انرژی

محجوب: عوامل انسانی مهم‌ترین علت حوادث نفتی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عوامل انسانی را مهم‌ترین علل حوادث نفتی عنوان کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علیرضا محجوب در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال خود از وزیر نفت درباره‌ی آتش‌سوزی پالایشگاه‌ها، وقوع آتش‌سوزی و انفجار در پتروشیمی و پالایشگاه‌های کشور را موجب کشته و زخمی شدن کارکنان، تحمیل هزینه به صنعت نفت و تعطیلی بخش عظیمی از پالایشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: خود مجلس شورای اسلامی یکی از بخش‌هایی است که در این زمینه کوتاهی کرده کمیسیون انرژی باید اولین توجه‌اش را به تقویت ایمنی و حفاظت از جان و مال کارگران و سرمایه انسان‌ها معطوف کند.

وی افزود: براساس استانداردهای جهانی ۱۷ درصد از حوادث متاثر از صنعت نفت است. حوادث این بخش در کجا ثبت می‌شود و ماهیت آن چیست؟ برخی از این حوادث بسیار پیش پا افتاده است.  در یکی از موارد هفت حادثه در یک سال ثبت شده که چهار حادثه مربوط به سقوط است. این دیگر تکنولوژی نمی‌خواهد بلکه آموزش می‌خواهد و اگر ابزار و قانون ناقص است باید آن را اعلام کنید.

همچنین بخوانید

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۵، ۳۰ حادثه در صنعت نفت ثبت شده که ۲۱ حادثه آتش‌سوزی و ۹ حادثه غیرآتش سوزی بوده است، گفت: البته ظاهرا دستگاه‌ها در انتقال گزارش‌ها مشکل دارند و آمارها با هم متفاوت است.

وی با تاکید بر این‌که مجلس در مقابل جان انسان‌ها امنیت شغلی و اموال مردم مسئول است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم این حوادث ربطی به ما ندارد. ۷۰ درصد حوادث مربوط به ناامنی شغلی است و عوامل انسانی مهم‌ترین علت حادثه است لذا تردیدی نیست که این موضوع اولین چیزی است که باید به آن پرداخته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فوت ۳۵ نفر در حوادث صنعت نفت اظهار کرد: کل حوادث منتهی به فوت را بررسی کنید می‌بینید که این میزان فوتی در صنعت نفت ۳۰ درصد کل حوادث منتهی به فوت است. این‌که بگوییم دستگاه دیگری مسئول است مسئولیت وزارت نفت را از بین نمی‌برد.

محجوب اضافه کرد: وزیر نفت در هیچ تشیع جنازه‌ای از کارگران صنعت نفت حاضر نشده، در حالی که انتظار ما این است که انسان و شرافت انسانی اساس کار باشد. متاسفانه وزارت نفت به مسئولیت‌های اخلاقی و قانونی خود به خوبی عمل نکرده است.

وی در پایان تاکید کرد: ما کاستی قانون را قبول داریم، اما باید برای حل این مشکل لایحه‌ای ارائه شود.

انتهای پیام  

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا