انرژی

ذره بینی روی اقدامات آبی استان تهران در دولت امید

شرکت آب و فاضلاب استان تهران از ابتدای دولت یازدهم تاکنون موفق به اجرای پروژه‌های مختلف در بخش‌های آب و فاضلاب به ارزش ۶۰۰۷۶ میلیارد ریال و ۳۳.۳ میلیون یورو شده که شاخص آنها به بهره‌برداری رساندن ۱۳ باب تصفیه‌خانه آب و فاضلاب و اجرای ۴۷۴۶ کیلومتر انواع خطوط آب و فاضلاب بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده از سال ۱۳۹۳ تاکنون در استان تهران می توان به بهره‌برداری از طرح فاضلاب شهر قدس در سال ۱۳۹۳، بهره‌برداری از مدول ۵ و ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران در سال ۱۳۹۴، بهره‌برداری از طرح آبرسانی به جنوب و جنوب شرقی استان تهران از سد ماملو در سال ۱۳۹۴، بهره‌برداری از طرح فاضلاب شهریار در سال ۱۳۹۴، بهره‌برداری از طرح فاضلاب شهرهای میگون و لواسان در سال ۱۳۹۵ و بهره‌برداری از طرح فاضلاب شهر جدید پرند در سال ۱۳۹۶ اشاره کرد.

فاضلاب شهر قدس

همچنین بخوانید

در خوص طرح بهره‌برداری از طرح فاضلاب شهر قدس باید گفت که با اجرای ۹۰ کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب و نصب ۸۵۰۰ فقره انشعاب، یک مدول از سه مدول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قدس به ظرفیت ۲۸ هزار و ۶۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز برای تحت پوشش قرار دادن ۱۵۰ هزار نفر احداث شد که این طرح در مرداد سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید. این طرح در سال ۱۳۸۳ آغاز و در سال ۱۳۹۳ بهره‌برداری شد که برای ۵۰ نفر به طور مستقیم و ۳۳۱ نفر به طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرد.

 تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران

همچنین طرح بهره‌برداری از مدول ۵ و ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران در سال ۱۳۸۷ آغاز و در تاریخ ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید که برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲۵۰۰ نفر به طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرد، این پروژه به ظرفیت ۸۲ میلیون مترمکعب در سال برای تصفیه فاضلاب خانگی بخشی از شهر تهران در سال ۱۳۹۴ احداث شد که با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه ظرفیت تولید پساب و انتقال به دشت‌های ری و ورامین با در نظر گرفتن سایر مدول‌های یک تا چهار که قبلا به بهره‌برداری رسیده بود به ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال رسید.

با شتاب بخشی به اجرای شبکه‌های جمع‌اوری و نصب انشعاب به فاضلاب با تاکید بر ارتقای محیط زیست و بهداشت عمومی و همچنین جلوگیری از آلودگی بیش از پیش سفره‌های آب زیرزمینی و یا احداث تصفیه‌خانه (مدول  ۵ و ۶ جنوب تهران) امکان بهره‌مندی کشاورزان دشت‌های ری و ورامین از آب سالم و بهداشتی برای توسعه پایدار آب مورد نیاز و جلوگیری از برداشت بی‌رویه دشت‌های بحرانی مذکور که سالانه با ۱.۵ متر افت سطح آب و فرونشست ۳۵ سانتیمتر مواجه است کمک به اقتصاد و منابع آب منطقه شد.

 آبرسانی به جنوب و جنوب شرقی استان تهران

بهره‌برداری از طرح آبرسانی به جنوب و جنوب شرقی استان تهران از سد ماملو در اسفند سال ۱۳۹۴ افتتاح شد، که شامل اجرای دو رشته خط و تونل به قطر ۱۶۰۰ میلی‌متر از سد ماملو به تصفیه‌خانه هفتم آب تهران به طول ۲۰ کیلومتر، مدول اول تصفیه‌خانه هفتم آب تهران به ظرفیت ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه و یک رشته خط به قطر ۱۸۰۰ میلی‌متر از تصفیه‌خانه هفتم آب تهران تا مخزن ۱۶ سلیمانیه به طول ۴۵ کیلومتر، احداث خطوط انتقال به قطر ۴۰۰ الی ۱۰۰۰ میلیمتر به طول ۲۸.۶ کیلومتر از تصفیه‌خانه هفتم تا شهرهای جنوب شرقی استان تهران و احداث ۱۵ هزار مترمکعب مخزن ذخیره در پاکدشت بود به بهره‌برداری رسید.

بخش دوم خطوط آبرسانی شامل یک رشته خط به قطر ۱۸۰۰ میلیمتر از سه راه افسریه تا مخزن ۱۱۸۳ غرب در انتهای فرودگاه مهرآباد به طول ۲۶ کیلومتر بوده که تاکنون بالغ بر ۱۸ کیلومتر آن اجرا شده است. هر چند خطوط و زیرساخت‌ها برای انتقال ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب برای شهر تهران وشهرهای جنوب شرق استان تهران فراهم شده اما با به مدار آمدن مدول اول تصفیه‌خانه هفتم آب تهران فعلا ۶۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تامین مناطق ذکر شده اضافه شده که موجب تحول کیفی آب در جنوب شهر تهران شده و تفاوت شمال و جنوب شهر را به حداقل در طول تاریخ رسانده است.

 فاضلاب شهریار

بهره‌برداری از طرح فاضلاب شهریار با اجرای ۱۳۲ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی فاضلاب در شهر شهریار تملک ۲۳ هکتار زمین و نصف ۳۰۰۰ فقره انشعاب فاضلاب مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهریار به ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای تحت پوشش قرار دادن ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در تیرماه سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید.

فاضلاب شهرهای میگون و لواسان

طرح فاضلاب شهرهای میگون و لواسان در دی ماه سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید که این شامل احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب میگون و مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب لواسان به ظرفیت مجموع ۱۲ هزار و ۷۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز است اجرای ۲۸.۵ کیلومتر خطوط انتقال فاضلاب در سایت‌های مسکن مهر، محک، مهرآباد، دماوند، رودهن، بومهن، میگون، لواسان، نصب ۳۲۵۰ فقره انشعاب فاضلاب در سایت‌های مسکن مهر محک، مهرآباد، دماوند، شهرهای لواسان، رودبار قصران جز مواردی بود که در این تصفیه خانه اجرایی شد.

این طرح در سال ۱۳۸۳ آغاز و در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید و در مجموع برای ۴۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرد.

 فاضلاب شهر جدید پرند

طرح فاضلاب شهر جدید پرند نیز در سال ۱۳۸۹ آغاز و در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید که در مجموع برای ۵۰ نفر به طور مستقیم و ۳۵۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرد. این طرح شامل احداث مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید پرند به ظرفیت ۲۹.۱۵۳ مترمکعب در شبانه‌روز، اجرای ۲۱۰ کیلومتر خط انتقال در شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهر پرند است که در فروردین سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

پروژه‌های شاخص آماده بهره‌برداری

طرح فاضلاب شهر جدید پردیس، شهر پیشوا، شهر اسلامشهر و تصفیه‌خانه اضطراری فاضلاب ملارد جز پروژه های آماده بهره برداری است که طرح فاضلاب شهر جدید پردیس شامل احداث مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید پردیس به ظرفیت ۲۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، احداث خطوط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر پردیس به طول ۶۵.۳ کیلومتر، نصب ۸۰۰۰ فقره انشعاب فاضلاب در پردیس آماده بهره‌برداری است. همچمین طرح فاضلاب شهر پیشوا برای تحت پوشش قرار دادن جمعیتی معادل ۶۸۰۰۰ نفر شامل احداث مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پیشوا با ظرفیت ۱۱۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، احداث خط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر پیشوا به طول ۶۰ کیلومتر نیز دز شرف بهره‌برداری است.

طرح فاضلاب شهر اسلامشهر نیز شامل احداث تیم مدول اول تصفیه خانه فاضلاب شهر اسلامشهر با ظرفیت ۲۲۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، احداث خط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر اسلامشهر به طول ۵۰ کیلومتر آماده بهره‌برداری است.

علاوه بر این توجه به مسائل زیست‌محیطی پیش آمده موجب شد تصفیه‌خانه فاضلاب ملارد به ظرفیت ۸۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز به روش خرید تضمینی پساب احداث شود که در حال حاضر یک حوضچه به ظرفیت ۴۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در حال بهره‌برداری است.

لازم به ذکر است علی‌رغم محدودیت‌های مالی سال‌های اخیر ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به بهره‌برداری رسیده در دولت یازدهم به ۴۰۰ هزار مترمکعب در شباه‌روز می‌رسد در حالی که کل ظرفیت تصفیه‌خانه ساخته شده فاضلاب در استان تهران تا ابتدای این دولت حدود ۵۱۰ هزار مترمکعب در شبانه روز بوده است به عبارتی طی این دولت ۴۴ درصد به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در حال بهره‌برداری اضافه شده است.

از نکات حائز اهمیت دیگر آن است که در شرایطی که متوسط زمانی ساخت تصفیه‌خانه‌های متوسط فاضلاب بالغ بر ۵ سال بوده طول در ساخت به حدود سه سال کاهش یافته که تصفیه‌خانه فاضلاب پیشوا و مسکن مهر صفا دشت نمونه بارزی از این سرعت ایجاد شده در احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است.

پروژه‌های شاخص در حال اجرا

طرح حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) شامل اجرای ۱۲۴ کیلومتر خطوط انتقال چدنی و فولادی به اقطار ۲۰۰ الی ۲۴۰۰ میلیمتر احداث و باب مخزن با ظرفیت ۱۱۵۰۰۰ مترمکعب احداث چهار ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۱.۵ مترمکعب در ثانیه است که حفر و تجهیز ۶۰ حلقه چاه جابجایی با هدف تامین پایدار و ارتقای سطح کمی و کیفی اب شرب شهر تهران (به خصوص در زمان رخدادهای غیرمترقبه) و امکان برقراری ارتباط بین منابع و شبکه آب شهر تهران با شهر جدید پرند است.

تاکنون ۱۴ حلقه چاه حفر شده که هفت حلقه چاه در سامانه غرب و هفت حلقه در سامانه شرق قرار گرفته و ۱۸ حلقه چاه جهت صدور مجوز حفاری از شرکت آب منطقه‌ای در دست پیگیری است. در مجموع تاکنون ۳۸۹.۹ متر خطوط انتقال شامل ۲۹۷۵۷ متر مربوط به طرح احداث خط تکمیلی اصلی آب شرب پیرامون تهران و ۹۱۵۲ متر از طرح آبرسانی به شهر جدید پرند اجرا شده است.

پیشرفت طرح سلامت

جهت ارتقای کیفی آب، بخشی از طرح حضرت قمر بنی هاشم (ع) به طور ویژه در دستور کار اجرا قرار گرفته این بخش که “طرح سلامت” نامگذاری شده اجرای خط انتقال از تصفیه‌خانه دوم تهران (کن) تا اتصال به کمر خط مخزن شماره ۱۵ فرودگاه مهرآباد را در دل خود جای داده، طول مسیر ۱۸۸ کیلومتر و یک باب مخزن شماره ۱۲۹۴ به حجم ۱۵۰۰۰ مترمکعب در این طرح به صورت ویژه در دستور کار اجرا و تکمیل و بهره‌برداری قرار گرفته است که با اتمام این بخش از کار کیفیت آب در قسمت جنوب غربی شهر تهران بهبود می‌یابد. از این قسمت طرح تاکنون حدود ۱۸.۲ کیلومتر خط انتقال و حدود ۸۷ درصد از مخزن ۱۲۹۴ اجرا شده است.

مدول دوم تصفیه‌خانه هفتم آب تهران

تصفیه‌خانه هفتم آب تهران به ظرفیت نهایی پنج مترمکعب در ثانیه و در دو مدول موازی مستقل هر یک به ظرفیت ۲.۵ مترمکعب در ثانیه با هدف تامین آب شرب نواحی جنوب شهر تهران و شهرهای جنوب شرقی استان تهران در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در جنوب شرقی استان تهران واقع شده است. مدول اول تصفیه‌خانه حجم آب تهران در دی ماه سال ۱۳۹۴ افتتاح شد. این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲.۵ مترمکعب در ثانیه در حال بهره‌برداری است.

 اب ورودی به این تصفیه خانه از سد مخزنی ماملو برداشت می‌شود. همچنین به منظور احداث مدول دوم تصفیه‌خانه موصوف در سال ۱۳۹۴ مناقصه انتخاب پیمانکار ذیصلاح در این خصوص برگزار شد و هم‌اکنون عملیات ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه توسط پیمانکار در حال اجرا است.

تصفیه‌خانه فاضلاب فیروز بهرام و تونل فاضلاب رو غرب

همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب فیروز بهرام و تونل فاضلاب رو غرب به روش TBM از طریق وام بانک توسعه اسلامی شامل احداث چهار مدول تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت ۵۱۸۴۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، اجرای ۱۲ کیلومتر تونل فاضلاب رو به روش TBM به قطر ۳۰۰۰ میلیمتر و شبکه جمع‌آوری فاضلاب به طول ۱۷۰۰ کیلومتر است که در حال حاضر تصفیه‌خانه فاضلاب دارای پیشرفتی معادل ۷ درصد و احداث تونل نی زدارای پیشرفتی معادل ۳۱.۸۶ درصد است.

اجرای تونل فاضلاب روی امام خمینی- کمیل

علاوه بر این اجرای تونل فاضلاب روی امام خمینی- کمیل شامل اجرای ۵.۳ کیلومتر تونل فاضلاب رو به روش حفاری سنتی به قطر ۲۰۰۰ میلیمتر می‌باشد که تاکنون دارای پیشرفتی معادل ۷۶ درصد است.

تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر صفادشت

تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر صفادشت نیز شامل یک مدول و دو خط جریان با ظرفیت ۸۰۰۰ مرمکعب در شبانه  روز به روش هوادهی گسترده، احداث خطوط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب به طول ۳۲ کیلومتر و نصب ۱۸۳۰ قطره انشعاب است که در حال حاضر شبکه پیشرفتی معادل ۹۹ درصد انشعابات دارای پیشرفتی معادل ۵۰ درصد دارد و طبق برآوردهای صورا گرفته یک خط جریان تصفیه‌خانه به ظرفیت ۴۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز آماده بهره برداری است.

تاسیسات آب و فاضلاب مسکن مهر

با توجه به اینکه بزرگترین سایت‌های مسکن مهر کشور در استان تهران واقع شده‌ از جمله مسکن مهر پرند و پردیس، و … عموم پروژه‌های در تعهد شرکت آب و فاضلاب استان تهران در حدود نیاز سکونتی سال جاری و سال آینده تکمیل و وارد مدار بهره‌برداری شده‌ است و احداث تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب جدید متناسب با سکونت شهروندان انجام خواهد شد.

پروژه‌های شاخص از طریق سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی

احداث مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ملارد به روش BOT و تصفیه‌خانه‌ اضطراری ملارد برای تحت پوشش قرار دادن جمعیتی معادل ۲۳۵ هزار نفر شامل احداث مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ملارد با ظرفیت ۳۵۳۱۱ مترمکعب در شبانه‌روز به روش BOT با سرمایه‌گذاری شرکت مهراب تصفیه به میزان ۴۷۷ میلیارد ریال می‌باشدکه در حال حاضر دارای پیشرفتی معادل ۱۲ درصد است.

همچنین طرح فاضلاب شهر شریف آباد به روش بیع متقابل برای تحت پوشش قرار دادن جمعیتی معادل ۲۹۹۱۵ نفر شامل احداث مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر شریف آباد با ظرفیت ۴۰۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز، احداث خطوط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر شریف آباد به طول ۳۰ کیلومتر به روش بیع متقابل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال در تاریخ هشت خزداد سال جاری به نیروگاه تولید برق دماوند ابلاغ شد.

طرح فاضلاب شهر صفادشت به۹ روش بیع متقابل نیزبرای تحت پوشش قرار دادن جمعیتی معادل ۳۲۰۰۰ نفر شامل احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر صفادشت به ظرفیت ۴۸۶۴ متر مکعب در شبانه‌روز احداث خطوط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلال شهر صفادشت به طول ۴۵ کیلومتر به روش بیع متقابل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال با شهرداری شهر صفادشت در مرحله ابلاغ قرارداد است.

همچنین احداث شبکه فاضلاب شهرهای ملارد، شهریار، قدس و … به روش فاینانس جاری نیز شامل چندین پیکج مشتمل بر اجرای ۶۲ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب و نصب ۱۰۴۲۷ قطره انشعاب با رقم‌های قراردادهای ۳۷۷ میلیارد ریال در نظر گرفته شد که در حال اجرا است. علاوه بر این احداث ۱۶ مدول تصفیه‌خانه فاضلاب از محل تسهیلات بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) شامل احداث ۱۶ مدول تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرهای پردیس، رودهن و بومهن، اسلامشهر، رباط کریم، پرند، ورامین، قرچک، شهرقدس، ملارد، شهریار، شهر آفتاب و شوش به ظرفیت ۶۶۸۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیتی بالغ بر ۳۵۵۳۰۰۰ نفر، اجرای ۱۸ کیلومتر خط انتقال و ۲۸۳ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب یا اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار است که در حال حاضر در مرحله تهیه گزارش های فنی، توصیفی، زیست‌محیطی و اخذ مجوزهای مرتبط است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا