انرژی

کاهش ۴۸ درصدی بارندگی در خوزستان/شبکه‌های آبیاری و زهکشی راهکار ارتقای بهره‌وری آب

وزیر نیرو گفت: میزان بارندگی خوزستان نسبت به سال گذشته حدود ۴۸ درصد کاهش پیدا کرده است. و این نشان دهنده آن است که ما اکنون در شرایط ویژه‌ای هستیم و باید راجع به تک‌تک قطرات آب به درستی تصمیم‌گیری کنیم تا بیشترین بهره‌وری و بازده را داشته باشیم و مردم علی‌رغم این کمبودهای آب، بدون مشکل زندگی کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، حمید چیت‌چیان در آیین بهره‌برداری از پروژه شبکه آبیاری و زهکشی دشت ارایض شوش که امروز، ۱۹ تیرماه در شوش برگزار شد، اظهار کرد: علاوه بر موقعیت ایران که در منطقه‌ای خشک قرار دارد، در ۱۰ سال اخیر خشکی دامنگیر کشور بوده و اهمیت و ارزش آب را با توجه به این مسأله چندین برابر کرده است.

وی افزود: در گذشته مجموع آبی که هر ساله در رودخانه کارون جریان پیدا می‌کرد، بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال بود اما اکنون این میزان به ۱۴ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است. این آب صرفا در استان خوزستان نیست و ۱۴ میلیارد مترمکعب آبی که در کارون جریان دارد، شامل کل حوضه تحت پوشش کارون است که این رودخانه از استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان عبور می‌کند.

چیت چیان تصریح کرد: میزان بارندگی خوزستان نسبت به سال گذشته حدود ۴۸ درصد کاهش پیدا کرده و این نشان دهنده آن است که ما اکنون در شرایط ویژه‌ای هستیم و باید راجع به تک‌تک قطرات آب به درستی تصمیم‌گیری کنیم تا بیشترین بهره‌وری و بازده را داشته باشیم و مردم علی‌رغم این کمبودهای آب، بدون مشکل زندگی کنند.

وی تصریح کرد: اهمیت مسائل آب برای همه روشن است، به‌خصوص در کشوری که در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده، اهمیت این منبع بسیار بالا است و معتقدیم یکی از کارها برای ارتقاء بهره‌وری آب، همین احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

چیت‌چیان عنوان کرد: اگر بخواهیم در کشاورزی، به‌صورت سنتی از آب استفاده کنیم، مقدار کمی از آب مورد استفاده گیاه قرار می‌گیرد اما وقتی شبکه برای آبیاری احداث شود و نوع شبکه نیز به صورت لوله باشد تا کمترین هدررفت و تبخیر را داشته باشیم، راندمان استفاده از آب افزایش پیدا می‌کند. نه فقط در مرحله انتقال و توزیع آب، بلکه در مرحله استفاده نیز باید مصرف آب مراقبت شود.

وی با بیان این‌که شیوه‌های نوین آبیاری اکنون مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: هر دو هکتار زمین می‌تواند زندگی یک خانواده کشاورز را به صورت آبرومند تأمین کند. هر هکتار زمین اشتغال مناسب یک نفر را در بحث کشاورزی فراهم می‌کند اما اگر کشت، به کشت گلخانه‌ای تبدیل شود، هر هکتار برای ۱۰ نفر اشتغال فراهم می‌کند؛ البته شرایط آب و هوایی، نوع خاک و آب موجود از عوامل دیگری هستند که در نوع کشت اثرگذارند و باید به این مسائل نیز توجه شود.

چیت چیان اظهار کرد: در کنار توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی، یکی از اصلی‌ترین مسائل که باید مورد توجه مسئولان کشوری و همچنین مسئولان کشاورزی قرار گیرد، آن است که باید چگونه از آب کشور بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

وی افزود: در ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم درخواستی خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد تا یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی خوزستان اختصاص داده شود که خوشبختانه این امر محقق شد.

چیت چیان گفت: کاری که در این زمینه در سه، چهار سال گذشته در خوزستان انجام گرفته، در مقایسه با گذشته استان، بسیار بهتر بوده و همچنین در مقایسه با کل ایران، کاری بسیار بزرگ است.

چیت چیان ادامه داد: از این یک و نیم میلیارد دلار اختصاص‌یافته برای بحث شبکه‌های آبیاری و زهکشی خوزستان، چیزی به وزارت نیرو داده نشد اما وزارت نیرو در بسیاری از مناطق، فعالیت‌های احداث شبکه‌های یک و دو را که مقدم بر احداث شبکه‌های سه و چهار بود، انجام داد.

وزیر نیرو اظهار کرد: مجموعاً در دولت یازدهم، ۳۵ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی توسط وزارت نیرو در خوزستان اجرا و احداث شده است و امیدواریم در آینده بتوانیم فعالیت‌ها را در راستای اهداف طرح مقام معظم رهبری برای اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با سرعت بیشتری انجام دهیم.

وی بیان کرد: در موضوع کنترل ریزگردهای استان، سازمان‌های مختلفی مسئولیت دارند و وزارت نیرو نیز در این زمینه در بحث تأمین آب برای کشت بوته‌ها و درخت‌ها، وظایفی دارد که در حال انجام آن وظایف است و همه در این موضوع نقش دارند. از همه دستگاه‌هایی که بابت افتتاح پروژه‌های آبیاری و زهکشی در استان خوزستان تلاش کرده‌اند تشکر می‌کنم و امیدوارم این افتتاح‌ها موجب خیر و برکت برای مردم استان باشد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا