اقتصاد کلان

سرمایه گذاری ٢٨ میلیارد تومانی در بخش راه آهن/ سفارش بیش از ٨٠ واگن حومه ای برای سال آینده

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی؛ عباس آخوندی وزیر راه در جمع خبرنگاران بیان کرد: امروز ١١٣ واگن افتتاح شد که به ناوگان ریلی کشور اضافه می شود، خوشبختانه این تعداد واگن توسط چهار بنگاه غیر دولتی سرمایه گذاری شده و تماما توسط واگن سازی های ایران ساخته شده است.
وی در ادامه افزود: اکثر واگن سازی های ایران در حال فعالیت هستند و خوشحال هستیم که شرکت های واگن سازی وارد مدار تولید شده اند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای سال اینده میزان سفارشات بیشتر خواهد شد و فقط شرکت رجا امروز اعلام کرد تعداد ٢۵٠ واگن سفارش گذاشته و بقیه شرکت ها سفارش های بسیار خوبی را دریافت کردند.
آخوندی اظهار کرد: واگن سازی پارس در بخش باری و مسافری برای سال ایندع سفارشات خوبی دریافت کرده اند.
وی یاد اور شد : در بخش ریلی تلاش های زیادی صورت گرفته که بعد از گذشت زمان در حال ثمر دادن است و در حال حاضر برای توسعه شبکه خطوط ریلی کشور و رساندن ۵ مرکز استان به راه اهن خوشبختانه کارگاه ها به شدت فعال هستند و روزانه یک کیلومتر ریل گذرای در راه های کشور صورت میگیرد .
وی در این باره یاداورشد: بسته به شرایط کلی جاده ها روزانه ۴ تا ۶ کیلومتر در جاده ها ریل گذاری صورت می گیرد و یک کارگاه بزرگ ریلی در حال فعالیت است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:در برنامه پنج سال اینده حدود ٢٨ هزار میلیارد تومان فقط سرمایه گذاری در حوزه ریل صورت گرفته و تمام این برنامه ها با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.
آخوندی ادامه داد:برای رقابت بخش ریلی با سایر بخش ها در قسمت مسافری حق دسترسی راه اهن به صفر رسیده که ما در جهت کمک به شرکت های راه اهن و حوزه بار از ۵۶ درصد به ٢٩ درصد کاهش یافته است که این امر نیز در جهت اقتصادی شدن حوزه کار راه اهن صورت گرفته است.
وی ادامه داد: امروز دو ست کامل ریل باس قطار اتوبوسی را افتتاح کردیم که این قطارهای بیشتر در حومه تهران است و حومه تهران گرمسار امادع افتتاح است و منتظر ازاد شدن وقت رئیس جمهور هستیم تا این پروژه را افتتاح کنیم.
وزیر راه و شهرسازی یاد اور شد:در حال توسعه شبکه حومه ای هستیم و این مر می تواند در جهت کاهش الودگی هوا و کاهش ترافیک موثر باشد و برای سال اینده بیش از ٨٠ واگن قطار حومه ای را سفارش کردیم و خوشبختانه برای ساخت ایرباس نیز شرکت های داخلی ایران فعالیت می کنند و امیدواریم به هدف توسعه ریلی در کشور نزدیک تر شویم وسهم ریلی را توسعه دهیم.
وی با اشاره به کاهش زمان سفرهای ریلی گفت: در زمینه کاهش زمان سفرهای ریلی اقدامات موثری صورت گرفته ومسیر تهران مشهد دو ساعت کاهش یافته و تام قطارهای مسافری که سرعت کمتر از ١۴٩ کیلومتر بوده از مسیر خارج کردیم تا زمان را به حداقل برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با ایجاد خط سوم تهران گرمسار و روی خط اوردن قطارها روی ریل حومه ای برای قطارهای دور برد فرصت ایجاد میکنیم تا با سرعت بیشتری در این مسیر حرکت کنند .
آخوندی یادآور شد : بعد از فعال شدن خط سوم و چهارم کرج به کاهش سرعت سفر به شمال غرب کشور کمک بسزایی می کند و خط سریع السیر تهران قم در حال اجرا است که در جهت افزایش سرعت قدم جدیدی با ایجاد خطوط جدید بر خواهیم داشت و با توسعه سیستم های الکترونیکی نیز قدم های موثری در کاهش سرعت برداشته شده است.
انتهای پیام/


منبع:میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا