صنعت، معدن، تجارت

تعیین تکلیف سهام عدالت و ورود سالانه ۳هزار کودک به بازار کار

صدور صورتحساب و دوبرابرشدن ارزش سهام عدالت تا رشد ۵درصد اقتصادی در نه ماهه امسال و بلوکه شدن ۱.۶میلیارد دلار دارایی ایران در لوکزامبورگ از جمله مهمترین اخبار این هفته بودند.

به گزارش آرمان اقتصادی در هفته ای که گذشت، صدور صورتحساب و دوبرابرشدن ارزش سهام عدالت، پرداخت ۱۴۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی، رشد ۵درصد اقتصادی در نه ماهه امسال و بلوکه شدن ۱.۶میلیارد دلار دارایی ایران در لوکزامبورگ مهمترین خبرهایی بودند که در حوزه اقتصادی منتشر شدند.

صدور صورتحساب و دوبرابر شدن ارزش سهام عدالت 

درهفته جاری سامانه ساماندهی سهام عدالت به منظور صدور صورتحساب توسط معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد و یکی از خبرهای خوش اقتصادی هم، ۲ برابر شدن ارزش سهام عدالت بود که در مراسم رونمایی از این سامانه،  از سوی وزیر اقتصاد اعلام شد؛ به گفته طیب نیا، مشمولان کمیته امداد، بهزیستی و روستائیان سرپرست خانوار غیرشاغل، سهام و سود را در سقف پیش‌بینی شده دریافت می‌کنند.

 رشد اقتصادی ۵ درصدی در نه ماهه گذشته

براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی کشور در نه ماهه امسال بدون احتساب نفت ۵ درصد است و بخش کشاورزی وضعیت مناسبی را تجربه می کند. بر اساس نتایج حساب های ملی فصلی مرکز آمار ایران، نرخ رشد محصول ناخالص داخلی (به قیمت بازار) در ۹ ماهه نخست سال جاری ۷.۲ درصد اعلام شد.

محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ در نه ماهه نخست سال جاری به رقم ۵۰۵۳۵۳ میلیارد ریال با نفت و ۴۸۱۵۷۷۷ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۴۷۱۳۷۱ میلیارد ریال و بدون نفت ۴۵۸۵۵۰ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۷.۲ درصدی محصول ناخالص داخلی در نه ماهه اول سال ۱۳۹۵ دارد.

۱.۶ میلیارد دلار دارایی ایران مسدود شد 

اقتصاد کشور در هفته ای که گذشت یک خبر جنجالی هم داشت؛ روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای خبر داد که یک قاضی در لوکزامبورگ بی‌سروصدا دستور مسدود کردن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی های بانک مرکزی ایران را صادر کرده است.

دادخواستی که منجر به صدور این رای شده، توسط قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تنظیم شده است. البته بانک مرکزی ایران با صدور اطلاعیه ای این حکم را غیرقانونی توصیف و اعلام کرد:تلاش آمریکا برای توقیف ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی های جمهوری اسلامی ایران در کشور لوکزامبورگ خلاف حقوق و معاهده های بین المللی است و قابلیت اجرا ندارد.

تداوم نشر اسکناس با واحد پولی ریال

 مسعود رحیمی، سرپرست ریالی و نشر بانک مرکزی در گفتگو با آرمان اقتصادی با اشاره به اینکه تا زمانی که تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان انجام نشود، اسکناس ها با واحد ریالی چاپ می شوند، گفت: توقفی در نشر اسکناس‌های جدید نداریم.

 تاسیس بانک جدید ایرانی-اروپایی

 احمد حاجی محمدی، یک مدیر ارشد بانکی در گفتگو با آرمان اقتصادی از ایجاد بانک ایرانی-اروپایی با عضویت ۳ ایرانی و ۴ اروپایی در ترکیب هیات مدیره خبر داد و گفت: بانکهای بین المللی، بانکهای ایران را به لحاظ شفافیت و کارآمدی بررسی کرده اند و اکنون قرار است که یک بانک ایرانی- اروپایی با سهام ۴۷ درصدی ایران و ۵۳ درصدی طرف اروپایی در یکی از کشورهای اروپا ایجاد شود.

رکورد تولید پتروشیمی در ایران شکسته شد

 علی محمد بساق زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ثبت رکورد جدید تولید ۵۰ میلیون تن محصول پتروشیمی و پلیمری از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: حجم صادرات پتروشیمی نیز امسال حدود ۸ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۲۸میلیون دلاری درآمد روزانه فروش نفت ایران

 سرپرست مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت از افزایش ۲۸ میلیون دلاری درآمد روزانه فروش نفت ایران خبر داد و گفت: حجم ذخایر ارزی عربستان در دوره کاهش قیمت نفت، ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

دو قرارداد مشارکت خارجی خودرویی تا پایان سال امضا می شود

یکی از خبرهای مهم حوزه صنعت کشور مربوط به خبر امضای دو قرارداد مشارکت خارجی در حوزه خودرو است که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شد. محمد رضا نعمت زاده با اعلام این خبر افزود:یکی از این مشارکت ها در حوزه خودروهای سنگین است و ۳۰ درصد تولیدات ناشی از قراردادهای جدید مشارکت خارجی خودرویی، باید صادر شود.

انهدام۴٠٠باندقاچاق سازمان یافته

قاسم خورشیدی، سخنگوی ستادمبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با آرمان اقتصادی از انهدام ۴۰۰ باند سازمان یافته قاچاقچیان در سال جاری خبر داد وگفت:برآوردهای اولیه حکایت از کاهش حجم قاچاق در سال ۹۵ به حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار دارد.

اعلام پیشنهادات میزان افزایش دستمزد ۹۶ در هفته آینده

ابوالفضل فتح اللهی، عضو کارگری شورای عالی کار در گفتگو با آرمان اقتصادی گفت: براساس برنامه نمایندگان کارگری و کارفرمایی پیشنهادات خود را از میزان افزایش دستمزد در جلسه هفته آینده ارائه می دهند. همچنین در جلسه هفته جاری پیشنهاد شد که دولت به منظور جبران هزینه‌های تولید، تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی در اختیار کارفرمایان قرار دهد که این موضوع برای تایید دولت برسد.

پرداخت۱۴۵۰میلیارد تومان وام اشتغال در سال۹۵

اصغر نورالله زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امیددر گفت‌وگو با آرمان اقتصادی ضمن اشاره به پرداخت ۱۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی از ابتدای امسال، از بررسی لایحه ۱.۵ میلیاردی صندوق توسعه ملی برای اشتغال تا پایان سال در مجلس خبرداد.

۲۴استان درگیرآنفلوانزای پرندگان شد

 رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با مهر از درگیری ۲۴ استان با آنفلوانزای پرندگان خبر داد و گفت: وضعیت استان اصفهان بسیار وخیم است ضمن اینکه تولیدکنندگان نیز شرایط نامطلوبی در آستانه نوروز دارند.

توزیع فراوان میوه‌های قاچاق در آستانه شب عید

رئیس اتحادیه میوه و سبزی از توزیع گسترده میوه‌های قاچاق در آستانه شب عید در بازار خبر داد. سیدحسین مهاجران در گفتگو با آرمان اقتصادی افزود: در میدان مرکزی میوه و تره بار، عرضه کنندگان میوه‌های ممنوعه خارجی این محصولات را در سبدها و کارتن‌های میوه‌های ایرانی ریخته و آنها را به جای محصول داخلی به فروش می‌رسانند.

ورود سالانه۳هزارکودک به بازار کار

آخرین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سال ۹۵ با درخواست علی ربیعی از پارلمان بخش خصوصی برای ساماندهی کودکان کار همراه بود. علی ربیعی در این نشست با بیان اینکه سالانه ۳ هزار کودک وارد بازار کار می شود که تحت عنوان کودکان کار شناخته می شوند، از  اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران درخواست کرد در راستای مسئولیت اجتماعی خود، برای ساماندهی این کودکان نقش آفرینی کند و وزارت کار را در این بخش مورد حمایت قرار دهد.

 بدهی ۱۵۹۲ میلیارد تومانی وزارت راه به پیمانکاران راههای روستایی

حسین میرشفیع، مشاور وزیر راه وشهرسازی در حوزه راه روستایی از بدهی ۱۵۹۲ میلیارد تومانی وزارت راه وشهرسازی به پیمانکاران راههای روستایی خبر داد. وی در نشست خبری انجمن خیرین راه و ترابری افزود: از اعتبار ۱۱۵۰ میلیارد تومانی مصوب شده در سال۹۴ و ۹۵ برای احداث راه روستایی فقط یک میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

سهم ۱۲درصدی راه آهن در حمل کالا

سعید محمدزاده، مدیر عامل شرکت راه آهن با اشاره به پیش بینی سهم ۳۰ درصدی راه آهن در حمل کالا بر اساس برنامه ششم توسعه گفت: هم اکنون این سهم حدود ۱۲ درصد است این درحالی است که در سال ۹۲، حدود ۸ درصد از کالاها توسط حمل و نقل ریلی جابه جا می شد.

تولید ۱۲ برند خارجی پوشاک در ایران 

معاون اشتغال وزیر کار با بیان اینکه با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی می توانیم برای ۳۸۰هزار نفر در بخش پوشاک کشور اشتغال ایجاد کنیم، خبر داد:در جهت توسعه ظرفیت های اشتغالزایی در صنعت پوشاک، هفته گذشته ۱۲ قرارداد بین تولید کنندگان داخلی و برندهای خارجی منعقد شد تا تولید پوشاک این برندها در ایران برای فروش در داخل و خارج از کشور، صورت گیرد.

او گفت که صنعت پوشاک ۹۰۰درصد ارزش افزوده دارد.

افزایش ۷۰۰ درصدی اعلام ورشکستگی؛ از تقلب تا واقعیت

محمد علی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت که تقاضا برای ورشکستگی و صدور رای در این زمینه در کمتر از دو سال گذشته حدود ۷۰۰ درصد افزایش یافته است. وی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه  دو سیما با اشاره به اینکه ورشکستگی به تقلب به نوعی دور زدن قانون است، افزود: این روش راه فراری برای نپرداختن دیون، مالیات و نپرداختن عوارض قانونی است.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا