راه و ساختمانطلا و ارز

پرداخت‌های ارزی به ایرلاین‌ها فقط روپیه و یوآن است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: با توجه به پرداخت ارزی شرکت‌های هواپیمایی با استفاده از یوآن و روپیه، هزینه تمام شده هر دلار برای ایرلاین‌ها به ۱۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از مهر، مقصود اسعدی سامانی درباره مشکل تأمین ارز برای شرکت‌های هواپیمایی گفت: بانک مرکزی یا بانک‌های عامل آن مقدار ارزی که شرکت‌های هواپیمایی نیاز دارند، نمی‌توانند در اختیار ایرلاین‌ها قرار دهند. از سوی دیگر قیمت ارزی که در اختیار شرکت‌های هواپیمایی گذاشته می‌شود (دلار)، بالای ۱۰ هزار تومان است که درنتیجه در عمل ارزی که ایرلاین‌ها تهیه می‌کنند در حول و حوش نرخ سامانه سناست نه سامانه نیما. آن هم به طور کامل بانک‌ها نمی‌توانند مبلغ مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی را تأمین کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره تفاوت قیمت ارزی که در سامانه نیما وجود دارد با نرخ ارز واگذار شده به ایرلاین‌ها یادآور شد: در سامانه نیما نرخ ارز در بازه قیمتی هر دلار ۷ تا ۸ هزار تومان است اما با توجه به اینکه ارزی که به ایرلاین‌ها داده می‌شود، دلار و یورو نیست و صرفاً یوآن چین یا روپیه هند داده می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی مجبور به تبدیل این ارزها به دلار و یورو هستند چون طرف حساب‌های ایرلاین‌ها، تنها با این یورو و دلار کار می‌کنند، درنتیجه ایرلاین‌ها مجبورند دلار یا یورو را ۱۰ تا ۱۲ درصد بالاتر از نرخ سامانه نیما تهیه کنند. هزینه جابه جایی و انتقال این دلار و یورو به دلیل تحریم‌های بانکی نیز به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل می‌شود که قیمت تمام شده هر دلار را به بالای ۱۰ هزار تومان برای ایرلاین‌ها می‌رساند.

وی تأکید کرد: با توجه به شرایط کشور، شرکت‌های هواپیمایی به بانک مرکزی یا بانک‌های عامل فشاری وارد نمی‌کنند و سعی می‌کنند خود را با این شرایط منطبق کنند تا پروازها انجام شود و نیاز ارزی خود را از طریق بازار پاسخ بدهند.

افزایش حقوق کارکنان و تهیه اقلام بسته کیترینگ؛ عامل افزایش هزینه‌های ایرلاین‌ها

اسعدی سامانی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: با توجه به تفاوت نرخ ارز نباید توقع داشته باشیم که قیمت بلیت هواپیما، در همان نرخ سابق باقی بماند. چون در مقایسه با سال گذشته، هزینه‌های جانبی شرکت‌های هواپیمایی هم افزایش داشته است. اقلام کترینگ، هزینه نیروی انسانی، افزایش ۳۴ درصدی حقوق کارکنان در شورای عالی حقوق و دستمزد و … هزینه‌هایی است که در فاصله چند ماهه اخیر به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل شده است.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده بلیت هواپیما، تابع عرضه و تقاضاست، طبیعتاً قیمت‌هایی که فروخته می‌شود، پایین‌تر میانگین سقف قیمتی است که شرکت‌های هواپیمایی در دی ماه سال گذشته اعلام کرده و آن را به عنوان کف و سقف قیمت بلیت هواپیما برای رعایت حال مسافران در نظر گرفتند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: نرخ‌های فعلی با در نظر گرفتن اینکه نیمه نخست سال و تابستان جز ایام پیک مسافرت است، به مردم فروخته می‌شود؛ بنابراین در نیمه دوم سال که میزان مسافرت و تقاضای سفر کاهش می‌یابد، قیمت بلیت هواپیما باز هم روند کاهشی بیشتری خواهد داشت.

کاهش ۱۹ درصدی تعداد مسافران هوایی

وی با اشاره به کاهش تعداد مسافران هوایی در کشور تصریح کرد: در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال قبل علی رغم اینکه در اوج سفرهای نوروزی بوده ایم، ۱۹ درصد کاهش مسافر داشته ایم. در ایام پیک سفرهای عید فطر نیز سقف قیمت بلیت هواپیما از سوی ایرلاین‌ها رعایت شد چون بخش مهمی از پروازها با تعداد زیاد صندلی خالی انجام می‌شد و ظرفیت هواپیماها پر نشده بود که نشان می‌دهد تقاضای آنچنانی برای سفرهای هوایی وجود ندارد.

کاهش ۱۵ درصدی ضریب اشغال صندلی هواپیما

به گفته اسعدی سامانی، Load Factor (ضریب اشغال صندلی هواپیما) شرکت‌های هواپیمایی در ماه‌های اخیر به ۷۰ درصد یا حتی کمتر از آن رسیده است؛ در حالی که در چند سال اخیر این شاخص به ۸۵ درصد رسیده بود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا