انرژی

صندوق توسعه ملی ۸۴ هزار روستانشین تهرانی را سیراب کرد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران گفت: براساس تدابیر در نظر گرفته شده و تخصیص اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی هشت مجتمع آبرسانی روستایی آماده بهره‌برداری شده که جمعیت بالغ بر ۸۴ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رجب‌پور امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر میزان اعتبار صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستاهای استان تهران، اظهار کرد: ۵۰ میلیارد تومان برای سال ۱۳۹۵ برای استان تهران اعتبار در نظر گرفته شد که ۱۳ مجتمع طبق برنامه باید برای این منظور ایجاد شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر هشت مجتمع آبرسانی روستایی برای استان تهران آماده بهره‌برداری است، گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته نیمه دوم فروردین‌ماه این هشت مجتمع به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین بخوانید

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران، بهره‌برداری ۱۳ مجتمع آبرسانی روستایی استان تهران نیاز به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که اگر این اتفاق حادث شود ۱۱۱ هزار نفر از نعمت آب شرب بهداشتی سالم بهره‌مند می‌شوند.

رجب‌پور با بیان این‌که ۴۵ درصد شبکه آبرسانی روستایی استان تهران فرسوده است، تصریح کرد: برای حل این مساله بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان این‌که سال ۱۳۹۳ میزان پرت آب ۴۳ درصد بود، اظهار کرد: آخر سال ۱۳۹۴ این میزان به ۴۱.۵ درصد و امسال به ۳۸.۵ درصد رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران، دولت برای هر مترمکعب آب روستایی ۶۸۰ تومان یارانه پرداخت می‌کند که این عدد حاکی از فاصله زیاد قیمت تمام شده با فروش آب است. از سوی دیگر باید به این مساله توجه کرد که قیمت تمام شده آب بر حسب صورت‌های مالی ۸۵۰ تومان برای شرکت آب و فاضلاب روستایی هزینه دارد اما عدد فروش آب به مشترکان ۱۳۰ تومان است.

رجب‌پور تصریح کرد: برای کاهش این میزان یارانه باید فاصله قیمت تمام شده آب با عدد فروش آب به مشترکان کمتر شود، بر همین اساس کمیته‌ای در وزارت نیرو وجود دارد که پس از بررسی صورت‌های مالی، بحث افزایش قیمت آب را بررسی و اعلام می‌کند، اما در حال حاضر هیچ جلسه‌ای توسط این کمیته برگزار نشده است.

وی  با بیان این‌که این شرکت ۴۰۰ روستا را تحت پوشش آبرسانی خود قرار داده است، ادامه داد: ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی استان تهران تحت پوشش آبرسانی پایدار قرار دارند.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران، در حال حاضر در استان تهران ۷۱۶ استان وجود دارد ک ۴۰۰ روستا تحت پوشش آبرسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی است و مابقی تحت پوشش دهیاری‌ها و شوراها قرار دارند. برهمین اساس طبق پیگیری‌های صورت گرفته امسال موفق شدیم در شهرستان‌های ورامین، پیشوا، شمیرانات و رباط کریم جمعیت ۱۱ هزار نفر از دهیاری‌ها و شوراها را تحویل بگیریم.

رجب‌پور با بیان این‌که تامین آب ۹۹ درصد روستاها از آب زیرزمینی و از ۱۴۵ حلقه چاه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: جمعیت تحت پوشش از آب سالم در تهران به ۸۶ درصد رسید که قرار است تا پایان برنامه ششم به ۱۰۰ درصد برسد.

وی با بیان این‌که استان تهران تنها استانی است که آبرسانی سیار در آن صورت نمی‌گیرد، افزود: یکی از اقدامات مهم برای آبرسانی پایدار به روستاهای تهران این بود که مطالعات آبرسانی به سرانجام برسد، لذا براساس توافق‌های صورت گرفته در حال حاضر تا افق ۱۴۲۵ مطالعات آبرسانی ۴۰۰ روستا صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران، تصریح کرد: سه سال پیش عمق چاه‌های روستاهای استان تهران ۱۵۰ متر بود، اما اخیرا در منطقه پیشوا و پاکدشت حفر چاه‌ها به ۲۵۰ متر رسیده که این مساله نشان‌دهنده کاهش سطح ایستایی در جنوب تهران است.

رجب‌پور با اشاره به تخصیص آب از سد ماملو به برخی شهرهای تهران، گفت: بر اساس تمهیدات انجام شده بین شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب استان تهران و شرکت آب و فاضلاب روستایی مقرر شد تا افق ۱۴۲۵ به جنوب استان تهران ۵۰ لیتر در ثانیه از آب ماملو برای شهرری، پیشوا و ورامین از آب شهری استفاده شود.

وی سرانه مصرف آب در روستاهای استان تهران را ۱۶۰ لیتر در شبانه‌روز دانست و افزود: این در حالی است که در سال ۱۳۹۳ میزان سرانه آب ۲۱۰ لیتر در شبانه‌روز بوده است.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا