بانکبانک و بیمه

پشت پرده بازار شایعات نظام بانکی


شایعه ورشکستگی برخی بانک‌ها که با انگیزه ترغیب مردم به خارج کردن سرمایه‌های خود از سیستم بانکی کشور مدتی است تبدیل به بحث داغ اقتصادی این روزها شده که در اصل با هدف ایجاد بحران در نظام بانکی طراحی شده است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)،این شایعات از آنجا شروع شد که عده ای با پخش فیلم‌های اعتراض آمیز مردم نسبت به موسسه غیرمجاز ثامن و پیوند زدن آن با زمان حال قصد تخریب نظام بانکی را داشتند؛ درحالی‌که دست‌کم از ۲ سال از زمان پرداخت معوقات موسسه ثامن به مردم می‌گذرد و درحال حاضر ۹۸ درصد سپرده‌ها را بانک پارسیان به دستور بانک مرکزی به مردم بازگردانده است. اما در این میان عده ای با برداشت‌های ناصحیح و یا داشتن اهداف سیاسی در شبکه‌های مجازی اقدام به فعالیت‌های گسترده ای کرده اند تا نشان دهند که اکثر بانک‌های دولتی و طراز اول خصوصی دارای مشکلات مالی بوده و در آستانه ورشکستگی قراردارند و از این طریق کارنامه اقتصادی دولت دوازدهم را زیر سوال ببرند.

در این راستا بسیاری از کارشناسان و مسئولان بانکی نسبت به این شایعات واکنش نشان داده؛ به‌طوری‌که عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی مردم را نسبت به چنین شایعاتی آگاه کرد و گفت: براساس صورت مالی ارائه شده بانک‌ها و گزارش‌های بانک مرکزی، تصویر روشنی از وضعیت آرام بانک‌ها وجود دارد و جای هیچگونه نگرانی نیست؛ بنابراین از لحاظ اقتصادی و تخصصی اگر به این موضوع نگاه بیندازیم کاملا مشخص است که عده ای قصد ایجاد هراس بانکی در میان مردم دارند تا آگاهانه به نظام بانکی کشور صدماتی وارد کنند.
علی دینی ترکمانی در ادامه به «ابتکار» گفت: این اخبار با یکسان قلمداد کردن موسسات مالی و اعتباری و بانک‌های درجه اول سعی در تشویش اذهان عمومی دارند و باید به مردم آگاهی داد که بانک مرکزی، دولت و سایر نهادهای نظارتی به صورت‌های مالی و عملکرد بانک‌ها دقت نظر کافی دارند و در صورت بروز هرگونه مشکل بلافاصله به مردم اطلاعات داده می‌شود؛ همچنین رسانه ای کردن اخبار نادرست کار درستی نیست و هراس افکنی در میان مردم صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.
این اقتصاددان برجسته کشور تصریح کرد: به لحاظ روانشناسی اجتماعی گروه‌هایی که با هدف مستقیم قادر به رسیدن به اهداف خود نمی‌شوند معمولا با شیوه‌های غیرمستقیم و از طریق شایعات سعی در تخریب جناح مقابل کرده و از این طریق سعی دارند کارنامه اقتصادی دولت را زیر سوال ببرند که لازم است با آن مقابله شود.
یکی دیگر از فعالان اقتصادی درخصوص شایعات اخیر گفت: تعمیم دادن عملکرد موسسات به بانک‌ها کار درستی نیست و یکسان قلمداد کردن موسسات غیرقانونی با بانک‌های طراز اول و منعکس کردن اخبار گذشته و پیوند آن با فضای فعلی انگیزه‌های پشت پرده ای را روایت می‌کند که قصد آسیب زدن به اقتصاد کشور را دارند و مردم آگاه باشند که در صورت بروز هرگونه خلل، بانک مرکزی و مجلس تمام قد نظام بانکی را حمایت می‌کند.
قاسم انصاری رنانی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به «ابتکار» گفت: جای هیچگونه تردیدی نیست که تحرکات منفی علیه بانک‌ها با هدف ضربه زدن به نظام بانکی و بدنه دولت ساخته و پرداخته شده است و در این میان نیز فعالیت‌های غیرقانونی برخی موسسات که خارج از ضابطه‌های بانک مرکزی فعالیت می‌کردند نظیر کاسپین و ثامن الحجج در دادن بهانه به دست فرصت طلبان کمک زیادی کرد و به قول معروف آب به آسیاب دشمن ریختند. از طرف دیگر بانک مرکزی بارها به مردم هشدار داده بود که فعالیت‌های این موسسات زیرنظر بانک مرکزی نیست که متاسفانه گوش بسیاری از مردم به دلیل سودهای غیرمتعارفی که از این موسسات دریافت می‌کردند به این هشدارها شنوا نبود و اکنون نیز با یک کاسه نشان دادن بانک‌ها و موسسات غیرمجاز سعی در تخریب اعتماد مردم به نظام بانکی دارند و هدفی جز ورشکسته شدن بانک‌ها دنبال نمی کنند. از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی به این موضوع واکنش نشان داده و با رد شایعات اعلام کرده این بانک درحال ساماندهی فعالیت موسسات غیرمجاز بوده و در این جریان هیچ مشکلی برای بانک‌ها و موسسات مجاز وجود ندارد.
در عین حال عباس کمره‌ای، مدیر نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی نیز تاکید کرده بود که هیچ خطری بانک‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی را تهدید نمی‌کند و مشکلی برای سپرده‌گذاران آنها ایجاد نخواهد شد. این درحالی است که بانک‌ها و موسسات تحت نظارت این بانک همواره در پایش بوده و اقدامات برای دریافت ذخائر کافی برای مطالبات و جلوگیری از درآمدهای موهوم آنها به عمل آمده است.
حساسیت این موضوع باعث شد که کوروش پرویزیان رئیس بانک‌های خصوصی و مدیرعامل بانک پارسیان درخصوص پخش ویدئوهای منتشر شده در فضاهای مجازی و هجمه منفی نسبت به بانک‌ها تصریح کرد: از روزهای گذشته نیز در شبکه‌های مجازی تصاویر و ویدئوهایی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد تجمعی مقابل شعب پارسیان شکل گرفته و مردم برای دریافت سپرده‌های خود تلاش می‌کنند. درحالی که این تصاویر منتشره مربوط به زمان حال نیست و به دوره زمانی که بانک پارسیان عاملیت رسیدگی به تعهدات تعاونی اعتباری منحله ثامن‌الحجج را بر عهده داشت بر می‌گردد که اکنون با سوء‌استفاده توسط عده‌ای از اشخاص ناآگاه با قصد و غرض تهیه و منتشر می‌شود. همچنین پرویزیان نسبت به شرایط فعلی بانک پارسیان به سپرده‌گذاران آن اطمینان داد و گفت که این بانک در فضای آرام به فعالیت خود ادامه می‌دهد و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
 
ضربه زدن به نظام بانکی هدف جدید جریانات مخالف نظام است
در جریان انتشار شایعاتی دررابطه با ورشکستگی برخی بانک‌های خصوصی نظیر بانک پارسیان و هشدارهایی در رابطه با برداشت سریع‌تر سپرده‌ها از بانک‌ها که در روزهای اخیر در فضای مجازی می‌چرخد، ظاهرا ردپای برخی گروه‌های مخالف دولت در آن دیده می‌شود.
دبیر اول کمیته اقتصادی مجلس درخصوص هجمه‌هایی که اخیرا نظام بانکی را هدف قرار داده است گفت: درست است که برخی بانک‌ها مشکلاتی نظیر بدهی کلان دولت به بانک‌ها، مطالبات کلان بانک‌ها از اشخاص حقیقی و حقوقی دارند و این موارد شرایط نامناسبی را برای بانک‌ها ایجاد کرده است، اما این هرگز به معنای ورشکستگی نیست. از طرف دیگر مردم این نکته را درنظر داشته باشند که هیچ بانکی در طول این ۳۸ سال ورشکسته نشده و این به دلیل پشتوانه محکم بانک مرکزی و صندوق ضمانت سپرده‌ها است.
حسینی شاهرودی در ادامه افزود: بانک‌هایی که تحت پوشش بانک مرکزی و صندوق ضمانت هستند عاری از هرگونه تهدید مالی هستند و دلیلی برای نگرانی مردم وجود ندارد. همچنین تعمیم دادن کار موسسات غیرمجاز به بانک‌های قانونی دستاویزی است که فرصت طلبان برای هراس افکنی در جامعه به دست آورده اند و با این کار قصد ایجاد خلل در اقتصاد کشور را دارند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تاریخچه آغاز به‌کار موسسات مالی و اعتباری خاطرنشان کرد: متاسفانه در ۲ سال گذشته بسیاری از موسسات مالی غیرمجاز مانند میزان، کاسپین و ثامن الحجج که در قالب تعاونی عمل می‌کردند گسترش یافته و با پرداخت سودهای غیرمتعارف بانکی و فعالیت خارج از نظارت بانک مرکزی توانستند مشکلات عدیده ای برای مردم به وجود آورند که خوشبختانه این مشکل حل شد و عده ای از این موسسات منحل و عده ای دیگر با بانک‌های معتبر ادغام شدند.
عضو خانه ملت بیان کرد: فرصت طلبان از این موضوع سوء استفاده کرده و با یکسان قلمداد کردن بانک‌های نام آشنا با موسسات غیرمجاز سعی می‌کنند مردم را نسبت به نظام بانکی بی اعتماد کنند و این به معنای تخریب اقتصاد کشور و منحل کردن نظام پولی و بانکی کشور است.
شاهرودی با اشاره به وجود برخی گروه‌ها که مانع تحرک اقتصادی در کشور می‌شوند، گفت: متاسفانه یک جریانی در مقابل نظام درحال شکل گیری است که حاضر نیست اقتصاد کشور پویایی لازم را داشته باشد. این جریان همان‌هایی هستند که در حوزه بین الملل با تمام قوا سعی کردند برجام عملیاتی نشود و اکنون نظام بانکی را مورد حمله قرارداده اند تا اقتصاد را از تحرک بازدارند.
او در پایان تاکید کرد: مردم باید نسبت به اخباری که در فضاهای مجازی منتقل می‌شود آگاه باشند و بدانند امروز جنگ اقتصادی در تمام عرصه‌ها وجود دارد و عده ای با هدف ضربه زدن به نظام بانکی سعی دارند مردم را فریب دهند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا