بانک و بیمهطلا و ارز

تهدید‌های خارجی شوخی نیست/ دولت نمی‌تواند در برابر نابسامانی‌های بازار بی‌تفاوت باشد

رییس سازمان برنامه و بودجه در نشست علمی «الگویی مناسب برای توسعه ایران»گفت: تهدید‌های خارجی شوخی نیستند و دولت نمی‌تواند در این شرایط نسبت به نوسانات بازار بی‌تفاوت باشد.

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ محمدباقر نوبخت اظهار کرد: در سند چشم‌انداز که فرادست ترین سند پس از قانون اساسی است تعیین شده که ایران در سال۱۴۰۴ کشوری توسعه یافته باشد.

همچنین بخوانید

وی افزود:رشد اقتصادی که ما به دنبال آن هستیم تنها یک رشد اقتصادی همراه با عدالت نیست زیرا این الگو قدیمی است، ما به دنبال یک توسعه انسانی دین محور هستیم.

وی خاطرنشان کرد:برای رسیدن به این رشد ما از تلفیقی از استراتژی‌های تولید رقابتی دانش‌بنیان، عدالتگرا و اقتصاد باز(صادرات محور)استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان این نکته که درحال حاضر حمایت از پول ملی بسیار مهم است ادامه داد: مردم باید ببینند که وقتی شرایطی مشابه برای کشور همسایه پیش می‌آید مردم حتی به طور سمبلیک از پول ملی خود دفاع می‌کنند.

نوبخت گفت: ما یک نظام اقتصادی مبتنی بر دولت_بازار هستیم و میزان دخالت دولت در اقتصاد را اقتضای شرایط مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد:برخی می‌گویند باید همه چیز را برعهده عرضه و تقاضا گذاشت اما دولت نمی‌تواند بگذارد این نگاه لیبرالیستی مردم را زیر چرخ دنده‌های خود له بکند.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: البته قانون اساسی به عنوان مهم‌ترین مرجع معتقد به یک دولت بزرگ با اختیارات وسیع و مسئولیت‌های گسترده معتقد است اما این به آن معنی نیست که دولت باید از اختیارات خود در همه زمینه‌ها استفاده کند، بلکه می‌تواند اختیارات خود را واگذار کند.

وی ادامه داد: این واگذاری‌هارا را اقتضاها مشخص می‌کند همانطور که دولت یازدهم در ۳۶مصوبه تمام مقرراتی که دولت براساس آن‌ها به کسب‌و‌کارها ورود می‌کرد را کنار گذاشت.

نوبخت در پایان گفت: با وجود عدم تعادل در بازار و تهدید‌های خارجی دولت نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد زیرا درحال حاضر حتی یک لبوفروش هم مبنای محاسبات خود را دلار قرار می‌دهد و نمی‌توانیم انکار کنیم که یک ارز جهان‌شمول وجود دارد که صاحب آن تصمیم گرفته اقتصاد ما را از هم بپاشاند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا