بین الملل

بحران لیره ترکیه ریسک زیادی برای اقتصاد برلین دارد

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد که سقوط لیره ترکیه برای اقتصاد آلمان از مناقشات تجاری با آمریکا و«بدون قرارداد ترک کردن اتحادیه اروپا توسط انگلیس»، خطرناک‌تر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، وزارت اقتصاد آلمان روز دوشنبه گفت که سقوط لیره ترکیه برای اقتصاد آلمان از مناقشات تجاری با آمریکا و بدون قرارداد ترک کردن اتحادیه اروپا توسط انگلیس، خطرناک‌تر است.

لیره ترکیه امسال با بدتر شدن روابط دیپلماتیک ترکیه و آمریکا و هشدار سرمایه‌گذاران در مورد کنترل بیشتر اردوغان بر بخش مالی این کشور، حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

همچنین بخوانید

آلمان دومین سرمایه‌گذار بزرگ خارجی در ترکیه، که بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا است، می‌باشد.

وزارت مالی آلمان در گزارش ماهیانه خود نوشت: با توجه به وضعیت نامشخص نحوه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و همچنین سیاست‌گذاری‌های تجاری آینده آمریکا، ریسک‌هایی اقتصاد را تهدید می‌کنند. بحث‌های موجود در مورد تعرفه‌ها و تهدید جنگ تجاری، فعالیت‌های اقتصادی را خفه کرده است.

این گزارش اضافه می‌کند: تحولات اخیر ترکیه، ریسک اقتصادی خارجی جدیدی به وجود آورده است.

وزارت مالی آلمان در این گزارش می‌گوید: علی‌رغم این ریسک‌ها، اقتصاد آلمان با هزینه‌کردهای دولتی، مصرف بخش خصوصی، نرخ‌های پایین بهره، بازار اشتغال قدرتمند و افزایش دستمزدهای واقعی، قوی باقی ماند.

در ادامه هم آمده بود علی‌رغم تهدید به جنگ تجاری، درحالی که کل اقتصاد در وضعیت خوبی باقی مانده است، انتظار می‌رود شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا