انرژی

کمبود آب در کشور چقدر است؟

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در زمان پیک حدود هشت درصد کمبود آب خواهیم داشت که این عدد معادل ۲۱ هزار لیتر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید رضا جانباز امروز در نشستی خبری با بیان این که در سال ۱۳۹۴ حدود ۵۴۷ شهر در معرض تنش‌ آبی قرار داشتند، گفت: در حال حاضر تعداد شهرهای دارای تنش آبی به ۳۰۱ شهر کاهش یافته و قرار است که در سال ۱۳۹۶ این تعداد به ۲۸۹ شهر برسد.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی‌ها در کشور، اظهار کرد: تا تاریخ نهم تیرماه ۲۲۳ میلی‌متر بارندگی در کشور رخ داد که نسبت به میانگین بلند مدت و سال قبل حدود سه درصد کاهش داشته است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این که در برخی از استان‌ها وضعیت بارش مطلوب بوده و در برخی دیگر با تنش آبی مواجه شده‌ایم، افزود: برنامه ریزی‌های متعددی برای تامین آب سراسر کشور صورت گرفته تا در پیک مصرف با مشکل کمبود آب مواجه نشویم.

جانباز تصریح کرد: در مجموع نسبت به سنوات گذشته شرایط منابع آبی بهتر از گذشته است، اما باید به پیش بینی هواشناسی در خصوص احتمال افزایش دما بین نیم تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد توجه کرد، چرا که این مساله موجب افزایش ۲.۵ تا سه درصدی مصرف آب خواهد شد.

وی در خصوص میزان مصرف مشترکان، گفت: در بخش شهری الگوی مصرف ۲۰ متر مکعب تعریف شده که ۷۶.۵ درصد مشترکان زیر الگوی تبیین شده آب مصرف می‌کنند. در این بین ۲۶ درصد مشترکان بیش از ۴۰ مترمکعب و ۱.۹ درصد بیش از ۴۰ درصد آب مصرف می‌کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در این بین الگوی مصرف در روستاها ۱۵ مترمکعب پیش بینی شده که ۵۲.۴ درصد مشترکان در این پیک مصرف قرار دارند.

به گفته جانباز، ۳۲.۵ درصد مشترکان بین ۱۵ تا ۳۰ مترمکعب و ۱۵.۱ درصد مشترکان بیش از ۳۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند که این مساله بیانگر افزایش مصرف آب در قیاس با الگوی مصرف تعیین شده بین مشترکان روستایی نسبت به مشترکان شهری است.

۱۵ درصد پرت واقعی آب در کشور

وی با اشاره به آب بدون درآمد در سال ۱۳۹۵، اظهار کرد: براساس آخرین آمار ۲۵.۲ درصد آب بدون درآمد تخمین زده شده که ۱۵ درصد پرت واقعی در نظر گرفته شده است که ناشی از نشت از تاسیسات است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: در شهرهایی همچون تهران، مشهد و اصفهان این عدد ۱۱ درصد و در برخی از استان‌ها پرت آب تا ۳۰ درصد نیز می‌رسد، اما به طور میانگین پرت واقعی آب در کل کشور بیش از ۱۵ درصد نیست.

جانباز با بیان این که از ابتدای امسال سیستمی برای درج حوادث در شبکه طراحی کرده‌ایم، گفت: در سه هفته گذشته ۱۵ هزار حادثه داشتیم که ۱۲ هزار حادثه در انشعابات بود و باید گفت که متوسط حضور اکیپ‌های ما کمتر از ۴۰ دقیقه بوده است.

کاهش فشار آب در شهرهای دارای تنش

وی یکی از راه‌های مدیریت مصرف کاهش پرت فیزیکی دانست و افزود: از شش سال پیش علاوه بر تامین آب به مدیریت توزیع در تاسیسات نیز توجه شده و باید به این مساله تاکید کرد که مدیریت توزیع از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: یکی از راه‌های کاهش پرت آب مدیریت فشار است و باید گفت که برای امسال در شهرهایی که دارای تنش آبی هستند، قطعا با کاهش فشار آب رو به رو خواهیم شد.

جانباز ضمن تاکید بر این مساله که امسال هشت درصد کمبود منابع اب در کشور خواهیم داشت، بیان کرد: این عدد نسبت به سال گذشته بیشتر است، چرا که تعداد مشترکان افزایش یافته و اگر بخواهیم در این مساله دچار مشکل نشویم باید مدیریت مصرف داشته باشیم.

دست رد به لوازم کاهنده مصرف به دلیل ارزانی آب

وی یکی دیگر از راهکارهای شرکت آب و فاضلاب را برای مقابله با این مساله را انعقاد تفاهم نامه در دو پکیج با انجمن لوازم کاهنده مصرف اعلام و اظهار کرد: متاسفانه از این مساله استقبال نشد، چرا که به دلیل قیمت پایین اب مشترکان حاضر نیستند ۳۰۰ هزار تومان هزینه لوازم کاهنده مصرف کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، تصریح کرد: اگر قیمت آب واقعی شود قطعا استفاده از ابزارهای کاهنده مصرف نیز رواج می‌یابد که همین مساله به تنهایی می‌تواند ۲۰ درصد کاهش مصرف را به دنبال داشته باشد.

جانباز یکی از مسائل اساسی و مهم در کشور را بحث جمعیت دانست و افزود: متاسفانه در ایران به مساله‌ی تمرکز جمعیت توجه نمی‌شود که همین مساله موجب شده در کرج، تبریز، مشهد و اهواز به دلیل افزایش جمعیت شاهد افزایش مصرف نسبت به سال گذشته باشیم.

مشکل آب اهواز چه زمانی برطرف می‌شود

وی با اشاره به مشکل ایجاد شده در اهواز و سیستان و بلوچستان برای تامین منابع آبی، گفت: در بخش‌هایی از استان با کمبود آب مواجه هستیم که علت اصلی این مساله مربوط به افزایش مصرف آب ناشی از گرمای هوا می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در دولت یازدهم توجه جدی به موضوع تاسیس آب شرب پایدار در استان خوزستان صورت گرفت که بر همین اساس سه طرح جامع تبیین شد.

جانباز با بیان این که مشکل جدی در تاسیسات آبی وجود ندارد، بیان کرد: مشکل عمده مربوط به شبکه توزیع می‌شود که برای این مساله نیز طرح‌های متعددی را در نظر گرفته‌ایم و براساس بخشنامه وزارت نیرو قرار شده که مشکل آب، برق و فاضلاب استان خوزستان تا افق ۱۴۰۴ به طور کامل برطرف شود.

وی تصریح کرد: اگر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در قالب مصوبه دولت برای حل مشکل استان خوزستان در زمینه‌ی آب تخصیص یابد بخش عمده‌ای از مشکلات این استان برطرف خواهد شد. علاوه بر این نیز قرار شده که ۱۵۰ میلیارد تومان برای آبرسانی استان خوزستان در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین در خصوص چالش‌های موجود در استان سیستان و بلوچستان گفت: براساس مصوبات در نظر گرفته شده قرار است که بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بخش آب این استان اختصاص یابد که احتمالا در جلسه آینده هیات دولت مصوب خواهد شد.

آبرسانی روستایی نقطه عطف دولت یازدهم

وی با بیان این که در سال ۱۳۹۵، ۳۹۰۰ روستا با جمعیت ۲.۷ میلیون نفر از آب شرب به بهداشتی بهره‌ مند شده‌اند، گفت: در دولت یازدهم پنج هزار و ۲۲۶ روستا از آب شرب بهداشتی برخوردار شدند که براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان تیرماه امسال قرار است ۸۰۰ روستا با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر به این مجموعه اضافه شود.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، تاکنون ۱۸ تصفیه‌خانه آب با ظرفیت ۸۵۰ هزار مترمکعب به بهره برداری رسیده که بیش از یک میلیون مترمکعب در شبانه روزی ظرفیت تصفیه‌خانه‌های به بهره برداری رسیده در دولت یازدهم است.

جانباز وعده داد: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان برنامه ششم هیچ روستایی با جمعیت ۲۰ خانوار بی آب نخواهد بود و باید گفت که تاکنون نیز توانسته‌ایم تعداد ۲۰۰۰ روستا را از لیست آبرسانی با تانکر حذف کنیم، چرا که در گذشته بیش از هفت هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شدند و اکنون این تعداد به پنج هزار روستا کاهش یافته است.

۵ شهر در نقطه کمبود آب

وی بیان کرد: وضعیت منابع‌ آبی نسبت به سال گذشته بهتر است، اما با این وجود در برخی از کلانشهرها همچون شیراز، اصفهان، بوشهر، بندرعباس و کرمان در پیک تابستان دچار کمبود آب خواهیم شد.  

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعداد شهرهای دارای تنش آبی را ۲۹۸ شهر دانست و افزود: احتمال جیره بندی در هیچ کدام از شهرهای کشور وجود ندارد و این مساله به هیچ عنوان در دستور کار وزارت نیرو قرار نگرفته و هدف این است که آب مورد نیاز تمام مردم حتی با کمترین فشار تامین شود.

کیفیت آب کشور ۱۰۰ درصد تضمین می‌شود

جانباز با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای افزایش کیفیت آب در سراسر کشور، اظهار کرد: این مساله که گفته می‌شود کیفیت آب قرار است تا پنج سال آینده از بین برود به هیچ عنوان توسط وزارت نیرو تایید نمی‌شود و می‌توان قاطعانه اعلام کرد آبی که توسط شرکت‌های آب و فاضلاب در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد به طور ۱۰۰ درصد بهداشتی و مورد تایید است.

وزارت نیرو به دنبال حذف آب شرب از فضای سبز

وی تصریح کرد: در کلانشهرها در هیچ نقطه‌ای از آب شرب به شهری برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌شود، برهمین اساس به تمامی شرکت‌ها ابلاغ شده که حتی اگر نیاز به تاسیسات برای استفاده از آب غیرشرب برای آبیاری وجود دارد از سوی وزارت نیرو کمک‌های لازم صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ادامه داد: وزارت نیرو به دنبال این است که آب شرب از فضای سبز جدا شود که بر همین مبنا نیز با وزارت کشور و شهرداری تفاهم نامه‌ای به امضاء رسیده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا