امور زیربناییتعاون و اشتغال

لشکر بیکاران جهان از مرز ۲۰۰ میلیون نفر عبور کرد

مدیر کل امور بین الملل وزارت کار با بیان اینکه لشکر بیکاران در سال ۲۰۱۷ از مرز ۲۰۰ میلیون نفر گذشت گفت: ۱۶۸ میلیون کودک گرفتار در دام باندهای مافیای کار کودک هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید حسن هفده‌تن با اشاره به ۴ هدف ترویج اشتغال، توسعه و ارتقاء حمایت‌های اجتماعی، ترویج گفتگوی اجتماعی و تحقق اصول و حقوق بنیادین کار به عنوان ۴ راهبرد سازمان بین المللی کار گفت: قبل از اینکه به قضاوت در مور یک جهانی سازی عادلانه بنشینیم و میزان انحراف آن را از ۴ هدف راهبردی ILO اندازه‌گیری و مشخص کنیم ضرورت دارد وضعیت اشتغال، بیکاری، فقر، کار کودک، شکافهای درآمدی، دستمزدهای ناعادلانه و بسیاری از مصائب جهان کنونی را در آئینه اعداد و ارقام مشاهده کنیم.

مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کار فقط ابزار تأمین معیشت نیست، بلکه شناسه هویت انسانی و یک ابزار اساسی برای توسعه فردی و مشارکت اجتماعی است. لشکر بیکاران در سال ۲۰۱۷ از مرز ۲۰۰ میلیون نفر گذشت. اشتغال آسیب پذیر هم اکنون زندگی ۱.۵ میلیارد نفر را متأثر ساخته است و نوع حاد این تأثیرگذاری را در اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور می توان دید.

همچنین بخوانید

نماینده ایران در اجلاس بین المللی کار با بیان اینکه سطوح حمایتی از کارگران طی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ در ۱۱۱ کشور روندی کاهشی داشته است، گفت: شکاف درآمدی بین غنی ترین و فقیرترین افراد در ۳۴ کشور گروه OECD در سه دهه گذشته به بالاترین حد خود رسیده و بسیار نگران کننده است.

وی افزود: بدترین اشکال کار کودک، کار اجباری در چهره های زشت و گوناگون، کارگران گرفتار در دام بدهی، قاچاق کودکان، دختران و زنان، کارگران خانگی فریب خورده همچنان دارای روندی رو به رشد و قوانین و سیستم‌های بازرسی کار در این زمینه‌ها فاقد کارآیی است.

مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با وجود  همه تلاشها و کاهش ۵۰ درصدی بدترین اشکال کار کودک و کاهش ۳۰ درصدی کار کودک، هنوز ۱۶۸ میلیون کودک گرفتار در دام باندهای مافیای کار کودک هستند که بیش از ۴۰ درصد از آنها را دختران تشکیل داده و ۷۲ درصد آنها در سنین بین ۵ تا ۱۴ سال و بقیه بین ۱۵ تا ۱۷ سال می باشند که وسعت این دام گستری عمدتاً در منطقه آسیا -اقیانوسیه است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جمعیت جهانی در سال ۲۰۳۰ به ۸.۵ میلیارد نفر خواهد رسید، پیش بینی می شود در صورت عدم چاره اندیشی موثر و ساز و کارهای اجرایی بازدارنده و موثر، شمار کودکان کار به رقم نگران کننده ای افزایش یابد.

هفده تن در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه هنوز بین دستمزد زنان و مردان در کارهای با ارزش برابر، کاهش دو یا سه درصدی وجود دارد گفت: کاهش دو درصدی آن در حدود ۳۷ کشور، برابری دستمزدها را به روز قیامت حواله می دهد.

نماینده ایران در سازمان جهانی کار گفت: هم اکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون فرصت شغلی در بخش کشاورزی که ۴۰ درصد اشتغال جهانی را تشکیل می دهد، به علت افزایش دمای کره زمین و تغییرات اقلیمی بطرز نگران کننده ای دستخوش تحول و دگرگونی است.

افزایش مناطق آزاد مهمترین خطر امنیت شغلی کارگران

وی افزود: مهمترین خطری که امنیت شغلی کارگران را در آینده نه چندان دوری تهدید می کند افزایش چشمگیر توسعه جغرافیای مناطق آزاد و پردازش صادرات است که تمامی این مناطق غالباً از قوانین کار و تأمین اجتماعی معاف هستند.

هفده تن ادامه داد: با تحلیلی از آمار ارائه شده باید اذعان کرد که مدیریت جهانی سازی کفایت راهبردی اهداف راهبردی ILO و اهداف توسعه پایدار را ندارد. کار کودک معلول فقر خانواده و بیکاری والدین است، بنابراین ریشه کن ساختن کارکودک در گرو تأمین کار شایسته و معیشت شرافتمندانه برای بزرگسالان است و ریشه کم کردن کار کودک نیاز مند سرمایه گذ اری در آموزش و پرورش و توسعه حمایتهای اجتماعی است که خود نیازمند عزم ملی و همت دولتمردان است.  

وی با تاکید بر اینکه پاسخگویی به نیاز جوانان خصوصاً در زمینه اشتغال مستلزم تغییر رویکرد جهانی سازی است گفت: اگر امروز به توسعه اشتغال و امنیت شغلی نیروی کار بی اعتنا باشیم، فردای نه چندان دور باید شاهد بحرانهای اجتماعی و بی ثباتی های سیاسی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی باشیم.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا