بورسبورس کالا

بی‌توجهی کارگروه تنظیم بازار به تصمیم شورای عالی بورس/ عرضه‌های روز سه شنبه بورس کالا پذیرفته شد

بعد از لغو عرضه‌های بورس‌کالا به منظور اتخاذ تصمیات جدید در خصوص تعیین نرخ دلار در قیمت کالاها توسط شورای عالی بورس؛ دقایقی پیش کارگروه تنظیم بازار خبر از آغاز عرضه این محصولات با همان نرخ دولتی از فردا داد؛ البته به گفته کارشناسان، این روال چندان ادامه دار نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هفته گذشته بود که شورای عالی بورس به منظور حفظ تعادل در بازار کالا و جلوگیری از سوء استفاده از دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی (تخصیص داده شده به کالاهای عرضه شده در بورس برای حمایت از بخش تولید) عرضه‌های بورس کالا را لغو کرد. اقدامی که به اعتقاد اغلب کارشناسان مثبت ارزیابی شده بود و امکان تعیین قیمت این کالاها (غیر از کالاهای اساسی مندرج در بسته ارزی ابلاغ شده اخیر دولت) را با دلار بازار ثانویه ایجاد می‌کرد؛ بازاری که با نرخ دستوری عمل نمی‌کند و بر اساس عرضه و تقاضا است. گفتنی است، بخش عمده این محصولات شامل کالاهای فلزی و پتروشیمی است که در بورس کالا عرضه می‌شوند و به مدد رانت خواران مورد سوء استفاده از مابالتفاوت نرخ آن در بورس و بازار آزاد شده بود.

 در ادامه این جریان، فعالان حوزه کالا در انتظار اعلام رسمی دولت و در راس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند تا تعیین نرخ بازار ثانویه برای فروش این محصولات در بورس کالا اطلاع داده شود؛ تا اینکه دقایقی پیش، کارگروه تنظیم بازار اعلام کرد، از فردا سه شنبه ۳۰ مرداد، عرضه‌های فولاد با دامنه نوسان ۱۰ درصد (۵ درصد بیشتر از دامنه نوسان پیشین) و بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی از سر گرفته خواهد شد.

همچنین این گروه خبر داد، محصولات پتروشیمی نیز با همان دامنه محدود قبلی و نرخ برمبنای دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در این بورس عرضه می‌شوند. البته، این ستاد هنوز برای تصمیمی در خصوص مس و آلومینیوم اتخاذ نکرده است.

شایان ذکر است، تصمیمات گرفته شده، موقتی و تا اطلاع ثانوی قابل تغییر است و بنا بر نظر برخی کارشناسان این روال خیلی ادامه‌دار نخواهد بود.

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا