انرژی

مدیریت منابع آبی باید یکپارچه باشد

یک کارشناس حوزه آب گفت: در حال حاضر بیشترین مصرف آب در کشور مربوط به بخش کشاورزی است در نتیجه مدیریت منابع آبی باید از وزرات نیرو به وزارت جهاد کشاورزی محول تا از این وزارتخانه بتوان در خصوص نحوه مصرف و راندمان مصرف مطالبه کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید سینی ساز در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: این نگاه که تمامی زنجیره های هر بخش تولیدی در اختیار مدیر همان بخش باشد یک تجربه جهانی و یک اصل پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: آب در بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین نهاده های تولید محسوب می شود.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه آب یادآورشد: مدیریت بهینه مصرف آب در کشور به ویژه در حوزه کشاورزی یک ضرورت حیاتی است.

معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو نیز در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد گفت: در هیچ کجای دنیا دو واحد تامین کننده و مصرف کننده آب مثل وزات نیرو و جهاد کشاورزی را در یک واحد سازمانی استقرار نمی دهند.

هدایت فهمی افزود: در حال حاضر وزارت نیرو وظیفه تامین آب را در کشور بر عهده دارد و وزارت جهاد کشاورزی مصرف کننده آب است.

وی ادامه داد: منابع طبیعی در وزارت جهاد کشاورزی از جایگاه بسیار ضعیفی برخوردار است چرا که در درون یک وزارتخانه قرار دارد بنابراین انتزاع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از وزارت جهاد کشاورزی یک امر کارشناسی و باید مستقل باشد.

معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: وزارت جهاد کشاورزی یک سازمان بسیار عریض و طویل و در عین حال اعتبارات این مجموعه نیز متناسب نیست.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تامین امنیت غذایی را یکی از وظایف مهم وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: امنیت غذایی به معنی تامین غذای سالم با فرصت های یکسان برای تمامی آحاد جامعه بصورت اقتصادی و فیزیکی است.

فهمی بیان داشت: البته معنای این حرف این نیست که تمامی محصولات کشاورزی در داخل تولید شود چرا که هیچ کشوری در دنیا چنین امکاناتی ندارد.

وی در ادامه از خودکفایی ۶۰ درصدی محصولات کشاورزی در کشور خبرداد و اظهارداشت: در حال حاضر ۴۰ درصد محصولات مورد نیاز در این حوزه از طریق واردات تامین می شود.

معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو یادآورشد: برای تولید این میزان محصول در داخل سالانه ۹۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف می شوددر حالیکه اگر قرار باشد تمامی محصولات در مملکت تولید شود میزان مصرف آب به رقم ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید که چنین آبی در اختیار نیست چون مجموع آب تجدید پذیر کشور تنها در حد ۱۱۵ میلیارد متر مکعب است.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و محمد جوادی نژاد» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا