امور زیربناییراه و ساختمان

کاهش وابستگی به کشورهای خارجی با تاسیس شرکت‌های تخصصی/ کاهش تعمیر واگن از 110 روز به 45 روز

مدیرعامل شرکت رجاء از کاهش وابستگی به کشورهای خارجی با تاسیس شرکت‌های تخصصی در صنعت ریلی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، فرهمند رییس هیات‌مدیره هلدینگ هگتا در مراسم شروع به کار شرکت نوین صنعت رجاء اظهار داشت: هدف ما از تصویب این شرکت ورود به حوزه تعمیرات واگن‌ها و ورود به حوزه فنی صنعت ریلی است و دنبال تخصصی کردن فعالیت‌ها در صنعت ریلی هستیم.

وی با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای بین المللی در صنعت ریلی اظهار داشت: وجود شرکت‌های تخصصی می‌تواند منجر به ارتقای استانداردهای بین‌المللی در صنعت ریلی شود .

فرهمند تاکید کرد: سیاست ما این است که بتوانیم با فراهم آوردن شرایط مناسب‌تر به شرکت‌های وابسته به رجاء و سایر شرکت‌های ریلی خدمات تخصصی، فنی ارایه دهیم.

همچنین در ادامه این مراسم محمد رجبی مدیرعامل شرکت رجاء با بیان اینکه با تاسیس شرکت نوین صنعت رجاء دنبال توسعه خدمات فنی در این صنعت هستیم، اظهار داشت: بدون‌شک با تخصصی شدن فعالیت‌ها استانداردها در این صنعت تقویت خواهد شد و رجاء به‌عنوان یکی از ارکان مهندسی ریلی امیدوار است بتواند این اهداف را محقق کند.

وی با بیان اینکه برای دفع آسیب‌های حاصل از اعمال تحریم‌ها برنامه‌هایی را در دستور کار داریم، اظهار داشت: با تخصصی شدن شرکت‌ها و تاسیس مجموعه تخصصی دنبال ارتقای تکنولوژی در صنعت ریلی هستیم و برای به روزسازی تجهیزات و امکانات با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های فنی همکاری می‌کنیم.

رجبی با تاکید بر اینکه با تاسیس شرکت نوین صنعت رجاء دنبال انجام فعالیت زنجیره و ارایه خدمات به شرکت‌های باری و کششی در صنعت ریلی هستیم، ادامه داد: شرکت رجاء دچار بروکراسی دولتی بسیار سنگینی است به همین دلیل یک شرکت جدید تاسیس شده که با انجام فعالیت های تخصصی خارج از بروکراسی های دولتی فعال باشد و بتواند به سایر شرکت ها کمک کند.

رجبی ادامه داد: تاکید بر این است که فعالیت‌های این شرکت IT محور باشد و به همین دلیل با استفاده از شرکت دانش‌بنیان دنبال ارتقای تکنولوژی در این شرکت جدید هستیم.

مدیرعامل شرکت رجاء با بیان اینکه با تاسیس شرکت‌های تخصصی می‌توان وابستگی به کشورهای خارج را کاهش داد، گفت: وابستگی به کشورهای خارجی در بخش‌هایی از صنعت ریلی به حداقل رسیده، البته این به معنای خودکفایی نیست اما معتقدیم می‌توان با این سیاست‌ها و تخصصی کردن فعالیت‌ها و ارتقای تکنولوژی به خود اتکایی در این صنعت برسیم.

رجبی با بیان اینکه در بخش ناوگان غیر خود کشش وابستگی به کشورهای خارجی به کمتر از 20 درصد رسیده، گفت: بسیاری از تجهیزاتی که داخل تولید شده در 10 سال گذشته امتحان خود را پس داده‌اند و واردات آنها قطع شده است.

رجبی ادامه داد: قطار بین سایر مدهای حمل‌ونقل بالاترین جایگاه ایمنی را دارد بنابراین حمایت دولت از این صنعت ضروری است و نیازمند توسعه ناوگان با حمایت‌های دولت هستیم.

وی با اشاره به لزوم ارایه یارانه به شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برای تردد در برخی مسیرها گفت: در حال حاضر قیمت بلیت‌های تعیین شده 3 هزار تومان به ازای هر 120 کیلومتر است که این رقم هزینه‌های تمام شده مسیر را پوشش نمی‌دهد.

مدیرعامل رجاء ادامه داد: برای جبران مابه‌التفاوت هزینه تمام شده و نرخ بلیت دولت باید یارانه بپردازد که البته یارانه‌ای هم در نظر گرفته شده است.

رجبی ادامه داد: قیمت بلیت قطار حومه‌ای براساس هزینه‌های سال 94 است حال اینکه هزینه‌ها در این بخش تا 50 درصد افزایش یافته و قیمت‌های فعلی 200 قطار حومه‌ای پاسخگوی هزینه‌های تمام شده نیست.

مدیرعامل رجاء افزود: باید در نظر داشته باشیم که کیفیت واگن‌ها هم در این سال‌ها افزایش یافته طوری‌که 400 واگن از رده خارج شده و سایر واگن‌ها هم بازسازی و نوسازی شده که برای بازسازی آنها بیش از صدها میلیارد تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: با معاون اول رییس‌جمهوری مذاکراتی برای پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های تمام شده و قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای در قالب یارانه داشته ایم.

رجبی همچنین درباره افزایش قیمت ده درصدی بلیط قطار گفت: در حالیکه در بخش قطارهای بین شهری شاهد افزایش تا 40 درصد هزینه‌ها هستیم اما دولت با افزایش قیمت ده درصدی موافقت کرد و باید هزینه‌ها را از محل صرفه جویی‌ها کاهش دهیم تا رشد قیمت‌ها را این‌گونه جبران کنیم.

رجبی ادامه داد: در حالیکه مدت زمان تعمیر و نگهداری یک واگن امروز به 110 روز می‌رسد تلاش می‌کنیم در شرکت نوین صنعت رجاء آن را به 45 روز کاهش دهیم.

در ادامه یاوری مدیرعامل شرکت نوین صنعت رجاء با بیان اینکه تصمیم گرفتیم بخش فنی رجاء را از مسافری آن جدا کنیم، گفت: تاسیس شرکت نوین صنعت رجاء در راستای تخصصی شدن فعالیت‌ها است و تلاش می‌کنیم یک شرکت چابک به دور از بروکراسی‌های دولتی فعال کنیم.

وی ادامه داد: بروکراسی‌های پیچیده و هزینه‌های قابل توجهی را تلف می‌کند اما ما دنبال این هستیم که در این شرکت جدید کمترین درگیری با بروکراسی‌های دولتی را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بحث قیمت تمام شده بسیار اهمیت دارد گفت: یکی از سیاست‌های ما در شرکت نوین صنعت رجاء کاهش قیمت‌های تمام شده و با افزایش کیفیت خدمات به‌دنبال افزایش قابلیت‌های رقابت در بازار هستیم. این شرکت توان بازسازی و نوسازی و اساسی 150 واگن در سال دارد همچنین می‌تواند تعمیرات سالیانه 1200 واگن را انجام دهد.

 در ادامه این مراسم علیرضا محمودی عضو هیات‌مدیره رجاء با اشاره به حمایت‌های سازمان تامین اجتماعی از این مجموعه گفت: جدای از حمایت‌های معنوی سازمان تامین اجتماعی حمایت‌های مالی ورود 54 واگن نو و جدید را برعهده داشت و در چندماه آینده هم شاهد ورود واگن‌های جدید به ناوگان خواهیم بود.

وی ادامه داد: به خوبی می‌دانیم هزینه‌های نوسازی ناوگان بسیار بالا است از سوی دیگر هزینه‌های شرکت‌های ریلی در طول دو سال گذشته حداقل 30 درصد افزایش یافته است .

محمودی ادامه داد: در طول این سال‌ها با حمایت سازمان تامین اجتماعی بیش از 260 واگن به‌صورت کامل بازسازی شد که این اقدامات هزینه‌های چند ده میلیارد تومانی را به دنبال داشت اما برای افزایش کیفیت خدمات به مردم این هزینه‌ها را تقبل کردیم.

محمودی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی متعلق به بازنشستگان است و یکی از مهمترین دغدغه‌های ما هم انجام این مسوولیت‌های اجتماعی سازمان است. به‌طور قطع اگر این حمایت‌ها نباشد می‌دانیم که سن ناوگان افزایش می‌یابد و ما دنبال افزایش ارایه خدمات با کیفیت به مردم هستیم.

وی تاکید کرد: امیدوارم تولد شرکت نوین صنعت رجاء باعث کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان دسترسی به محصول نهایی و پیشرفت صنعت ریلی شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا