بورسبورس اوراق

بورس با جهش شاخص‌ها به استقبال نرخ‌های جدید کالا رفت/ نقدینگی تازه نفس در راه است

در جریان معاملات امروز بورس تهران تمام نماگرها از ابتدای ساعت بازار در محدوده‌های مثبت قرار گرفتند. از این رو شاهد سقف شکنی جدید شاخص کل از محدوده تاریخی ۱۳۴ هزار و ۶۰۰ واحد واحد بودیم که البته عرضه گسترده حقوقی‌ها در صنعت پتروشیمی سبب عقب‌نشینی از عدد مذکور بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در ادامه کش و قوس نرخ‌گذاری محصولات فلزی و پتروشیمی از سوی وزارت صمت و لغو عرضه این محصولات در بورس کالا، همانطور که پیش‌بینی می‌شد اغلب نمادهای مطرح این دو گروه با افزایش تقاضا در بورس روبرو شدند.

پس لزه های توقف عرضه در بورس کالا

گفتنی است تصمیم اخیر شورای عالی بورس در خصوص توقف عرضه محصولات در بورس به دلیل مغایرت دستورالعمل وزارت صنعت با عرضه کالا بر مبنای نرخ ارز آزاد گرفته شده است و تا زمانی که وزارت صنعت مغایرت مذکور را تصحیح نکند، این تصمیم پابرجا خواهد بود.

در حالی عرضه برخی محصولات در بورس کالا با قیمت دستوری و ارز ۴۲۰۰ تومان در چند هفته گذشته در حال انجام بوده است که این موضوع با انتقادات زیادی همراه بوده و سرانجام موجب شد تا شورای عالی بورس که ریاست آن بر عهده وزیر امور اقتصادی و دارایی است، عرضه محصولاتی که به قیمت دستوری در بورس کالا انجام می‌شوند، به دلیل مغایرت محاسبه قیمت‌های پایه با بسته جدید ارزی دولت تا اطلاع ثانوی متوقف کند.

بر این اساس کارشناسان تصمیم شورای عالی بورس توقف عرضه محصولاتی که با ارز ۴۲۰۰ در بورس عرضه می‌شوند را به نوعی دستور بر توقف قیمت‌گذاری دستوری محصولات تلقی کرده و آن را زمینه‌ساز بازگشت مکانیزم عرضه و تقاضا به تعیین قیمت محصولات مختلف در بازار سرمایه می‌دانند.

در این زمینه مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس نیز درباره تصمیم اخیر شورای عالی بورس گفته این تصمیم به دلیل مغایرت دستورالعمل وزارت صنعت با عرضه کالا بر مبنای نرخ ارز آزاد گرفته شده و فعلا ادامه دارد و تا زمانی که وزارت صنعت مغایرت مذکور را تصحیح نکند، این تصمیم پابرجا خواهد بود. به گفته این مقام مسئول، هر آنچه در حال حاضر پیرامون تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر عدم عرضه کالا در بورس‌ها گرفته شده است ناشی از متغیرهای خارج از بورس بوده و باید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع مغایرت‌ها تعیین تکلیف کند.

از این رو امروز باتوجه به انتشار خبر لغو عرضه محصولات پتروشیمی و فلزی در بورس کالا، سکانداری جهش شاخص با نمادهای این دو گروه بود. همچنین امروز آلومینیوم یک قدم به آزادسازی نرخ نزدیک شد و توپ تعیین نرخ به زمین وزارت صمت فرستاده شد. صبح روز گذشته بود که ایرالکو اولتیماتومی جهت قیمت‌گذاری جدید محصولات در بورس کالا  داد. از این رو امروز دستورالعمل تنظیم بازار آلومینیم پس از بررسی با حضور سندیکای صنایع آلومینیم، برای تصویب نهایی و ابلاغ ارسال شد. نتایج این نشست بصورت بسته پیشنهادی به وزارت صمت اعلام شد. این نتایج عبارتنداز: حذف سقف رقابت بورس کالا و سقف قیمت بر اساس LME و ارز بازار ثانویه . حال وزارت صمت باید بعنوان مقام حاکمیتی هرچه سریعتر نسبت به قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا اقدام کند.

افزایش سود سپرده بانکی، راه حل قدیمی بانکی

از گروه بانکی ها نیز اخبار ضد و نقیضی از آخرین تلاش بانک ها برای حفظ و افزایش میزان سپرده ها با افزایش نرخ سود شنیده می شود. این روزها با نزدیک شدن به سررسید سپرده‌های یکساله، مشتریان برخی بانک‌ها پیامکی را با این مضمون دریافت کرده‌اند که سپرده‌های آن‌ها با همان نرخ پیشین برای یک‌سال دیگر تمدید می‌شود. بانک‌هایی که از نظر نقدینگی در شرایط مناسبی قرار ندارند، بار دیگر به تکاپوی حفظ سپرده ها افتاده اند که یکی از راهکارهای ساده آنها اطمینان دادن به مشتریان برای تداوم پرداخت سودهای ۲۰ درصد و بالاتر است.

از این رو همچنین برخی معتقدند احتمالا تا پایان شهریور بانک ها مجاز به پرداخت سود ۲۷ درصدی شود که اگر این احتمال به وقوع بپیوندد باید شاهد جدال نفس‌گیر بورس و بانک باشیم.

خودرویی ها در گیر و دار افزایش نرخ

در گروه خودرویی ها که هر روز شاهد درج خبر افزایش قیمت ها در بازار آزاد هستیم، رضا علیزاده نماینده مجلس گفت: عدم دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان در کمیسیون مطرح نشده و هیچ فردی با آن موافقت نکرده است، خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان که قیمت گذاری آن توسط شورای رقابت صورت می‌گیرد توسط اقشار آسیب پذیر جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند، اگر افزایش قیمتی داشته باشند این قشر هرگز نمی‌توانند به خودرو دست پیدا کنند.

وی در خصوص اینکه اعلام شده قیمت برخی خودروها افزایش چشمگیری خواهد داشت، توضیح داد: خودروسازان اعلام می‌کنند با توجه نرخ دلار و اینکه قیمت قطعات و مواد مصرفی افزایش پیدا کرده باید قیمت محصولات افزایش پیدا کند، این ادعای خودروسازان باید بررسی تا مشخص شود چند درصد محصولی مانند پراید به ارز بستگی دارد.

سکه های تازه از راه رسیده

در بازارهای موازی نیز امروز شاهد افزایش قیمت نسبی سکه نقدی تا سه میلیون و ۷۱۷ تومان هستیم. این در حالی است که دو میلیون و ۵۰۰ هزار سکه از مجموع حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه در سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، ۹ ماهه، ۱۸ ماهه و دو ساله پیش فروش شده که از این تعداد سررسیدهای یک ماهه و سه ماهه تحویل شده و از امروز ۲۸ مرداد ۹۷ فاز تحویل پیش فروش شش ماهه است که تا ۱۶ آبان ۹۷ طبق سررسید توزیع و تحویل می‌شود.

همچنین در روزهای آخر مرداد ۲۵ هزار و ۸۰۰ قطعه سکه، در شهریور ماه ۳۳۶ هزار قطعه، در مهرماه یک میلیون و ۲۸۷ هزار قطعه، آبان ماه ۹۰۷ هزار سکه و در مجموع در سررسید شش ماهه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سکه پیش فروش قطعی تحویل متقاضیان می‌شود.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز شاخص کل با رشد دو هزار و ۸۱۸ واحدی (معادل ۲.۱۴ درصد) به سقف تاریخی ۱۳۴ هزار و ۶۰۰ واحد نزدیک شد اما شاخص هم وزن با شتاب کمتری افزایش یافت و با رشد ۲۶۸ واحدی (معادل ۱.۳۸ درصد) به رقم ۱۹ هزار و ۶۸۹ واحد رسید.  . در این بین حجم معاملات اولین روز هفته بورس تهران به رقم یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۸۲ میلیارد تومان رسد که از این میزان ۴۸۶ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازاراختصاص داشت.

همچنین نقشه بازی حقیقی ها نیز نشان می دهد این گروه امروز در نمادهای پتروشیمی تحرک بیشتری داشته و تقریبا بیش از ۱۵ میلیارد تومان سهم از این گروه را به پرتفوی خود افزوده اند. در مجموع امروز خالص خرید حقیقی ها به بیش از ۱۰۸ میلیارد تومان رسید که رقم بسیار قابل توجهی است و نشان از ورود نقدینگی تازه نفس به بازار سهام دارد.

ترین‌های بورسی

در بین گروه های بورسی گروه فلزات اساسی، شیمیایی و چند رشته ای بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده اند. در این بین «فولاد»، «فارس» و «فملی» بیش از سایرین در تقویت شاخص تاثیر داشتند. همچنین گفتنی است ملی مس که اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ است، برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته را اعلام کرد. این شرکت در راستای جبران مخارج مربوط به سرمایه گذاری های انجام شده در سنوات گذشته برنامه افزایش سرمایه ۳۰ درصدی را اعلام کرد. براین اساس،”فملی” در نظر دارد درصورت اخذ مجوز سازمان بورس از محل جذاب سود انباشته، ۱.۸ هزار میلیارد تومان به سرمایه فعلی بی‌افزاید.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس اما آیفکس با رشد قابل توجه ۳۱ واحدی در ارتفاع ۱۵۰۵ واحد ایستاد. در این بازار نیز ۶۱۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۷۵ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۳۲ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «زاگرس» ، «ذوب» و «هرمز» بیشترین نقش را در رشد آیفکس داشتند.

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا