بورسبورس اوراق

پاگشای نماگر بورس در کانال ۱۳۴ هزار واحدی

نماگر شاخص بورس تهران امروز در مسیر رشد پرشتاب بسیاری از روزهای گذشته، بازده خود از ابتدای سال را به حدود ۴۰ درصد رساند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز بازار سهام باردیگر شاهد تکرار رکوردشکنی های جذاب در رشد شاخص کل بود. برهمین اساس، نماگر بازار سهام امروز با رشد بیش از ۲ هزار و ۸۱۸ واحدی توانست برای اولین بار به نیمه های کانال ۱۳۴ هزار واحد برسد.

چرخش نگاه سهامداران به سمت بزرگترها

بررسی کلیت بازار حاکی از رشد تقاضا میان سهامداران و صف نشینی معامله گران در بسیاری از نمادهای بازار است. با این وجود، امروز صنایع فلزی – معدنی و پتروشیمی درصدر تقاضای سهامداران قرار داشتند که این موضوع نیز قابل توجه بود.

همزمان با رشد شاخص کل، دیگر شاخص های بازار سهام نیز به تبع آن در مسیر صعودی حرکت کردند. به این ترتیب شاخص هم وزن، با رشد ۱.۴ درصدی به سطح ۱۹ هزار و ۶۸۹ واحد رسید. رشد این مولفه بار دیگر گواه این موضوع بود، که اقبال سهامداران به بزرگان بازار بیش از نمادهای کوچک است. موضوعی که گردش نگاه معامله گران را نسبت به روز شنبه به خوبی نشان داد.

جنب و جوش چشمگیر حقیقی ها در زمین خرید

یکی دیگر از مشخصه های بارز امروز بورس تهران، رشد محسوس ارزش و حجم معاملات نسبت به روزهای گذشته بود. ارزش معاملات در روز یکشنبه به ۵۸۲ میلیارد تومان رسید، که این رقم نسبت به روز گذشته با رشد ۸۰ درصدی همراه بود. همچنین حجم معاملات به بیش از یک میلیون و ۸۵۵ هزار سهم رسید که رشد ۵۰ درصدی را نسبت به روز قبل رقم زد.

بررسی ها نشان میدهد، امروز بازیگران حقیقی توانستند سکان تغییر مالکیت بازار را بعد از چند روز معاملاتی، به دست بگیرند. حقوقی ها که طی روزهای گذشته حمایت قابل توجهی از سهم های بزرگ بازار داشتند، امروز و به خصوص در ساعات پایانی معاملات در سمت عرضه حضور بیشتری داشتند.

بر اساس آمارها، تغییر مالکیت امروز حدود ۹۲ میلیارد تومان از سمت حقیقی به حقوقی به ثبت رسید، که بیشترین میزان آن در صنعت چندرشته ای صنعتی بود.

بعد از آن صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و تامین آب و برق در رده های بعدی بیشترین تقاضا از سوی بازیگران خرد قرار گرفتند تا کالا محورها همچنان جذاب ترین صنایع میان سرمایه گذاران بورسی باشند.

اما بررسی تقاضای سهامداران نشان میدهد که بیشترین خرید حقیقی ها در نماد “وصندوق” به مقدار ۲۳۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بوده است. همچنین نمادهای “مبین” و “رمپنا” در رده های بعدی قرار گرفتند. اما در سمت مقابل، بزرگان بازار بیشترین خرید را در نماد “پارس” به مقدار ۲۷ میلیارد ریال داشتند. همچنین این گروه در نمادهای “شبریز” و “کروی” نیز تقاضای قابل توجهی داشتند.

خوش اقبالی نمادهای کالامحور

همانطور که در بخش های فوق بیان شد، جذابیت بزرگان بازار امری هویدا در روند معاملات امروز بود. به این ترتیب شرکت فولاد مبارکه اصفهان بیشترین اثر را بر رشد شاخص بورس گذاشت و بعد از آن نمادهای “فارس” ، “فملی” ، “پارس” و “پارسان” در رتبه بعدی قرار گرفتند.

در خصوص نمادهای موثر بر رشد شاخص ، امروز شرکت ملی مس ایران از ترسیم برنامه افزایش سرمایه ۳۰ درصدی خبر داد. برهمین اساس “فملی” در نظر دارد که سرمایه خود را از محل سود انباشته افزایش دهد.

در “فولاد” نیز موضوع مهم مربوط به ابلاغیه وزارت صمت است، بر همین اساس وزارت صنعت با ابلاغ دستوری به فولاد مبارکه اصفهان این شرکت را موظف کرد، در هر ماه حداقل ۴۰۰ هزار تن ورق فولاد در بورس کالا عرضه کند.

روند رشد و افت در صنایع

بررسی صنایع بورسی نیز نشان می دهد که امروز تنها ۵ صنعت قرمز پوش به فعالیت خود خاتمه دادند. بر این اساس گروه ذغال سنگ ( با صف خرید در دو نماد “کشرق” و “کپرور”) بیشترین رشد قیمتی را میان صنایع بورسی به ثبت رساند. همچنین دو صنعت استخراج نفت و تامین آب، برق و گاز در رده های بعدی بیشترین رشد قیمتی قرار گرفتند.

در قعر این جدول نیز ، محصولات چوبی بیشترین افت قیمتی را به ثبت رساند.

اما از منظر ارزش معاملات ، امروز صنعت فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات بازار را (بیش از ۹۶ میلیاردتومان) در احتیار داشت. بعد از آن صنعت شیمیایی با ارزش معاملات بیش از ۸۵ میلیاردتومانی جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

از نظر حجم معاملات امروز صنعت چند رشته ای صنعتی، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معاملات این گروه مربوط به نماد ” وصندوق” بود. سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی امروز در حالی معاملات خود را به پایان رساند که صف خرید ۴۰۰ هزار سهمی این نماد باقی ماند. “وصندوق” با جابجایی ۱۲۰میلیون برگه و ۲۴۴ میلیارد ریال ارزش معاملات برترین حجم و ارزش امروز بازار سهام را ثبت کرد.

در هفته های اخیر، صندوق بازنشستگی کشوری برنامه‌های خروج از شرکت‌های زیان‌ده را در اولویت دارد. صندوق بازنشستگی کشوری البته تدوین بسته‌های جدید دیگری برای افزایش سودآوری و افزایش خدمات را هم در دستورکار دارد که این موضوع در استراتژی سهامداران تاثیر بسزایی داشته است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا