴۰ هزار بشکه در روز می‌رسد

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با اشاره به میدان آزادگان جنوبی، توضیح داد: میزان تولید از این میدان قبلا روزانه ۴۵ هزار بشکه بود که این برداشت در قالب قرارداد اولیه با سی ان پی سی صورت می‌گرفت. چاه‌هایی که توسط شرکت سی ان پی سی حفر شده بود به تدریج کارایی خود را از دست داد و تولید از میدان نفتی آزادگان جنوبی به ۲۵ تا ۲۸ هزار بشکه در روز کاهش یافت. یکی از برنامه‌های در دست اقدام شرکت متن این است که چاه‌هایی که نیاز به تعمیر و احیاء کنند. در این راستا با ۲۵ چاه که مجددا احیاء می‌شود، تولید از آزادگان جنوبی به ۴۵ هزار بشکه در روز می‌رسد. همچنین قرار است در فاز یک توسعه این میدان ۳۸ هزار بشکه در روز برداشت شود که در این راستا باید ۱۹ حلقه چاه حفر می‌شد.

شهنازی‌زاده افزود: به طور کلی از پایان خردادماه سال جاری تولید از میدان آزادگان جنوبی به میزان قبل بازگشت و در حال حاضر تولید از این میدان ۸۳ هزار بشکه در روز است که به زودی ۲۵ هزار بشکه نیز افزایش تولید و متعاقبا ۴۰ هزار بشکه دیگر از این میدان برداشت خواهد شد. برنامه کلی برای آزادگان جنوبی افزایش تولید تا ۱۱۰ هزار بشکه در روز است که احتمالا با تمهیداتی که به کار گرفته شده و چنانچه محدودیت‌های فراورشی برطرف شود، تولید از آزادگان جنوبی به ۱۴۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وی در مورد محدودیت‌های فراورشی توضیح داد: در حال حاضر برای فراورش نفت آزادگان جنوبی از واحد فراورش جفیر استفاده می‌شود. برای فراورش نفتی که مازاد از ظرفیت جفیر از آزادگان جنوبی تولید می‌شود قرار است دستگاه‌های سیار فراورش تهیه شود. تعداد این دستگاه‌ها بستگی به ظرفیت آنها دارد. این دستگاه‌ها به صورت اجاره در اختیار ما قرار می‌گیرد تا زمانی که دستگاه فراورش اصلی آزادگان جنوبی با ظرفیت فراورش ۳۲۰ هزار بشکه در روز ساخته شود.

امضای IPC با سروک آذر برای توسعه میدان آذر

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با اشاره به تولید ۱۵ هزار بشکه‌ای زودهنگام در فاز اول میدان نفتی آذر، گفت: تولید ۱۵ هزار بشکه‌ای در اواخر سال ۱۳۹۵ تحقق یافت و قول دادیم که این تولید را تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ به ۳۰ هزار بشکه برسانیم که این موضوع تحقق یافت. میزان تولید از میدان آذر ۶۵ هزار بشکه در روز است. برداشت ۳۰ هزار بشکه‌ای از میدان آذر تاکنون در طرحی که با شرکت سروک آذر و سرمایه‌ گذاری صندوق بازنشستگی نفت داشته‌ایم، تحقق یافته است. نفتی که از این میدان برداشت می‌شود به واحد فراورش دهلران پمپاژ می‌شود.

وی ادامه داد: قرارداد با سروک آذر بیع متقابل بود که براساس این قرارداد برداشت ۳۰ هزار بشکه ای از میدان نفتی آذر تحقق یافت. مازاد برداشت از میدان نفتی آذر در قالب IPC و احتمالا با سروک آذر با هدف گذاری برداشت ۶۵ هزار بشکه در روز صورت خواهد گرفت. در واقع میزان برداشت از میدان نفتی آذر در فاز یک ۶۵ هزار بشکه و در فاز دو ۱۱۰ هزار شبکه خواهد بود و این میدان به مناقصه نخواهد رفت.

برداشت از میادین غرب کارون تا پایان سال به ۳۶۸ هزار بشکه در روز می‌رسد

شهنازی‌زاده با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی شرکت متن، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶ تولیدات میادین غرب کارون با احتساب توسعه در آزادگان جنوبی و یاران جنوبی که (احتمالا میزان برداشت از یاران جنوبی تا پایان شهریورماه به ۱۰ هزار بشکه و تا پایان سال به ۲۵ هزار بشکه در روز می‌رسد) به ۳۶۸ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی ادامه داد: اقدام دیگر شرکت متن امضای قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی است. با مذاکرات و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، امیدوارم در اولین فرصت شاهد انعقاد قرارداد توسعه میدان آزادگان در قالب قراردادهای جدید نفتی باشیم. مراحل برگزاری مناقصه این میدان در حال تکمیل است.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت افزود: شرکت‌های خوب خارجی برای حضور در مناقصه آزادگان شناسایی شدند. در ابتدا ۵۹ شرکت خارجی برای حضور در مناقصه نفتی آزادگان اعلام آمادگی کردند که با بررسی‌هایی که صورت گرفت، صلاحیت ۲۲ شرکت توسط شرکت ملی نفت ایران تایید شد. به شرکت‌هایی که برای حضور در مناقصه آزادگان اظهار تمایل کردند، بسته‌های مورد نیازی که جهت پیوست مدارک مناقصه آماده شده بود ارسال شد. امیدوارم با تکمیل اقدامات و اسناد مناقصه هرچه سریع‌تر شاهد دریافت پیشنهادات فنی و بازرگانی این شرکت‌ها باشیم.

شهنازی‌زاده با تاکید بر این که شرکت‌هایی که برای حضور در مناقصه نفتی ایران اظهار علاقه کردند می‌توانند در قالب کنسرسیوم در توسعه این میدان شرکت کنند، افزود: با توسعه‌ای که در میادین غرب کارون در قالب الگوهای جدید نفتی صورت می‌گیرد میزان برداشت از این میادین به یک میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید، زیرا این قراردادها ۲۰ ساله بوده و آخرین فناوری‌ها برای افزایش ضریب بازیافت به کار گرفته می‌شود.

جزییات یکپارچه سازی یاران شمالی و جنوبی

وی در ادامه با اشاره به طرح توسعه میدان یاران شمالی، اظهار کرد: براساس قراردادی که با شرکت نفت و گاز پرشیا منعقد شده، میزان برداشت از میدان یاران شمالی ۳۰ هزار بشکه در روز است. طبق برنامه ریزی‌ای که صورت گرفته میادین یاران شمالی و یاران جنوبی با یکدیگر تلفیق شده و به عنوان یک میدان توسعه خواهد یافت.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به قرارداد با شرکت پرشیا برای توسعه میدان یاران، بیان کرد: این قرارداد با هدف گذاری ۸۰ هزار بشکه در روز و به کارگیری تکنولوژی‌های EOR و IOR تلمبه‌های درون چاهی و غیره در قالب قراردادهای جدید نفتی جلو خواهد رفت.

وی ادامه داد: قرارداد با شرکت نفت و گاز پرشیا در قالب قرارداد بای‌بک بوده است، این شرکت توسعه میدان یاران شمالی را تا برداشت روزانه ۳۰ هزار بشکه برعهده داشت. میدان یاران جنوبی نیز از طریق صندوق توسعه ملی و منابع شرکت ملی نفت توسعه یافت. تا پایان شهریورماه تولید ۱۰ هزار بشکه‌ای زودهنگام و تا سال آینده تولید ۲۵ هزار بشکه‌ای از این میدان تحقق خواهد یافت. در این راستا این میدان پیشنهاد داده که در قالب IPC میادین یاران شمالی و یاران جنوبی را به صورت یکپارچه توسعه دهد. مهرماه سال گذشته نیز با این شرکت قرارداد HOA امضاء خواهد شد.

وی تاکید کرد: در امضای این قرارداد هدف‌گذاری شده توسعه از طریق IPC و فناوری مورد نظر باشد همچنین بین شرکت نفت و گاز پرشیا با یک شرکت توانمند فرانسوی برای مطالعات اولیه و همچنین با شرکت روس‌نفت قراردادی برای انجام مطالعات اولیه امضاء شده است به طور کلی قرار است روی قرارداد HOA که بین شرکت متن و پرشیا امضاء شده یک الحاقیه HOA برای احداث حلقه چاه جدید، تلمبه‌های درون چاهی نوشته شود. در این فاصله مذاکرات در خصوص قرارداد یاران شمالی و یاران جنوبی ادامه خواهد داشت.

جزییات امضای MOU بین شرکت متن و خارجی‌ها

شهنازی‌زاده از تشکیل گروه‌های مذاکره کننده خبر داد و گفت: در این گروه‌ها تفاهم‌نامه یا MOU هایی که با شرکت‌های خارجی منعقد شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و متناسب با مطالعات فنی میادین نحوه ادامه کار تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون برای توسعه میدان دارخوین ۳ با شرکت‌های انی ایتالیا و غدیر ایران MOU امضاء شده است و در انتظار ارائه نتیجه مطالعات آنها هستیم. همچنین برای توسعه بند کرخه با شرکت OMV اتریش مذاکراتی انجام شده و MOU امضاء کرده‌ایم که آنها نتیجه مرحله اول مطالعات خود را ارائه کرده‌اند. برای میدان چنگوله نیز با شرکت DNO نروژ، GPN روسیه و PPTP تایلند MOU امضاء شده که شرکت DNO نروژ در حال ارائه گزارش نهایی، شرکت GPN روسیه در حال مطالعه و شرکت PPTP تایلند گزارش نهایی خود را داده است.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به مذاکره با شرکت‌های خارجی برای حضور در مناقصه آزادگان نیز گفت: برای توسعه میدان نفتی آزادگان با شرکت‌های شل، توتال، پتروناس، صنعت نفت و گاز پرشیا، اینپکس ژاپن و تنکو MOU امضاء شده که برخی از این شرکت‌ها نتیجه مطالعات خود را ارائه داده‌اند.

شهنازی‌زاده افزود: برای توسعه میدان گازی کیش نیز با شرکت غدیر، انی و گزپروم نفت و شل و صانع MOU امضاء شده است.

ساخت تلمبه‌خانه جدید برای انتقال نفت خام غرب کارون

وی در ادامه از ساخت تلمبه‌خانه‌های جدید برای انتقال نفت خام میادین غرب کارون خبر داد و گفت: نفت خام برای صادرات باید منتقل شود. دراین راستا دو تلمبه‌خانه جدید غرب کارون و امیدیه با ظرفیت یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه نفت خام در دست احداث است. در این راستا نفت خام تولیدی میادین غرب کارون از طریق خطوط و لوله ۳۲ اینچ و ۳۶ اینچ به طول ۵۰ و ۳۰۲ کیلومتر با ظرفیت ۳۰۰ هزار و ۲۶۰ هزار بشکه نفت خام منتقل می‌شود. ظرفیت تلمبه‌خانه غرب کارون در فاز یک ۷۴۰ هزار بشکه شامل ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و ۲۶۰ هزار بشکه نفت خام سبک است. در فاز ۲ ظرفیت نفت خام سنگین در این تلمبه‌خانه افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: همزمان با ساخت دو تلمبه‌خانه جدید انتقال نفت خام تولیدی مناطق نفت‌خیز از طریق گوره به جاسک نیز تحقق خواهد یافت که انعطاف‌پذیری ما را در صادرات نفت خام بالا می‌برد.

شهنازی‌زاده در مورد نحوه تامین مالی شرکت پرشیا توضیح داد: به طور کلی سرمایه اولیه برای توسعه یاران شمالی ۵۸۵ میلیون دلار در نظر گرفته شده بود که از این میزان حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار کپکس وجود دارد. الحاقیه‌ای که قرار است روی قرارداد HOA با پرشیا زده شود این موارد و نحوه تامین سرمایه شرکت پرشیا مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

جزییات امضای سه تفاهم‌نامه با شل

وی با بیان این‌که سه تفاهم‌نامه با شرکت شل امضاء شده است، اظهار کرد: یکی از این تفاهم‌نامه‌ها برای توسعه میدان آزادگان بوده که در مرحله گزارش نهایی وجود دارد و احتمالا امروز این شرکت نتایج خود را ارائه می‌کند. قرارداد دیگر در زمینه توسعه میدان یادآوران بوده که در مرحله ارائه گزارش نهایی هستند و قرارداد سوم برای توسعه میدان گازی کیش است که گزارش نهایی خود را ارائه داده‌اند.

برداشت ۶۵ میلیون بشکه نفت خام از یادآوران

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان این که تولید انباشته نفت خام از میدان یادآوران تاکنون ۶۵ میلیون بشکه بوده است، گفت: سرمایه اولیه توسعه این میدان حدود ۲.۹ میلیارد دلار بوده و تاکنون ۳.۴ میلیارد دلار درآمد داشته است به عبارت دیگر این میدان هزینه‌های خود را پوشش داده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا