انرژی

سازمان برنامه و بودجه در مقابل تجدیدپذیرها کوتاه آمد

معاون وزیر نیرو و مدیر عامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: علی‌رغم این‌که سال گذشته سازمان برنامه و بودجه عوارضی را که از مردم برای برق‌رسانی روستایی و توسعه تجدیدپذیرها در نظر گرفته شده بود، برای هزینه‌های جاری صرف کرد، اما امسال مقرر شد که ۶۰۰ میلیارد تومان از این منابع را تخصیص دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سید محمد صادق‌زاده، امروز در نشستی با بیان این‌که سازمان برنامه و بودجه پذیرفت که ۶۰۰ میلیارد تومان از منابعی را که قرار بود برای توسعه تجدیدپذیرها هزینه شود، به این بخش بازگرداند، اظهار کرد: سال ۱۳۹۶ معادل ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه تجدید پذیرها پیش‌بینی شده بود که ۶۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت نشد. البته امسال نیز در تخصیص منابع ایجاد شده تاخیر ایجاد شد و تنها ۵۰ میلیارد تومان به این حوزه تخصیص یافته است.

وی با بیان این‌که بعد از گذشت پنج ماه تخصیص این میزان منطقی نیست، ابراز امیدواری کرد که در ماه‌های باقی‌مانده از سال ۱۳۹۷ این تخصیص‌ها به درستی صورت گیرد.

همچنین بخوانید

مدیر عامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در رابطه با پرداخت صورت‌ حساب‌ها به تولیدکنندگان برق حوزه تجدیدپذیر، افزود: در حال حاضر هیچ کدام از نیروگاه‌های تجدیدپذیر طلبی از ساتبا و وزارت نیرو ندارند و اگر سازمان برنامه و بودجه پرداختی را انجام نداد، اجازه نداریم که این مساله در پرداخت صورت حساب‌ها مشکلی ایجاد کند.

صادق‌زاده در مورد صادرات برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: ۱۰ روز پیش وزیر نیرو شرایط صادرات برق تجدیدپذیرها را ابلاغ کرد؛ به گونه‌ای که بخش غیردولتی ایران می‌تواند با بخش غیردولتی کشورهای دیگر وارد مکاتبه شود و گرچه چند روز از ابلاغ این مساله می‌گذرد، اما تقاضا برای صادرات برق از سوی تولیدکنندگان تجدیدپذیر بسیار بالا بوده است.

وی با بیان اینکه از دو سال قبل صنعت تولید برق از انرژی تجدیدپذیر وارد فصل تازه‌ای شده است، گفت: طی دو سال گذشته توانستیم ۶۴۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر را بهره برداری کنیم و تا پایان سال جاری نیز  ۴۱۰ مگاوات دیگر که در حال ساخت است، به این ظرفیت تولید اضافه می‌شود.

معاون وزیر نیرو، مجموع سرمایه‌گذاری های انجام شده از دو سال گذشته تاکنون را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: تمامی این مبلغ از طریق بخش مردمی تامین شده و حتی یک ریال از سرمایه بخش دولتی استفاده نکردیم.

وی با بیان اینکه ۱۱ تولیدکننده داخلی تجهیزات مورد نیاز نیروگاه های تجدیدپذیر را تولید می‌کنند، تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاران از تجهیزات ساخت داخل استفاده کنند، برق نهایی آنها ۳۰ درصد گران‌تر خریداری می‌شود.

او درباره وضعیت تجدیدپذیرها نیز گفت: در سال ١٣٩۵ نسبت به سال ١٣٩۴ شاهد رشد ۴۰ درصدی ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور بودیم؛ این در حالی است که در سال ١٣٩۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ این رشد ظرفیت به ۷۰ درصد رسید.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان این‌که در حال تغییر ریل در استفاده و خلق منابع تولیدی برق هستیم، اظهار کرد: این تغییر ریل نباید به کندی یا با سرعت انجام شود. البته ایران از نظر ذخایر انرژی تجدیدپذیر نسبت به قاره اروپا به طور متوسط ۲.۵ برابر بیشتر منابع طبیعی در این بخش در اختیار دارد.

وی افزود: قبلا ۳۰ ریال به عنوان عوارض برق برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر از قبوض مشترکین کسر می‌شد که سال گذشته این رقم به ۵۰ تا ۶۰ ریال رسید که با توجه به حمایت‌های دولت و مجلس، پیش‌بینی می‌شود توسعه این نیروگاه‌ها با سرعت مطلوبی انجام شود.

مدیرعامل ساتبا، میزان بودجه تخصیص داده شده به توسعه بخش تولید برق تجدیدپذیر را در قانون بودجه ۱۳۹۶ معادل ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان ۶۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است و از ۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده، چند روز پیش اعلام شد که ۵۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است که با توجه به کندی روند پرداخت، به نظر می‌رسد روند سال گذشته در بخش پرداختی‌ها تکرار می‌شود.

صادق‌زاده با اشاره به این‌که با وجود افزایش نرخ ارز و افزایش بخشی از هزینه ها برای سرمایه گذاران این حوزه، میزان صدور پروانه احداث کاهش نداشته است، توضیح داد: طی دو سال گذشته تلاش کرده‌ایم که سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق تجدیدپذیرها را برای اقشار ضعیف و حتی عموم مردم فراهم کنیم؛ چرا که در این شیوه تولید برق در نقطه مصرف انجام می‌شود، بنابراین شاهد تلفات نیستیم. این در حالی است که اکنون ۱۷۰۰ نیروگاه کوچک در روستاهای سراسر کشور و بخش‌های کمتر توسعه یافته داریم که به خودی خود نقش قابل توجهی در اشتغالزایی دارند.

به گفته این مقام مسئول، وزارت نیرو در حال حاضر هیچ‌گونه بدهی به مشترکان خود در بخش تولید برق تجدیدپذیر ندارد.

وی با بیان این‌که ایران از نظر ذخایر انرژی تجدیدپذیر نسبت به قاره اروپا به طور متوسط ۲.۵ برابر بیشتر منابع طبیعی در این بخش در اختیار دارد، اظهار کرد: امسال تا ١١٠٠ مگاوات برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر  خواهیم داشت که اگر نرخ رشد ۵۰ درصدی داشته باشیم، برای سال بعد این عدد به ۲۰۰۰ مگاوات خواهد رسید و تا پایان برنامه ششم روند تولید ما از ۵۰۰۰ مگاوات فراتر می‌رود.

معاون وزیر نیرو درباره خبر خروج شرکت انگلیسی سرمایه‌گذار در بخش تجدیدپذیر ایران اظهار کرد: این موضوع یک شیطنت سیاسی بود که شخص مجهول‌الهویه‌ای ادعا کرده بود که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کرده که به دلیل تحریم‌ها خارج شده است. ما هیچ درخواستی از سوی این شرکت مجهول ثبت نکرده‌ایم و این شرکت به هیچ عنوان قصد ساخت نیروگاه در ایران را نداشته‌ است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا